האם טכנאי שירות באמת חייבים לקבל שכר גלובלי?

לטענת עו"ד אילן קמינצקי, מומחה לדיני עבודה, "במקרים רבים אין כל תוקף לקביעת המעביד, כי העובד אינו זכאי לתוספת שכר בגין עבודה בשעות נוספות"

עובדים לא מעטים בתעשיית ההיי-טק מועסקים באמצעות חוזי עבודה הכוללים תעריף שעות גלובלי. חוזה כזה נחתם עימם במקומות שבהם מעסיקיהם סבורים שהתפקידים שלהם מצריכים מידה מיוחדת של אמון אישי. זאת, משום שעבודתם אינה מאפשרת למעביד לפקח על שעות העבודה והמנוחה של העובד.

מעביד שמעוניין לחסוך את התשלום בגין השעות הנוספות מתבסס על סעיף בחוק שעות העבודה והמנוחה, שקובע כי תשלום שעות נוספות אינו חל על שני סוגים של עובדים: כאלה המאיישים משרות הנהלה או שתפקידם דורש מידה מיוחדת של אמון אישי; וכן עובדים שתנאי עבודתם ונסיבותיה אינם מאפשרים למעביד פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם.

כך, למשל, טכנאי שירות ואנשי מכירות שמועסקים על-ידי חברות היי-טק אינם מקבלים את תוספות השכר שנקבעו בחוק בגין עבודה בשעות נוספות.

מצד שני, לטענת עו"ד אילן קמינצקי, מומחה לדיני עבודה, "במקרים רבים אין כל תוקף לקביעת המעביד כי העובד אינו זכאי לתוספת שכר בגין עבודה בשעות נוספות".

כך, לדוגמה, בית הדין לעבודה דן בעבר בתביעה של טכנאי מסופי מחשבים שהועסק בחוזה אישי עם סעיף שכר גלובלי שפוטר, תוך שהמעביד מסרב לשלם לו את השכר בגין השעות הנוספות.

פיקוח סלולרי

החברה טענה, שחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל על העובד, שכן אופן עבודתו מקשה לנהל מעקב אחר שעות העבודה שלו, מכיוון שתפקידו דורש מידה מיוחדת של אמון אישי. בית הדין לעבודה דחה את טענות החברה וקבע, כי ברור שהטכנאי אינו שותף סוד של החברה ולכן תפקידו רחוק מלהיות מוגדר כמשרה ניהולית בכירה.

באשר לטענת המעסיק כי לא ניתן לפקח על שעות עבודתו של העובד, הרי שלעמדת בית המשפט, הטלפון הסלולרי שניתן לעובד מאפשר לחברה להתעדכן בנוגע לעבודתו, וכך העובד יכול לעדכן את מעבידיו לגבי מיקומו ומשימותיו.

קמינצקי טוען, כי בית המשפט שולח מסר למעסיקים שמנסים להתחמק מתשלום השעות הנוספות לעובדים על-ידי הוצאתם מתחולת החוק ומציין, כי במציאות כיום עומדים לרשות המעסיקים שורה של אמצעים טכנולוגיים ובכללם, טלפונים סלולריים, כך שניתן לפקח על העובדים ואין כל תוקף לקביעה כללית שלא ניתן לעשות כן. בנוסף, הדבר מתיישב עם לשון הפסיקה העכשווית שגורסת, כי מידת האמון הנדרשת בעבודה מחוץ למפעל פחותה ממה שהייתה בעבר.

"על המעסיקים והמועסקים לדעת כי כשמדובר בעובד שהוגדר כעובד גלובלי, ואף שלא מדובר בתפקיד המחייב מידה מיוחדת של אמון אישי, העובד אינו אמור ואינו חייב לבצע עבודת שעות נוספות מבלי שתשולם לו התמורה כחוק כנגדה", מוסיף קמינצקי.