הישג לזכייניות: החילוט יבוטל, התמלוגים יופחתו

תמלוגי זכייניות הטלוויזיה יופחתו לכל היותר ל-1% ■ שטייניץ וכחלון אישרו את תמיכתם במהלך

חילוט כספי הערבויות של זכייניות הטלוויזיה המסחרית צפוי להתבטל. ל"גלובס" נודע כי אם יאושר חוק הרשות השנייה בוועדת הכלכלה השבוע, צפויים להיות מופחתים גם התמלוגים של הזכייניות לכל היותר ל-1%.

זאת לאור מכתבו של שר האוצר, יובל שטייניץ, שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס", לפיו הוא מביע תמיכה בהתאמה של תמלוגי הזכייניות לשוק התקשורת. שר התקשורת, משה כחלון, הצטרף בחתימה.

על-פי המכתב, השרים יפעלו להפחתה משיעור של 4% מהכנסות קשת, רשת וערוץ 10 כיום, עד ל-1% לכל היותר. שווי ההטבה לזכייניות עומד על עשרות מיליוני שקלים.

לולא עיתוי זה של המכתב, היו 3 הזכייניות נאלצות לעבור חילוט של ערבויותיהן, מה שהיה גורם להן לקשי תזרימי. הזכייניות הודיעו כי לא ישלמו את התמלוגים שהרשות השנייה דרשה מהן, לנוכח התחייבות מוקדמת כי שיעור התמלוגים יופחת.

לבד ממעבר השוק לרישיונות, קבע האוצר שורה של התניות נוספות להורדת התמלוגים. בין היתר נדרשת לעבור גביית התמלוגים, כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", מידי הרשות השנייה לאחריותו של חשב משרד התקשורת.

כמו כן, הוחלט כי ישונה מנגנון מימון מערך הטלוויזיה הדיגיטלית, ה-DTT, והוא לא ימומן על-ידי קופת המדינה, אלא רק על-ידי הגופים שיעלו על הפלטפורמה וישדרו באמצעותה לציבור. כך גם גופים שיעלו עליו בעתיד. זאת בניגוד לבקשת הרשות השנייה כי האוצר יהיה זה שיממן את מערך "עידן+".

מדובר בסופו של מאבק ארוך של הזכיינית והרשות השנייה להפחתת התמלוגים. בשבוע שעבר דרשה הרשות השנייה מהזכייניות להעביר לה באופן מיידי 20 מיליון שקל, יחד, שהן התמלוגים לחצי הראשון של שנת 2010. במקביל שלח יו"ר מועצת הרשות השנייה, אילן אבישר, מכתב לשרים שטייניץ וכחלון בו דרש מהשרים לבטל את גביית התמלוגים כליל, בהתאם להבטחות מוקדמות שניתנו לזכייניות.