אובמה שובר ימינה: סגר עם הרפובליקנים על הקלות מס

התקפלות של נשיא ארה"ב: חזר בו מהתנגדות להארכת הקלות במס לעשירים, שהיתה מעמודי התווך של מצע הבחירות שלו ■ בעייתו החדשה: ניצני מרד במפלגה הדמוקרטית

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע אמש (ב') כי הגיע להסכם עם מחוקקים רפובליקניים על עסקת חבילה, שלפיה ההטבות במס שקבע ממשל בוש, לרבות ההקלות לשני המאיונים העליונים במידרג ההכנסות, יישארו על כנן לעוד שנתיים, כפי שדרשו הרפובליקנים, וזכאות מובטלים "ותיקים" לדמי אבטלה תוארך בעוד 13 חודשים, בלי קיצוץ מקביל בסעיפי הוצאה אחרים, כפי שדרשו הדמוקרטים. מכל מקום, אין שום ודאות שמחוקקים ליברליים במפלגה הדמוקרטית יסמכו ידם על העסקה.

הסכמת אובמה להאריך את תחולת ההקלות במס גם לאנשים שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה נתפסת כהתקפלות משמעותית, אם לא כהתרפסות לפני הרפובליקנים. לאחר הכל, במסע הבחירות לנשיאות התחייב אובמה לא להאריך את ההקלות במס "לעשירים ולמיליארדרים" מעבר לתאריך פקיעתן, 31 בדצמבר 2010, אם אכן ייכנס לבית הלבן.

הנשיא ודובריו טוענים עתה, כי ניצחון הרפובליקנים בבחירות לקונגרס, בנובמבר, שהקנה להם את השליטה על בית-הנבחרים, אם כי לא על הסנט, אילץ את הבית הלבן להסכים לפשרה כואבת. אנשי אובמה הדגישו אמש, כי עמדתו המועדפת של הנשיא היתה להאריך את ההקלות במס ל-98% מאזרחי ארה"ב, שתקבוליהם השנתיים אינם חורגים מרף 250 אלף דולר, אך לא על שני המאיונים העליונים, שאינם זקוקים להקלות אלה.

אבל הרפובליקנים התעקשו להחיל את הארכת ההקלות גם על עשירים. הם הודיעו שלא יהססו להצביע נגד הארכה שלא תחול גם על שני המאיונים העליונים. משמעות האיום היתה, אפוא, העלאת מס משמעותית על כל אזרחי ארה"ב, לרבות המעמד הבינוני, בעיצומו של תיקון כלכלי רופס, שאך בקושי נצליח לחלץ את המשק האמריקני מהמיתון. יתר על כן, הרפובליקנים גם הכריזו, כי יסרבו להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה אם התשלומים למובטלים לא יגובו בקיצוץ מקביל בתקציב.

בסחר הסוסים הזה מיצמץ אובמה ראשון. עתה הוא מנסה להציג את הפשרה כדרך היחידה שהיתה פתוחה לפניו כדי לוודא שהמעמד הבינוני יוסיף ליהנות מהקלות במס ושמובטלים שנמצאים זמן רב מחוץ למעגל העבודה יוסיפו לקבל דמי אבטלה.

"התנהלות שגויה מלכתחילה"

"אינני מוכן שמשפחות עובדות ברחבי ארה"ב יהיו קרבנות אקראיים של הקרבות הפוליטיים שמתנהלים בוושינגטון", הכריז אמש אובמה. "התנהלות כזו היתה שגויה מלכתחילה. העם האמריקני לא שלח אותנו לכאן כדי לנהל קרבות סמליים או לזכות בניצחונות סמליים".

בעוד שמחוקקים רפובליקניים מביעים שביעות רצון פומבית מההסכם, יש סימנים שניצתת אש של מרד נגד אובמה במפלגתו שלו. מורת הרוח של מחוקקים דמוקרטיים, בעיקר אלה שנמנים עם האגף הליברלי במפלגה, באה לידי ביטוי מודגש בהצהרתו הלקונית של ראש סיעת הרוב הדמוקרטי בסנט, הארי ריד, בעקבות ההסכם בין אובמה לרפובליקנים: "עתה, לאחר שהנשיא היתווה את הצעתו, מתכונן סנטור ריד לדן עליה עם סיעתו".

דבר נוסף שמרגיז את הדמוקרטים: הסכמתו של אובמה להקלות במס ירושה: 35% (במקום 45%) על עזבונות ששוייים מעל חמישה מיליון דולר (הדמוקרטים מעדיפים תקרה של 3.5 מיליון דולר).

"ההקלות במס ירושה רק יזרו מלח על פצעי הדמוקרטים שנגרמו בגין הארכת ההקלות במס לעשירים", אמר מקור בקונגרס, שצוטט באתר "פוליטיקו".

הכלכלן פול קראגמן, חתן פרס נובל, קרא אתמול לאובמה לא להיכנע לסחטנות הרפובליקנית. בטורו ב"ניו יורק טיימס" כתב קראגמן: "אובמה צריך למתוח קו בחול, כאן ועכשיו. אם הרפבוליקנים ייתעקשו, וכץוצאה מכך המיסים של כולם יעלו, אובמה צריך לומר לאומה את האמת, ולגנות את ניסיון הסחיטה הזה. נכון, העלאת מיסים תהיה צעד טעון סיכונים מבחינה פוליטית, אך גם כניעה תהיה מסוכנת, במיוחד לנשיא שהבוחרים מתחילים להתייחס אליו בזלזול כאדם שאינו מסוגל לעמוד על דעתו. זה הזמן שאובמה צריך להראות למותחי הביקורת עליו שהם טעו".

אובמה החליט כנראה לא לשעות לעצה זו, אך דברי קראגמן כבשו לבבות רבים במחנה הדמוקרטי ולפי שעה לא ברור אם המחוקקים הדמוקרטיים יתמכו בפשרה שגיבש נשיאם עם המפלגה היריבה.