בכנסת מבקשים לעצור את תוכנית המלונאות של זיסר בטבריה; הבנייה כרוכה בייבוש של קו החוף בכנרת

(עדכון) - התוכנית: לייבש 15 דונם בחוף הצפוני של הכינרת על מנת להקים שם מלון סוויטות על ידי מוטי זיסר ■ ועדות הבריאות והסביבה: נבטל את התוכנית ■ ‎‎ראש עיריית טבריה: "אין פה ייבוש, אלא דחיקה. זו פעולה מבוקרת של תיירות"‏

‎‎בכנסת תקודם חקיקה שתורה על ביטול תוכניות בנייה ישנות שסותרות חקיקה ראשית. כך סוכם היום (ג') בדיון משותף של ועדת הגנת הסביבה וועדת הבריאות של הכנסת, בנושא תוכנית המלונאות שמבצעת אלביט תיירות, שבשליטת מוטי זיסר, לחוף הכנרת מצפון לטבריה.

בתוכנית זו מיובש שטח מהכנרת, כדי להרחיק את קו החוף ולאפשר בניית המלון לפי תוכנית ישנה שאושרה לפני אישור חוק החופים, המגביל בנייה בטווח 50 מטר מחוף הכנרת.

לאחרונה פורסם בתקשורת שהעבודות במסגרתן נשפך עפר לתוך הכנרת החלו בימים האחרונים במטרה להרחיק את קו החוף ולאפשר את בניית המלון ואת שינוי כביש סובב כנרת לצורך הסדרי תנועה נאותים בקרבת המלון.

אלביט תיירות נכנסה לתוכנית אחרי שזכתה במכרז של המינהל ב-2007. נציג המינהל ציין היום בדיון שהפרויקט המלונאי הוא לפי תוכנית שאושרה ב-2000, כשלאחריה החלו הליכי השיווק ללא היענות. בינתיים אושר חוק החופים ולפני שלוש שנים זכתה אלביט תיירות, שהיתה היזם היחיד שניגש למכרז.

נציגת עמותת אדם טבע ודין, עו"ד קרן הלפרין, אמרה בדיון ש"נאמר פה שלא היתה התעניינות של היזמים בסיבוב הראשון ונעשה שיווק חוזר. כשאין התעניינות של היזמים ויש את טובת קרקע המדינה, צריך לעשות איזון ולהבין שיש לשמור את טובת הציבור. היום לא היו מאשרים את התוכנית תחת חוק החופים. יש כלים לתקן טעויות, אסור שנצטרך להסביר לילדים שלנו למה נלקח חלק מהחוף".

"אין ייבוש, יש דחיקה"

ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, אמר כי הליך שפיכת העפר מיועד "לתת נגישות של הציבור לטיילת ללא תשלום. המלון הוא מלון אקולוגי והוא ירד ל-138 יחידות מלונאיות במקום 800. אין פה ייבוש, אלא דחיקה. יש פה רצון שלנו לקחת את החופים הפראיים ולהפוך אותם למיטביים. אין פה שום הליך של נדל"ניסיטיות, שבו מישהו אחד הולך להרוויח ממשאבי הטבע, אלא פעולה מבוקרת של תיירות. 25 שנה לא נבנה מלון בטבריה".

עובד תהה האם "האינטרס של הציבור הוא לראות את טבריה פורחת או את טבריה מוזנחת ללא כסף לטפח את החופים שלה? לעיר הזו אין שום מקור הכנסה, אין לי היי-טק, אין לי תיירות, אני לא יכול לתת צמודי קרקע למשפרי דיור. איך אפשר לקדם ככה עיר?".

נציג אלביט הדמיה בדיון ציין שהמלון לא אמור להיבנות על שום שטח שיובש, אלא שהמכרז חייב את היזם לבצע את הייבוש, שמתבצע בשטח על-ידי העירייה לפי התב"ע המאושרת.

מאלביט נמסר בתגובה: "העבודות שמבוצעות כרגע בשטח מבוצעות ע"י העירייה על פי תב"ע מאושרת, שאושרה ע"י כל הגורמים לרבות הארגונים הירוקים יבוש קטע הים הייתה והינה דרישתה של מדינת ישראל ולא של אלביט הדמיה אשר משמשת כיזם בפרוייקט יבוש קטע הים נועד לייצר טיילת וחוף רחצה לציבור וכמובן אין כל פגיעה בחוף או במים ההיפך הוא הנכון. החוף יהיה נקי, מוסדר ולא מזוהם היזם נדרש על ידי המדינה להפקיד ערבות בנקאית להבטחת ביצוע מטלה זו. אלביט הדמיה אינה מבצעת פרויקטים בארץ ופרויקט זה מבוצע בטבריה על פי החלטת מועצת מנהלים של החברה לאחר מלחמת לבנון השנייה מתוך מטרה לייצר 300 מקומות עבודה נוספים בצפון המלון עומד להיות אחד היפים מסוגיו בעולם ואנו תקווה כי נזכה לתמיכתכם בבניית פרוייקט בעיר שמזה 22 שנה לא נבנה בה מלון חדש".