מה מפיל את הדולר הערב? האירו מתחזק ב-1.5% ל-1.34 ד'

החששות: הארכת הטבות המס בארה"ב עלולה לנפח במידה רבה עוד יותר את הגירעון התקציבי בארה"ב; מודי'ס עלולה לשנות את תחזית הדירוג לארה"ב שלילית; השווקים והסחורות עולים לרמות שיא

שערו של הדולר נופל הערב (ב') בחדות והאירו מזנק כנגדו בשיעור של 1.55% ונסחר ברמה של 1.34 דולר. מספר גורמים עשויים להסביר הערב את הנפילה בשערו של המטבע, כאשר חלק מהירידה ניתן לייחס להארכת הטבות המס בארה"ב, מה שעלול לנפח במידה רבה עוד יותר את הגירעון התקציבי בארה"ב בעת בה הפדרל ריזרב מחוייב למדיניות מוניטרית מרחיבה השומרת את הריבית ברמת שפל.

הימנעותה של סין מלהעלות לעת עתה את הריבית, למרות עליית האינפלציה בסין והנתונים החזקים המצביעים על הצמיחה שם - עוזרת לעלייה בתיאבון לסיכון בשווקים, מה שמקפיץ את שעריהן של מניות וסחורות הנקובות בדולרים והקורלציה בינן לבין הדולר היא הפוכה.

יש לציין גם כי לאחר שרכשו את הדולר כנגד האירו בתקופה האחרונה על רקע החששות ממשבר חובות באיחוד האירופי, הסוחרים נזכרו כי גם ארה"ב מתמודדת עם בעיות חוב משלה.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס אמרה היום כי העסקה שנסגרה בשבוע שעבר ע"י הבית הלבן והרפובליקנים להאריך את קיצוצי המס שנקבעו בימיו של הנשיא בוש, עלול לגרום לה לשנות את תחזית הדירוג שלה ביחס לארה"ב מ-AAA, הדירוג הריבוני הגבוה ביותר ממנו נהנית ארה"ב. הדבר הוביל גם לזינוק חד בשיעורי התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב, עלייה שהחלה בשבוע שעבר, ותשואת האג"ח ל-10 שנים נסחרו היום בשיא של ששת החודשים האחרונים כשנגעו ברמה של 3.37%, לפני שנתקלו ברמת התנגדות ושבו לרמה של 3.28% לקראת סיום המסחר.

"המהלך בשוק המטבעות מתרחש בשעה שהשוק מתחיל לתמחר את ההשפעה של עסקת קיצוצי המס, ולמרות שמה שאומרת מודי'ס ביחס לגידול בסיכוי לתחזית שלילית לדירוג של ארה"ב אינו חדש, הסוחרים לא יכולים להימנע מבחינת הסצנריו - 'מה אם'" אמר מנהל האסטרטגיה של האמריקס G10 בבנק אוף אמריקה.