בזכות הטבת מס יוצף השוק במבול של מכוניות היברידיות

הונדה ג'אז היבריד, אאודי Q5 היבריד ולקסוס CT200-H הם רק חלק מהשמות שצפויים לנחות כאן בשנת המס ההבאה

שי אגסי, מייסד בטר פלייס, נוהג לשלב בהרצאותיו מסביב לגלובוס בדיחה קבועה, שנוגעת לרכב היברידי: "מכונית היברידית היא כמו בתולת ים - כשאתה רוצה אישה אתה מקבל דג, וכשאתה רוצה דג אתה מקבל אישה".

ההנעה ההיברידית היא אכן "פתרון כלאיים", ששורשיו נמתחים עשרים שנים לאחור, אבל בינתיים זו הטכנולוגיה ה"ירוקה" המוכחת והנפוצה ביותר בעולם הרכב, והיא גם היחידה שעברה את מבחן ה"מאס-מארקט". יש לכך סיבה טובה: היא מעניקה לצרכן חוויית שימוש דומה מאוד לזו שהוא מורגל לקבל ברכב רגיל, בתוספת חיסכון לא מבוטל בדלק, הטבות מס רציניות, ואוטונומיה בתנועה שאינה תלויה בתשתית חשמל חיצונית כזו או אחרת.

הפלח הזה צומח בהתמדה גם בישראל, הודות להטבת מס נדיבה של כמעט 50% במס הקנייה, שמקזזת במידה רבה את העלות הנוספת של הטכנולוגיה ההיברידית. הטבת מס זו היא מוטיבציה מתמדת ליבואנים לייבא מכוניות היברידיות חדשות, ואכן בשנתיים האחרונות צמח מספר הדגמים המיובאים מארבעה לשבעה. בשנה הבאה ייפתח הסכר, ושיטפון של היברידיות ישטוף את שוק הרכב. הנה כמה אקזמפלרים.

הונדה ג'אז היבריד - חשמל להמונים

הונדה ג'אז היבריד
 הונדה ג'אז היבריד

מועד הגעה משוער: רבעון שני/שלישי 2011

מחיר משוער: פחות מ-120 אלף שקלים

בתוך שבוע ימים מהשקת הגרסה ההיברידית החדשה של הג'אז ביפן בשלהי נובמבר, הוזמנו קרוב ל-12 אלף יחידות שלה. הסיבה להצלחתה המיידית היא ברורה: זוהי ההיברידית-עירונית הראשונה שנמכרת במחיר שאינו גבוה משמעותית מזה של הסופר-מיני העממית.

במערכת ההנעה שלה אין הרבה חידושים: זוהי אותה מערכת שמניעה את האינסייט של הונדה ומשלבת מנוע 1.3 ליטרים בנזין קטן ויעיל בהספק 88 כ"ס, שמשודך למנוע חשמלי צנוע בהספק של 15 כ"ס, לתיבה אוטומטית רציפה ולסוללה קומפקטית.

יתרונה הגדול של המכונית הוא "להיות עם ולהרגיש בלי": הסוללה ומערכת הניהול האלקטרונית מותקנות מתחת לרצפת תא המטען וכך מותירות את נפח ההעמסה של הג'אז הרגילה ללא שינוי (כ-300 ליטרים) ואינן פוגמות בשימושיות הרב תכליתית של תא הנוסעים.

הג'אז האוטומטית פולטת רק כ-104 גרמים CO2 לקילומטר, ובנסיעה רגועה היא מחזירה 22 קילומטרים מוצהרים לליטר בממוצע ועד שלושים קילומטרים לליטר בנהיגה בין-עירונית. תא הנוסעים כולל גימיקים מוכרים מהאינסייט, דוגמת מחוונים שמשנים את צבעם בהתאם לאופי הנהיגה ו"מחנכים" את הנהג לחיסכון. ביפן היא עולה 3,500 דולרים פחות מהאינסייט, ואם מתרגמים זאת למחירים יחסיים ומשקללים את הטבת המס, מגלים שהג'אז ההיברידית המתוחכמת עשויה להיות זולה יותר בישראל אפילו מהג'אז בעלת מנוע הבנזין הרגיל.

