תגובות בשוק הנדל"ן: "עוד 20 א' ש' למס רכישה? זה שולי"

הקבלנים: "אין כאן פעילות אמיתית של הגדלת ההיצע כי הדירות לא עומדות היום ריקות" ■ תגובת האוצר: "גורדון מגלה בורות מביכה בענייני כלכלה וסותר את עצמו. מביך ומדאיג שזה האיש שאמור לשמש פה לקבלני ישראל"

צעדי המיסוי החדשים אותם הציג היום (ה') משרד האוצר במטרה להרחיק את המשקיעים משוק הנדל"ן לשנתיים הקרובות יובילו לעלייה במחירי שכר הדירה ויפגעו עוד יותר במי שאין ביכולתו לרכוש דירה. כך טוענת התאחדות הקבלנים בתגובה לתוכנית האוצר.

"אין כאן פעילות אמיתית של הגדלת ההיצע כי הדירות לא עומדות היום ריקות", נמסר מהתאחדות הקבלנים. "לגבי העלאת מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה - זהו מהלך שגוי שיגרום להעלאת מחירי השכירות ויפגע גם בזוגות הצעירים שכבר הבינו שלא יוכלו לרכוש דירה ויאלצו להמשיך ולשכור דירות".

הקבלנים ממשיכים לטעון כי רק הגדלת היצע הנדל"ן תוביל להורדת מחירי הדירות. "יש להבין כי אותם משקיעים שהאוצר סימן כאויבי ענף הנדל"ן בסך הכל רוכשים דירות בכל איזורי הארץ, אותן דירות לא נשארות ריקות והן מושכרות בשוק החופשי לכל אילו שידם אינה משגת לרכוש דירה והוצאת המשקיעים מהשוק משמעותה עליית מחירי השכירות", אמר יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים.

תגובת משרד האוצר לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים מר יוסי גורדון, על כך שהמהלך שהציגו היום משרדי האוצר והשיכון יביא לעליית מחירי השכירות מגלה גורדון בורות מביכה בענייני כלכלה. גורדון טוען בדבריו כי המהלך יוביל לכך שאנשים ששוכרים דירות ירכשו דירות וכך יקטן ההיצע להשכרה - כאשר הביקוש יישאר אותו הביקוש. ואולם, למבוכתו הרבה גורדון סותר את עצמו בדבריו, שכן כיוון שאנשים יעברו משכירות לבעלות על דירה הרי שהביקוש לשכירות ירד ולכן גם המחיר לשכירת דירה. מביך ואף מדאיג לדעת שזה האיש שאמור לשמש פה לקבלני ישראל.

בכלל, התגובות מטעם הקבלנים ויזמי הנדל"ן מעידות אף על זלזול בניסיון האוצר ומשרד השיכון להגדיל את היצע הדירות על ידי הרחקת משקיעי הנדל"ן. בין אם מדובר בלחץ של יזמי הנדל"ן ובין אם בדעות כנות, היזמים והקבלנים לא ממהרים כמובן להספיד את עליית מחירי הדירות. אלון הרצוג, מנכ"ל חברת הנדל"ן קפיטל גרופ, אף הגדיל לעשות ואמר כי צעדי האוצר ייטיבו עם משקיעי הנדל"ן.

"ההחלטה טובה ומיטיבה בעיקר עם המשקיעים", אמר הרצוג. "הניסיון מלמד שכ-80% מהמשקיעים שעושים סיבוב מוצלח בנדל"ן, חוזרים להשקיע בנדל"ן ולא באפיקים אחרים. אני צופה שבשנתיים הקרובות יזרום הרבה יותר כסף של משקיעים מרוצים לקניית נדל"ן בישראל".

הרצוג התייחס בביטול להעלאת מס רכישה והסביר במספרים: "העלאת מס הרכישה לא תשפיע במאום על החלטת המשקיעים. משקיע שקנה דירה לפני שנתיים במיליון שקל ומוכר אותה היום ב-1.5 מיליון שקל הרוויח חצי מיליון שקל נקיים ממס. האם בדירה הבאה שירכוש ישלם עוד 20 אלף שקל או פחות 20 אלף שקל עבור מס הרכישה - זה שולי עבורו".

אך גם בקרב יזמי הנדל"ן אין אחידות. עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון, טוען כי משקיעי הנדל"ן כלל לא נמצאים בשוק בחודשים האחרונים: "העלאת מס הרכישה למשקיעים באה מאוחר מדי. אני חושב שהיום משקיעים כבר לא נמצאים במשחק הקניה מזה מספר חודשים, כך שגם הצעד הזה לא יצור עודפים של דירות בשוק".

ח"כ מירי רגב אמרה כי "הצעדים של שר האוצר הם כמו כוסות רוח למת. הצעדים יגרמו לעשירים להרוויח פעמיים: עת בביטול מס השבח ועת במכירה של הדירה מאלו שיקנו במחיר גבוה בגלל המחסור בדיור. הצעירים לא יוכלו לקנות את הדירה במחיר גבוה. אני מצפה מהם שביום ראשון הקרוב שר האוצר יאשר את החוק של ביטול המע"מ לדירה ראשונה לזוגות צעירים. בצעד הזה הוא יוכיח שהוא מפסיק לדאוג לעשירים ומתחיל לדאוג לזוגות צעירים".

רגב הוסיפה כי היא לא מופתעת מהפתרונות שמציג שר האוצר. "לא ציפיתי שהוא יצא מהקופסה", אמרה. ביום ראשון צפויה לעלות לוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של רגב לביטול המע"מ לדירה ראשונה לזוגות צעירים. רגב פנתה לראשי הרשויות שיסייעו לה בהעברת החוק. ראשי השלטון המקומי הודיעו כי יתמכו בהצעת החוק של מירי רגב והם מבקשים משר האוצר לתמוך בחוק.