"בני משפחת גרמזיאן הם לא כמו גאידמק; הם רציניים"

"הם לא יעשו צעדים נמהרים, אלא יפעלו בזהירות", אומר גורם המקורב למשפחת המיליארדרים גרמזיאן, שמאותתת על כניסה לעסקים בישראל

פתאום, משום מקום, התוודענו לנאדר גרמזיאן. התמונה של האיש עם הכובע הפכה להיות חלק בלתי נפרד מידיעות כלכליות המתפרסמות בשבועות האחרונים אודות האיש: מו"מ עם נוחי דנקנר לרכישת כלל ביטוח ; מגעים לכניסה לחברת מנופים של ג'קי בן-זקן; רכישת שלד בורסאי - בניין השקעות ונכסים - לצורך פעילות בתחום חיפושי הגז והנפט בישראל; ואפילו בתחום הסלולר הוא מתעניין - כשותף עם יחיאל בן-שושן בהתמודדות על מפעיל סלולרי נוסף.

למרות שעדיין לא ביצע כאן השקעה כלשה, היה מי שזיהה בגרמזיאן את תחילתה של תסמונת גאידמק, מי שנכנס לכלכלה הישראלית בסערה גדולה, פיזר מאות מיליונים לכל עבר, ויצא מההרפתקה המזרח תיכונית אבל וחפוי ראש, ומופסד בהרבה, הרבה מאוד.

הקניונים הגדולים בצפון אמריקה

אבל בניגוד לגאידמק, בעל מקורות העושר העלומים, משפחת גרמזיאן (נאדר הוא אחד מארבעת האחים המנהלים את עסקי המשפחה) היא משפחה עם רקורד עסקי מוכח ושווי נכסים של כ-4 מיליארד דולר. בני המשפחה, כפי שהעיד עליהם אחד העיתונים בארה"ב, אוהבים לעשות הכול בגדול, הכי גדול. לכן המשפחה היא בעלת שני הקניונים הכי גדולים בצפון אמריקה: הראשון באדמונטון, קנדה, עיר שבה מתגוררת המשפחה - West Edmonton Mall. השני במיניאפוליס, מינסוטה, ארה"ב - Mall of America.

"ההבדל תהומי", תורם להיעדר ההקבלה בין גרמזיאן לגאידמק גורם המכיר היטב את המשפחה: "גאידמק בא הנה וחשב שאם הוא יצבור שמות נוצצים ויקנה חברות על ימין ועל שמאל, הוא יקנה כאן את עולמו. אלה אנשים רציניים שעשו עסקים רציניים. בכל זאת, יש להם שני הקניונים הכי גדולים בצפון אמריקה. זה משהו שאי אפשר לזלזל בו".

שנית, בניגוד לגאידמק, שנהנה ועודד את הופעותיו בתקשורת, כאן מדובר במשפחה שהתקשורת והחשיפה הן מהן והלאה. ולא רק בישראל: גם בארה"ב, שם מתנהלים עסקיהם, ובקנדה, מקום מגוריהם, המשפחה, למרות עושרה הרב, ידועה כסרבנית ראיונות. "גאידמק", אומר איש עסקים המכיר את המשפחה, "הוא מישהו שניצל את כספו כדי לעשות רושם והחצין את עצמו. אלה אנשי עסקים אמיתיים, שבאים לטריטוריה זרה".

ושלישית, בניגוד לגאידמק, שהתגלה כאיש עסקים פזיז, במקרה של משפחת גרמזיאן מדובר במשפחה זהירה מאוד. "הם לא יעשו צעדים נמהרים", מאמין ידיד המשפחה. "כל מהלך שהם יעשו כאן, הם יעשו בזהירות, לאט לאט, ואחרי בדיקות".

"האסטרטגיה שלהם", מסביר גורם שהתוודע אליהם באחת הפגישות, "נראית כמו רצון להקים כאן מערכת רחבה, ועל רקע זה יש רצון לרכוש חברות שונות ולעשות כאן דברים גדולים. זה גם מה שנחזה כלפי חוץ. בכל דבר שהם מתעסקים הם אוהבים להיות הכי גדולים. הם רוצים לעשות דברים משמעותיים".

ההיסטוריה של עסקי משפחת גרמזיאן מתחילה באב המשפחה, יעקב, שנולד באזרבייג'ן ב-1902, ובהיותו בן 17 בלבד פתח בטהרן עסק לממכר שטיחים. כמה שנים לאחר מכן הקים קומפלקס של דירות, משרדים ומסחר בלב טהרן - מעין קניון מוקטן.

בסוף שנות הארבעים התיישב יעקב גרמזיאן בניו יורק, והעביר לשם את עסקי השטיחים שלו, שהלכו ושגשגו - לא פחות מ-16 חנויות שטיחים בארה"ב ובקנדה. בשנת 1965 הקים חברה שעסקה ברכישת קרקעות ומכירתן ליזמים, שלימים נקראה טריפל פייב, המשמשת כיום כחברת האחזקות של האחים גרמזיאן, לשלל עסקיהם.

מניו יורק לקנדה

בסוף שנות הששים עברה המשפחה לאדמונטון, קנדה. חברת טריפל פייב התרחבה כבר לעסקים נוספים, ונוסף לנדל"ן עסקה גם בבנקאות ובכרייה.

