מבחני פיז"ה: תלמידי ישראל דורגו במקום ה-36 מ-64 מדינות

תלמידי ישראל השתפרו באופן משמעותי במבחני הקריאה אך דישדשו במתמטיקה ובמדעים‏ ■ ב-2006 דורגו תלמידי ישראל במקום ה-40 ■ כוכבת המבחנים - סין

‎‎מערכת החינוך הישראלית יכולה היום (ג') להרים מעט את הראש עם פרסום תוצאות מבחני פיז"ה 2009 (‏PISA‏), אחד ממבחני ההשוואה הבינלאומיים החשובים ביותר. תלמידי ישראל רשמו עלייה של 35 נקודות בתוצאות שהשיגו בתחום הקריאה, אך מנגד נרשמה עלייה מזערית של 5 נקודות בתחום המתמטיקה ועלייה של נקודה אחת בלבד בתחום המדעים.

ההישג של ישראל במבחני הקריאה הציב אותה במקום ה-36 מתוך 64 מדינות לעומת מקום 40 מתוך 57 מדינות במבחנים הקודמים ב-2006. יש לציין כי הישג זה הושג בעת שממוצע מדינות ה-‏OECD‏, שלראשונה ישראל נכללת ביניהן, עלה בנקודה אחת בלבד - מ-492 ב-2006 ל-493 ב-2009.

הישג זה אף זכה לציון מיוחד בהודעה הרשמית שהוציא ארגון ה-‏OECD‏, העורך את מבחני פיז"ה מדי שלוש שנים, לצד עלייה גם בקרב מדינות כמו פורטוגל, הונגריה וגרמניה.

‏במבחני המתמטיקה ישראל השיגה ציון של 447, שעל אף שמדובר בעלייה לעומת המבחנים הקודמים ב-2006, היא רשמה ירידה של שלב אחד והיא ניצבת במקום ה-41. ממוצע ה-‏OECD‏ במבחני המתמטיקה ירד בשתי נקודות ועומד על 496.

‏במבחני המדעים תלמידי ישראל השיגו ציון של 455, שגם פה מדובר בשיפור קל לעומת מבחני 2006, אך על ירידה של שני מקומות אל המקום ה-41. ממוצע ה-‏OECD‏ עלה בנקודה אחת ועומד על 501.

הכוכבת הגדולה של מבחני פיז"ה 2009 הייתה שנחאי מסין, שזו ההשתתפות הראשונה שלה במבחנים. שנחאי השאירה מאחור מדינות שהובילו את הטבלה בעבר כמו פינלנד ודרום קוריאה ותפסה את המקום הראשון בשלושת המבחנים. בקריאה השיגו תלמידי שנחאי ציון של 556, בדומה לדרום קוריאה במבחני 2006. במתמטיקה השיגה שנחאי ציון של 600 לעומת ציון של 549 שהשיגה טייפה מסין, ב-2006. בתחום המדעים השיגה שנחאי ציון של 575 לעומת ציון של 563 שהשיגה פינלנד במבחנים הקודמים.

שר החינוך, גדעון סער, אמר היום במסיבת העיתונאים: "אנחנו לא מסתפקים בהישגים בקריאה. המשימה של הקדנציה הזאת היא להביא לשיפור ניכר בהישגים גם במתמטיקה וגם במדעים. אנחנו נמצאים בעיצומו של שיפור מערכתי כולל. אני משוכנע שגם במבחנים הבינלאומיים האחרים שהתקיימו ב-2011 - TIMMS ו-PIRLS - יהיה ניתן לראות עלייה משמעותית בתוצאות. אפשר לראות שננקטו מהלכים בכל תחומי הדעת אם בתוספות שעות לימוד, אם בהכשרת מורים, אם בקביעת יעדי ביצוע. בנוסף, צריך להשקיע באופן מיוחד במגזר הערבי ואנחנו עושים את זה".