מורשת בוש: הקונגרס בארה"ב אישר הרחבת הקיצוץ במסים

החליט לפנות בוקר להאריך בשנתיים את תוקף התכנית שהחלה כבר בתקופתו של הנשיא הקודם והייתה אמורה להסתיים השנה ■ "הידיעה שהמס לא יעלה יוצרת תנאי ודאות ומשרות חדשות"

הקונגרס האמריקני העביר הבוקר (ו') הצעת חוק הנאמדת ב-858 מיליארד דולר, במרכזה תורחב בשנתיים נוספות רפורמת הפחתת המס שחוקקה כבר בתקופתו של הנשיא ג'ורג' בוש. כעת מועבר החוק לחתימתו של הנשיא ברק אובמה בבית הלבן.

ההחלטה עברה ברוב של 277 מול 148 חברים - וזאת על אף התנגדות של רבים מחברי הבית הדמוקרטיים לתוכנה של הרפורמה ובעיקר לצעדים שהיא כוללת בתחום המיסוי על הנדל"ן. עם זאת, הרפובליקנים הצליחו לגייס כאמור רוב מרשים במהלך שלטענתם "ייצור תנאי וודאות בשוק בכל הנוגע לשיעור המיסוי ויעודד יצירת מקומות תעסוקה".

חברים בסיעה הרפובליקנית ניהלו בימים האחרונים קמפיין אינטנסיבי לגיוס תמיכה ציבורית במהלך, וטענו כי אם לא יאושר - "הדבר יגרום לנזק כלכלי ועשוי לשלוח את ארה"ב למתכונת של תחתית כפולה".

נושא הרחבה הקיצוץ במסים עמד במרכז האג'נדה הכלכלית במסעות הבחירות האחרונים בארה"ב - הן זה לנשיאות ב-2008 והן זה לקונגרס מוקדם יותר השנה. לדברי פרשנים פוליטים, הרחבת תוקף התקנות עד ל-2012 מבטיח כי הנושא יישאר על סדר היום הציבורי ויהפוך מרכזי גם במערכת הבחירות לנשיאות ב-2012. כזכור, תקנות המס המקלות אותן העביר ממשל בוש היו אמורות לפוג בסוף השנה הנוכחית.

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר הוציא הבוקר הודעה בה הוא מברך בקרירות על ההחלטה וטוען שהיא "טובה לצמיחה וטובה למקומות עבודה". יש לציין כי תמיכתו של אובמה במהלך הושגה באמצעות משא ומתן בינו לבין הרפובליקנים מוקדם יותר החודש, בנושאים שונים.

לצד הוודאות למשקי הבית ולעסקים כי לא תהיה העלאה של שיעור המס בחודש ינואר הקרוב כפי שחששו רבים, כוללת ההחלטה גם עיגון של הקלות מס נוספות כמו הקלות מס לאזורי פיתוח או מתן נקודות זכות במיסוי לסטודנטים בקולג'.