ביואיק E-ASSIST
 ביואיק E-ASSIST


E-ASSIST - מעגלים פינות

מועד הגעה משוער: מחצית שנייה של 2011

מחיר: כ-200-220 אלף שקלים

מה עושים כשרוצים מכונית עם הטבות היברידיות, אבל אין תקציב או זמן לפתח אחת כזאת מבראשית? בוחרים בפתרון היברידי "קל". הביואיק לה-קרוס e-ASSIST החדשה, שנחשפה באוקטובר, היא דוגמה קלאסית.

תיאורטית, יש לה כל רכיבי המערכת ההיברידית: מנוע עזר חשמלי שמשמש גם גנרטור טעינה, סוללת ליתיום איון, מצמד מיוחד לשילוב המנוע החשמלי בתמסורת האוטומטית ומערכת עצור/סע אלקטרונית. בפועל מדובר בסיוע צנוע מאוד: המנוע החשמלי תורם 15 כ"ס בלבד למנוע ה-2.4 ליטרים של שברולט, ומעלה את ההספק הכולל ל-180 כ"ס; הסוללה קטנטנה ושוקלת 29 קילוגרמים בלבד, והשיפור בהאצה, כאשר המנוע החשמלי נרתם "לעזור", הוא מזערי.

מנגד, החברה טוענת לשיפור של עד 25% בתצרוכת הדלק ופעולה "שקופה למשתמש": המערכת אינה גוזלת נפח מתא המטען, מכבה את המנוע אוטומטית במצבי עומס נמוכים ומפעילה אותו שוב בצורה חלקה מאוד; היא חוסכת הורדות הילוכים אגרסיביות והיא תורמת להפחתת זיהום האוויר, אם כי האמריקאים אינם נוהגים לפרסם הרבה נתונים בנושא.

עוד יתרון הוא מחיר סביר יחסית. בארצות הברית היא אמורה לעלות כ-30 אלף דולרים לצרכן, פלוס מינוס. עם הטבת המס בישראל היא עשויה לעלות פחות מ-200 אלף שקלים - כמה עשרות אלפי שקלים פחות מאחותה בעלת מנוע ה-2.4 ליטרים הרגיל.

אאודי Q5 היבריד - חיסכון בשטח

אאודי Q5 היבריד
 אאודי Q5 היבריד

מועד הגעה משוער: רבעון שלישי 2011

מחיר משוער: כ-330-300 אלף שקלים

הבסיס להנעה של ה-Q5 הוא מנוע ארבעה צילינדרים טורבו בנפח שני ליטרים, שמייצר 211 כ"ס. למנוע הבנזין משודך מנוע חשמלי רציני, שתורם לו 45 כ"ס ו-21 קג"מ. את החבילה משלימה סוללת ליתיום-איון, עם שתי מערכות קירור נפרדות: אוויר ומים. שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות ומניעים את הגלגלים דרך הנעה כפולה-קבועה, שמסתייעת גם היא בכוחה של הסוללה.

דירוג ההספק הכולל עומד על 245 כ"ס, והביצועים מכובדים: הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש מתבצע ב-7.1 שניות בלבד, והמהירות המרבית עומדת על 222 קמ"ש, אם כי כדי להשיג את הביצועים הסביבתיים המוצהרים, 14 ק"מ לליטר בממוצע ופליטה של 160 גרמים לקילומטר, צריך לשמור על רגל קלה יותר על הגז.

ה-Q5 לא תקפח את מי שמחפש חוויה "חשמלית": בחירה במצב EV מאפשרת לרכב להגיע למאה קמ"ש על כוח חשמלי בלבד, או, לחלופין, לנסוע שלושה קילומטרים רצופים במהירות של שישים קמ"ש על כוח חשמלי, עם אפס פליטה. המחיר טרם פורסם, אולם יש להניח שתמריץ המס בארץ יקזז את תוספת המחיר של הטכנולוגיה כך שה-Q5 ההיברידית לא תעלה יותר מדגם ה-V6 בנזין.

לקסוס CT200-H - יוקרה לא יקרה

לקסוס CT200-H
 לקסוס CT200-H

מועד הגעה משוער: רבעון ראשון 2011

מחיר משוער: פחות מ-200 אלף שקלים

ה-CT200H היא מכונית ייחודית מבחינות רבות. זוהי מכונית הקומפקט-האצ'בק הראשונה בתולדות המותג; הראשונה שתוכננה ספציפית עבור השוק האירופי; הראשונה עם הנעה קדמית והראשונה שמוצעת אך ורק עם הנעה היברידית, לפחות כרגע. היעד השיווקי של המכונית מוגדר היטב: להתחרות בב.מ.וו סדרה 1, אאודי A3 ושות', עם מכונית שמנצלת עד תום את ההטבות הנדיבות שמציעה אירופה לרכב היברידי.

