מיליון שקל לא הספיקו

מה גורם למנכ"ל ישרמאקו לפרוש מתפקידו בתקופה המבטיחה ביותר בתולדות החברה?

לאחר 22 שנים בתפקיד מנכ"ל שותפות החיפושים ישראמקו, מאז שעוד הייתה בידיים ממשלתיות, הודיע היום יוסי לוי כי הוא עוזב את התפקיד, וכך גם את יתר תפקידיו בקבוצת יואל-ישראמקו של קובי מיימון וחיים צוף. מה גורם ללוי לעזוב את ישראמקו דווקא בתקופה שבה היא שותפה לתגלית המיליארדים בקידוח "תמר", אחרי שני עשורים של קידוחים יבשים?

לוי לא מגלה, אך התשובה לכך נמצאת כנראה במה שקורה מסביב לתעשיית החיפושים, המרכזת כסף גדול שחלק ניכר ממנו צפוי לזרום לכיסי מנהלים ובעלים.

לוי מביט בוודאי סביב ורואה אנשים, חלקם חדשים בענף, חלקם ותיקים כמוהו, הנהנים מתנאים מפליגים. הללו כוללים אופציות אשר שוויין מגיע לעשרות מיליוני שקלים, או חלק מהבעלות בשותפות חיפושים, המקנה הכנסה שמנה ולא רק מהפקת גז מתגליות - אלא גם דמי ניהול קבועים והכנסה מהוצאות חיפושים.

לוי מקבל היום שכר שנתי סטנדרטי של קרוב למיליון שקל עבור תפקידיו השונים בקבוצת נפטא. הוא איננו מחזיק במניות או ביחידות השתתפות, לא קיבל אופציות באף אחת מהחברות והוא אף אינו מחזיק בבעלות על אחד מהשותפים הכלליים של הקבוצה.

מגילוי הגז בקידוח "תמר" יש מרוויחים רבים, אשר הבולטים שבהם הם יצחק תשובה וקובי מימון, בעלי השליטה בשותפויות הקידוחים של דלק וישראמקו. עם זאת ,העליות החדות שרשמו השותפויות בקידוח היטיבו גם עם חלק ממנהלי אותן שותפויות.

כשלוי מביט על השותף שלו לתגליות "תמר" ו"דלית", מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, הוא יכול רק לקנא: האופציות שהוענקו לתדמור בשנת 2007, מגלמות רווח על הנייר של יותר מרבע מיליארד שקל.

מתחילת 2009 עלתה יחידת ישרמאקו בקרוב ל-1,700%, כאשר גם יתר החברות בקבוצה רשמו עליות שערים מרשימות, ולוי - הוא המשיך לקבל את השכר הקבוע, מבלי שנהנה מהעלייה החדה במניות הקבוצה.

מרגיז יותר היה ודאי לראות את יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, מקבל אופציות פאנטום בשווי של 40 מיליון שקל, אף שהוא לא היה שותף כלל לתגלית "תמר".

גם יתר הפעילים בתעשייה זוכים להטבות: איתן אייזנברג, הגיאולוג הוותיק של רציו, מחזיק ב-10% מהשותף הכללי; ברוך דרין, וכמובן אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, שזכה לקבל מלבד שכר גם אופציות הנמצאות עמוק בתוך הכסף ומגלמות רווח של קרוב ל-20 מיליון שקל, וזאת כאשר החברה טרם הייתה שותפה לתגלית מסחרית.

"לאחר קריירה ארוכה חשתי כי מיציתי את תפקידי כמנכ"ל ישראמקו והבהרתי לבעל השליטה בחברה כי ברצוני לצאת לדרך חדשה בעיסוקים פרטיים בתחום האנרגיה בארץ ובעולם", אמר היום לוי לתקשורת. לא יהיה זה מפתיע לגלות שהדרך החדשה שאותה יבחר לוי תכלול גם תנאי העסקה טובים יותר, הכוללים גם מניות או בעלות בשותף כללי, בצורה כזו שהוא יוכל ליהנות מעליית ערך עתידית.