הפריצה הגדולה של החברה התרחשה ב-1981, כשהמשפחה חנכה את מרכז הקניות הגדול שבנתה בצפון אמריקה, West Edmonton Mall - מתחם סגור המתאים למזג האוויר הקר בקנדה.

המתחם כלל מלבד מרכז קניות ענק גם מופע דולפינים ומגרש הוקי מקצועי, והפך להצלחה גדולה. עד 1998 הוא הורחב כמה פעמים, ונוספו לו מלונות, פארק מים ומגרש גולף. יש בו שבעה פארקי שעשועים, כולל רכבת הרים, כנסייה וקזינו. לתקופה מסוימת נכלל המרכז בספר השיאים של גינס כמרכז הקניות הגדול בעולם, הכולל את מגרש החנייה הגדול בעולם, עד שמרכז קניות בבייג'ין עקף אותו.

נוסף לשני אלה בונה טריפל פייב פרויקטים גדולים בלאס וגאס, ומחזיקה גם במרכזי קניות ובידור נוספים, במבני מגורים בארה"ב ובקנדה ועוד. לחברה יש חטיבות גם בטכנולוגיה, בהון סיכון, בכרייה ובבנקאות. חטיבת ההון סיכון משקיעה בתחומי המולטימדיה, התקשורת, הביוטכנולוגיה, האינטרנט, הסיבים האופטיים, ועוד.

"הכובע זה במקום כיפה"

ארבעה אחים במשפחת גרמזיאן, וכל אחד מתמחה בתחום אחר של הפעילות: אסקנדר מתמחה במימון ובבנייה; נאדר הוא איש יחסי הציבור והקשרים עם הממשלות; רפאל מתמחה בעניינים המשפטיים; ובהמאן, הצעיר ביותר, בנדל"ן ובתפעול.

משרדיהם של האחים ממוקמים בניו יורק. "מבחוץ", אומר גורם המכיר אותם היטב, "קשה לחשוב שיש כאן עושר. זה מבנה שנראה כמו בית אבות".

על רקע הנוף הנשקף מחלונות משרדיהם סועדים ארבעת האחים מדי יום ארוחת צהריים יחד. כשרה כמובן: מדובר במשפחה דתית מאוד. "הכובע של נאדר", מסביר מקורב למשפחה, "הוא במקום כיפה".

גורמים המכירים את המשפחה היטב מתארים משפחה חמה, מלוכדת, ומגובשת. בני המשפחה מתגוררים כולם בשכונה שלמה באדמונטון, בבתים המחוברים ביניהם. החלטה עסקית מאושרת רק אם כולם מצביעים בעדה.

המשפחה אמנם מתרחקת מהתקשורת, אולם בהתבטאות נדירה אמר נאדר על עסקי הקניונים: "אנחנו מחפשים איזון בין בידור למסחר. שמנו לב גם שצריך להקפיד על פרטים שאנשים שמים אליהם לב, כמו ניקיון ופתיחת החנויות בדיוק בזמן. אנחנו רוצים שכשאנשים יגיעו למתחמי הבידור יתייחסו אליהם כמו בדיסנילנד - שיברכו אותם בכניסה ויעזרו להם למצוא את המכונית בחניה".

נאדר דוחף לעסקים בישראל

מבין כל האחים, נאדר הוא ה"מנוע" שדוחף לעשות עסקים בישראל. בן אחד שלו, מיכאל, כבר מתגורר כאן, בירושלים. כל בן שמגיע לגיל 18 הולך ללמוד בישיבה בישראל. נאדר עצמו, כשהוא מגיע לישראל, מתגורר בדירה שבבעלותו בירושלים.

שלושת אחיו של נאדר פחות נלהבים מעסקים בישראל. "הם יותר סקפטיים", מסביר מכר של המשפחה. "הם חוששים שאנו מדינת עולם שלישי. נאדר, בניגוד להם, מרגיש יותר קשור לארץ. הוא אוהב לצאת מגבולות צפון אמריקה".

נציג הקבוצה בישראל הוא איש העסקים יאיר פיליפ, מחיפה, שנלווה למשפחה בכל פגישותיה כאן. בני המשפחה מכירים את פיליפ כפי הנראה מעסקים משותפים בארה"ב, והם סומכים עליו. עורך דינם הוא עו"ד דוד שמרון, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.גורמים שנפגשו עם נאדר גרמזיאן מספרים על איש עסקים ממולח, שעושה רושם של "אחד שיודע בדיוק מה הוא רוצה".

"הם מאוד ריכוזיים", מסביר גורם נוסף, "יש למשל אנשי עסקים שיושבים בקומה האחרונה של מגדל המשרדים שלהם, ויש להם 'חיילים' שמתרוצצים, יש ישיבות צוות ובאים עורכי הדין ורואי החשבון, ולפעמים מפגישים את הבוס הגדול עם מי שרוצה לעשות עסקים עם הקבוצה. אצלם זה בדיוק ההיפך: הם הולכים להיפגש עם אנשים; מדברים עם ההוא ומדברים עם זה; הולכים לבד להביא ניירות".

גורם אחר שמכיר אותם מוסיף: "הם אנשים זהירים מאוד, חשדניים מאוד. הם אוהבים להצליב אינפורמציה מימין ומשמאל לפני שהם מקבלים החלטה. אני לא בטוח שהם מבינים עד הסוף את המנטליות העסקית כאן. ישראל היא מדינה עם מנטליות עסקית וניואנסים דקים מאוד, ואני לא משוכנע שהם הבינו את זה עד הסוף".