למרות הדמיון, זו אינה הנדסת מותג של טויוטה פריוס או של האוריס ההיברידית. ה-CT היא מכונית בפני עצמה, עם מתלה אחורי מתוחכם, מרכז כובד נמוך ושלדה סופר-קשיחה, שאמורה להקנות לה איכויות דינמיות "גרמניות". היא גם עברה שדרוג לקסוסי אופייני, שכולל בידוד רעשים ברמה גבוהה, שימוש בחומרי ריפוד ודיפון יוקרתיים, אבזרי היי-טק מתקדמים ואפשרות לתפירה אישית של התא. כל זה ארוז בממדים של האצ'בק אירופית טיפוסית עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מטרים.

ההנעה לקוחה מהדור האחרון של הפריוס: מנוע 1.8 ליטרים בנזין פלוס מנוע חשמלי וסוללה בהספק 24 קילוואטים, שמייצרים יחדיו 136 כ"ס, משודכים למערכת ניהול מתקדמת ומעניקים לנהג שליטה על מאפייני הכוח: חיסכון, ביצועים וכדומה. הביצועים ה"ירוקים" מרשימים: צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של 24 קילומטרים לליטר ופליטה של 89 גרמים CO2 לקילומטר בלבד. הביצועים בשטח פחות מרתקים: אפס למאה ב-10.3 שניות ו-180 קמ"ש. אבל אל דאגה, אנחנו מוכנים להמר שיש גם גרסאות בנזין סופר-חזקות בדרך.

עוד בקנה

לצד ה-Q5 ההיברידית תשיק אאודי בשנה הבאה גם את ה-A6 החדשה, עם מערכת היברידית דומה. יתרונה על-פני מתחרותיה ה"טבעיות" - לקסוס GS450 היבריד ואינפיניטי M35H - הוא נפח המנוע הקטן של מנוע הבנזין, שכנראה יקנה לה בארץ הטבת מס שהיפניות אינן מקבלות.

יבואני אינפיניטי בוחנים את האפשרות לייבא בשנה הבאה את הגרסה ההיברידית החדשה של סדרת ה-M, שמשדכת בין ה-V6 בנזין החזק של החברה ובין מנוע חשמלי מתוחכם בהספק 68 כ"ס. למכונית יש ביצועים מרשימים בליגה של V8 בנזין, אך מחירה עדיין לא ידוע. לא מן הנמנע שההנעה ההיברידית של אינפיניטי תמצא את מקומה בשנה הבאה גם בדגמי הכביש-שטח הגדולים של החברה.

מרצדס כבר משווקת זה כשנה את ה-S400 ההיברידית, ובשנה הבאה עשויה להצטרף אליה גרסה היברידית של סדרה E, אולי אפילו של הדור החדש של רכב הכביש-שטח M קלאס, שיקבל הנעה היברידית מבראשית.

טויוטה, האם הרוחנית של ההנעה ההיברידית, תשיק בחודש הבא מיניוואן קומפקטי חדש שנושא את השם המפורש פריוס ומצויד בהנעה ההיברידית של הפריוס האצ'בק. עוד לפני נחיתתו אצלנו עשויה להגיע הגרסה ההיברידית החדשה של האוריס - עם עיצוב זהה לזה של האוריס בנזין והנעה דומה לזו של הפריוס.

גם לפורד יש כמה דגמים היברידיים ותיקים בקנה, הן במותג פורד והן במותג לינקולן, אולם הגעתם לארץ מותנית בפתרון של סוגיית הפנסים האמריקאיים. בסוכנות פיז'ו חושבים ברצינות על יבוא ה-3008 ההיברידית, שתצויד - לראשונה בעולם - במנוע דיזל היברידי. את הרשימה חותמת ב.מ.וו, שבקנה שלה יש כיום שלושה דגמים היברידיים שטרם עשו עלייה (סדרה 7, X5 ו-X6), ובשנה הבאה תצטרף אליהם גרסה היברידית של סדרה 3 החדשה.