האוברדראפט של יובל שטייניץ

בניגוד לרושם שמבקשים יזמי הגז הישראלים ליצור, החלטת החברה לישראל אינה סוף פסוק

שר האוצר יובל שטייניץ הבטיח לציבור עשרות מיליארדי שקלים המגיעים לו בגין חלקו בתגליות הגז. בהתחייבות הזאת, שטייניץ נמצא מהיום באוברדרפט רציני.

אילו היתה החברה לישראל בוחרת לרכוש את הגז הישראלי, המדינה היתה זכאית לחלק ניכר מההכנסות. כמה בדיוק? קשה לדעת. הנתון שמפריחים השותפות בתמר - 4 מיליארד דולר - נראה מופרז. היקף העסקה הנוכחי של EMG הוא כ-4.5 מיליארד דולר, וחלקה של המדינה בהכנסות עומד נכון להיום על כשליש.

אלא שבניגוד לרושם שמבקשים ליצור יזמי הגז הישראלים, החלטת החברה לישראל אינה סוף פסוק. לתשובה ולשותפיו יש חלון הזדמנויות עד מארס לסגור עסקה על המחצית השנייה של כמות הגז שמתכוונת החברה לישראל לרכוש. השאלה הגדולה היא, האם החלון הזה ינוצל.

מכה כואבת, לא קטלנית

אם אכן הוא ינוצל על-ידי היזמים הישראלים, ההפסד של היום יתברר כמכה כואבת, אך לא קטלנית. התרחיש הסביר ביותר הניח מראש שהחברה לישראל תבקש לחלק את רכישת הגז שלה בין שני הספקים, כדי לא ליצור תלות באחד מהם.

מצד שני, אם תעדיף החברה לישראל לממש את האופציה שלה ולרכוש גם את יתרת הכמות מ-EMG תופנה האצבע המאשימה נגד שטייניץ ביתר שאת: הדוב נמלט מהמלכודת בעוד שטייניץ עסוק בלחלק את עורו.

השותפות ב"תמר" התריעו בשבועות האחרונים מפני אובדן העסקה עם החברה לישראל, אך בסביבתו של שר האוצר היו משוכנעים שכל האזהרות אינן אלא עוד ספין. "זה לא מוזר שדווקא עכשיו, כשוועדת ששינסקי עומדת לפרסם את הדו"ח הם מפסידים עסקה כל-כל חשובה?", אמרו לעיתונאים.

אלא ששטייניץ ומקורביו לא לגמרי טועים. הקרב האמיתי כאן אינו על העסקה עם החברה לישראל, אלא על החרגת תמר מהמיסוי הכבד שמציעה הוועדה. כפי שנחשף ב"גלובס", המיסוי הזה חותך את הערך המהוון הנקי של הפרויקט (NPV) ב-60%.

צ'ק של 40 מיליארד

"מציעים לנו פרויקט עם תשואה של נדל"ן", הגדיר זאת היום אחד היזמים, "אבל אנחנו לא בונים פה וילות או עוד כביש חוצה ישראל. אף בנק לא ייתן לך 3 מיליארד דולר לפרויקט עם סיכונים כאלה ומורכבויות כאלה בשביל תשואות של נדל"ן".

שדה הקרב האמיתי של השותפות ב"תמר" הוא במישור הפוליטי ובדרגים הבכירים ביותר. שר התשתיות, עוזי לנדאו, כבר הצהיר על התגייסותו למען ההחרגה. מולו מתייצב האוצר בנחישות. "זה יהיה כמו לרשום צ'ק של 40 מיליארד שקל לפקודת תשובה על חשבון אזרחי המדינה", טוענים באוצר.

הקרב יוכרע כנראה רק בהתערבות ראש הממשלה. השאלה כמה נזק עוד ייגרם עד שנתניהו יחליט סוף סוף להתערב.