גרינספאן אופטימי: "מחירי המניות ימשיכו לעלות"

יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר: "כלכלת ארה"ב מתאוששת ועשויה לצמוח ב-3% עד 3.5% בשנה הבאה ■ במקביל, הזהיר גרינספאן כי "משבר בשוק האג"ח הוא תרחיש אפשרי"

"כלכלת ארה"ב מתאוששת ועשויה לצמוח ב-3% עד 3.5% בשנה הבאה", כך אמר יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, אלן גרינספאן, בראיון שהעניק בוושינגטון במהלך סוף השבוע. "אין ספק כי כלכלת ארה"ב נהנת כעת ממומנטום חיובי".

"הרבעון הרביעי נראה טוב. הצמיחה עשויה להגיע ל-3.5% ואף יותר", זאת כאשר הכלכלה האמריקנית צמחה בשיעור שנתי של 2.5% ברבעון השלישי. שורה של נתוני מאקרו שהתפרסמו לאחרונה, ביניהם מדד המדדים המובילים שהתפרסם אתמול, הצביעו על עלייה בפעילות העסקית במדינה.

מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, אמר בשבוע שעבר כי החברה צופה צמיחה של 3% עד 3.5% ברבעון הרביעי של 2011 לעומת התקופה המקבילה השנה. גרינספאן הסכים עם תחזיות זו ואמר כי תחזית זאת נראית "סבירה".

לדבריו, ההתאוששות הכלכלית עשויה להוביל להתאוששות בשוק העבודה ושיעור האבטלה. "שיעור האבטלה צפוי להתחיל לרדת בשנה הבאה", אמר גרינספאן בן ה-84. מספר המועסקים בארה"ב עלה בנובמבר ב-39 אלף, ושיעור האבטלה טיפס לשיא של שבעה חודשים של 9.8%. 84. "ההערכה הטובה ביותר הוא שיירד ל-9% או לרמה העליונה של 8% עד סוף השנה".

"גרינספאן, שעומד היום בראש חברת ייעוץ עצמאית, גרינספאן אסושיאייטס, צופה כי מחירי המניות ימשיכו לטפס על רקע השיפור במכירות וברווחי החברות: "למרבה המזל, ההכנסות מתחילות לעלות ומעלות את הרווחים. עם העלייה ברווחים, ומשום שהפרמיה על המניות גבוהה כל כך, מחירי המניות ימשיכו לעלות", הסביר גרינספאן.

במקביל, הזהיר גרינספאן כי "משבר בשוק האג"ח הוא תרחיש אפשרי אם לא נעשה משהו לגבי הגירעון התקציבי", ולכן קובעי המדיניות חייבים לסדר את העניינים הפיננסיים בהקדם.