ניגריה תובעת את סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני, על מתן שוחד

התביעה הוגשה בין היתר גם נגד חברת האנרגיה האליברטון, שצ'ייני כיהן כמנכ"ל שלה עד שנת 2000 ■ ניגריה היא מפיקת הנפט הגולמי הגדולה באפריקה

התביעה בניגריה פרסמה כתבי אישום נגד סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני, וחברות כמו האליברטון שצ'ייני כיהן כמנכ"ל שלה עד שנת 2000, באשמת מתן שוחד לכאורה, זאת לפי מסמכים שנמסרו לבית משפט ניגרי.

יחד עם התביעה נגד צ'ייני הוגשו אתמול (ג') תביעות נגד אלברט ג'ק סטנלי, יו"ר לשעבר של KBR, חברה-בת לשעבר של חברת האנרגיה האליברטון; נגד המנכ"ל הנוכחי של החברה הזו, וויליאם אוט' ונגד מנכ"ל האליברטון, דיוויד לסאר. חברות אחרות שנתבעו הן Technip מצרפת; Snamprogetti, חברה-בת של ENI האיטלקית, ו-JGC מיפן.

"לשמות, מעמד, תפקידים או גיאוגרפיה לא תהיה השפעה על החלטות של התביעה בכל מה שנוגע לנושא זה", מסר גודווין אובלה, יועץ התביעה של נציבות הפשיעה הכלכלית והפיננסית הניגרית, שהתראיין ממשרדו אחרי הגשת התביעה.

ניגריה טוענת כי החברות שצוינו למעלה, שהיו חלק מקבוצה שנקראה TSKJ, שילמו שוחד בסכום כולל של 180 מיליון דולר לפקידים ניגרים בשנים 1994-2004, כדי לזכות בחוזה להקמת מפעל לגז טבעי נוזלי בהיקף 6 מיליארד דולר. KBR והאליברטון כבר הסכימו לשלם 579 מיליון דולר לרשויות בארה"ב בפברואר 2009 בגלל תשלומי השוחד בניגריה.

האליברטון מכחישה

"אנחנו עדיין מחזיקים בעמדה שהאליברטון לא היתה מעורבת בפרויקט שאליו מתייחסת חקירת השוחד הזו, ושאין כל בסיס משפטי להאשמות", מסרה טארה מולי, דוברת של האליברטון ביוסטון, טקסס. לדבריה, החברה לא קיבלה את גיליון האישום שהוגש לבית המשפט הגבוה לצדק באבוג'ה, בירת ניגריה.

ניגריה עצרה בשבוע שעבר 23 עובדים, ביניהם 11 של האליברטון ומנכ"ל חברת בנייה ניגרית בשם סייפם ששייכת לחברת האנרגיה האיטלקית ENI מרומא. כל העצורים שוחררו בערבות ביום א' שעבר.

"פעולותיה של ממשלת ניגריה מאותתות כי פקידיה מייחסים אחריות בצורה פרועה ולא נכונה", מסרה חברת KBR. לדברי חברה זו, וויליאם אוט התמנה למנכ"לה רק בשנת 2006, וכל יתר חברי ההנהלה התמנו אחריו.

דובר של ENI האיטלקית מסר כי "החברה מאשרת כי היא פתוחה לשיתוף-פעולה עם הרשויות המקומיות בניגריה בחקירות המתמשכות, כפי שהיא נהגה בעבר כלפי הרשויות באיטליה ובארה"ב".

Technip ביצעה הפרשה כספית של 245 מיליון אירו (342 מיליון דולר) בקשר לחלקה בקבוצת TSKJ, ודנה עם משרד המשפטים האמריקני ועם רשות ניירות הערך (SEC) ב"הסדרת כל התביעות הפוטנציאליות", מסרה החברה מפריז ב-12 בפברואר השנה.

עוזר של נשיא ניגריה לשעבר, אולוסגון אובסאניו, הואשם באבוג'ה ב-13 באוקטובר השנה ב-6 עבירות של הלבנת הון בקשר לתשלומי השוחד לכאורה.

ניגריה היא מפיקת הנפט הגולמי הגדולה באפריקה והמקור החמישי בגודלו לנפט שמיובא לארה"ב.