עוד צרות בגולדמן זאקס: מתכנת הורשע בגניבת קוד למסחר

סרגיי אלייניקוב, שעבד במחלקת המסחר האלקטרוני מבוססת האלגוריתם של הבנק, הורשע בכך שביומו האחרון בתפקיד גנב קודים מוצפנים למסחר אלקטרוני

כאילו לא די בצרות איתן מתמודד בנק ההשקעות הגדול גולדמן זאקס בעת האחרונה, הלילה (ו') הורשע אחד המתכנתים בבנק לשעבר, סרגיי אלייניקוב, בגניבה של קודים ממוחשבים מוצפנים אשר שימשו את מערכות הבנק.

על-פי כתב האישום, אלייניקוב ביצע את העבירות ביומו האחרון בתפקיד במחלקת המסחר האלקטרוני של הבנק, אשר מפעילה מערכות ממוחשבות מבוססות אלגוריתמים המבצעות מסחר אוטומטי במהירות שיא, תוך התבססות על פערי מחיר במניות בין הבורסות השונות בעולם.

אלייניקוב נעצר לראשונה בשנת 2009, ומעצרו הסב תשומת-לב ציבורית רבה לראשונה לתחום זה של המסחר האלקטרוני, אשר אחראי לנתח הולך וגדל מרווח הבנקים המובילים בוול סטריט, המנצלים את הפרשי הזמן הקצרים בהם לוקח למשקיעים ברחבי העולם "לעכל" חדשות ואירועים המשפיעים על המניה - על מנת לגזור קופון שמן מהפערים במחירי המניות.

במהלך המשפט החליט השופט מספר פעמים לסגור את הדיון לעיני הציבור והתקשורת, וזאת במטרה לאפשר הגנה על הקוד המסווג של גולדמן זאקס אותו גנב המתכנת המורשע.

עם זאת, התגלה כי היחידה למסחר בשיטה זו הניבה לבנק ב-2009 הכנסות של כ-300 מיליון דולר - קצת פחות מאחוז אחד מהכנסות הבנק בשנה שעברה.

אלייניקוב היה אחד הבולטים בראש טבלת השכר של גולדמן סאקס: המתכנת, יליד רוסיה שהיגר לארה"ב בתחילת שנות ה-90, שילשל לכיסו סכום עצום של 400 אלף דולר לשנה תמורת בנייה, תחזוקה ואפיון של הקוד האמור. עם זאת, לאור הצעה שקיבל מחברה מתחרה שהסכימה לשלם לו פי 3 ממשכורתו בגולדמן, על-פי ההערכות, החליט אלייניקוב לעזוב את הבנק.

בימיו האחרונים בבנק ניסה אלייניקוב להעלות את הקוד במלואו לשרת מחשב בגרמניה ולחמוק ממערכת האבטחה של גולדמן, אך הוא נתפס על-ידי החברה - והאירוע דווח באופן מיידי לרשויות הפדרליות.

הוא נעצר, עוכב לחקירה והובא בפני שופט. אלייניקוב ועורך דינו טענו כי אין מדובר בעבירה, וכן טענו כי לא ניתן להוכיח כי המתכנת התכוון להשתמש במידע לצורך כלשהו, לרבות גניבת הקוד לטובת מעסיקו החדש או פרסום הקוד ברבים כדי לפגוע בגולדמן זאקס.

המדינה טענה כי מדובר בהבחנה בסיסית בין אסור ומותר בתחום המסחר בשוק ההון, וכי מדובר במסר חשוב ומהותי שיש להעביר לגורמים בשוק ההון באשר ל"גבולות החמדנות", כהגדרתם.

הכרעת הדין, מעריכים מומחים משפטיים בארה"ב, מהווה ניצחון גדול לממשל בניסיונותיו להשיג שליטה ולקבוע כללי משחק ברורים בשוק ההון האמריקני בכלל ובתחום המסחר האלקטרוני בפרט.