הממשלה אישרה את תוכנית הקצבאות לאברכים

(עדכון) - הממשלה אישרה את תוכנית הקצבאות לאברכים - 14 תמכו, 8 התנגדו ו-3 נמנעו ■ סילבן שלום: "יש אווירת בחירות; כל מפלגה מקצינה עמדותיה"

למרות פסיקת בג"ץ, ממשלת ישראל התכנסה היום (א') כדי לאשר תוכנית שתאריך את מתן הקיצבאות לאברכים בעוד חמש שנים לפחות. הישיבה קיבלה תפנית מפתיעה בצהריים לאחר שש"ס החליטה להימנע, זולת השר אלי ישי, שנסע טרם ההחלטה להלווייתו של הכבאי דני חייט ז"ל. בסופו של דבר, 14 שרים תמכו בתוכנית, 8 התנגדו ו-3 נמנעו.

הישיבה נפתחה הבוקר וחלק מהשרים הביעו תרעומת על ההצעה. "זו החלטה לא אמיצה ואין בה שום מנהיגות", אמר השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן (עבודה). מנגד, שר האוצר שטייניץ הביע תמיהה על כך ש"כל הצעה הנוגעת לחרדים מלווה בהיסטריה". שטייניץ הוסיף כי מדובר ב"הסדר ראוי".

רה"מ בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה, כי "יש כאן פתרון מדורג שהוא לא קל גם לחרדים. זהו צעד ראשון; רבים דיברו, אנחנו הראשונים שעושים".

דרמה בצהרי היום

הישיבה הופסקה בצהריים כאשר השרים אלי ישי ואריאל אטיאס מש"ס החליטו להיוועד עם רה"מ נתניהו, ולאחר מכן אמרו כי שרי ש"ס יימנעו בהצבעה. עדיין לא ידועה הסיבה להצהרה זו. עם זאת, בהצבעה על התוכנית הממשלה הצביעו חלק משרי ש"ס בעד התוכנית וסללו את הדרך לאישורה.

כאמור, גם שרי מפלגת העבודה הביעו התנגדות להצעה וכך גם חלק משרי הליכוד, כדוגמת לימור לבנת וגדעון סער. בישיבת שרי הליכוד שהתקיימה הבוקר לפני ישיבת הממשלה אמר סער: "גם ההחלטה שתבוצע בעוד 5 שנים אינה חלה על 90% מהאברכים מעל לגיל 29, מקבלי הבטחת ההכנסה. ביהמ"ש עמד על כך שמטרת הבטחת ההכנסה היא סעד זמני למי שאינו יכול לעבוד. אני בספק אם ההחלטה תעמוד במבחן משפטי ואני חושש מאוד שנשלם עליה מחיר ציבורי כבד".

השר סילבן שלום אמר בישיבת הממשלה, כי "בממשלה שתמכה והעבירה את תוכנית ויסקונסין לפיה גם אנשים בשנות ה-40 וה-50 צריכים לצאת לעבודה, לא ייתכן שבגיל 29 אנשים שיכולים להתשלב במעגל העבודה יהיו פטורים". שלום הוסיף: "לא אוכל לתמוך בהחלטה ולא להצביע בעדה". ההערכות הן כי שלום יימנע בהצבעה.

"מדובר בבעיה קשה וצריך לזכור שגם ערבים לא מתגייסים וגם שם צריך פתרון. כשקושרים את הנושא לתקציב, כולם בסוף מפסידים", אמר שלום. "יש אווירת בחירות שבעקבותיה כל מפלגה מקצינה את עמדותיה. העבודה בנושאים המדיניים, שס וישראל ביתנו בנושאי דת ומדינה, צריך להכניס את כולם חזרה לתלם".

שר התמ"ת פואד בן אליעזר היה נרגז מאוד בישיבה: "יש לי נכד בן 27, סטודנט שגם עושה מילואים וגם עובד בשמירה. איזה תשובות אני יכול לתת לו אחרי ההחלטות היום?!". שלום אמר כי "אפילו בתוכנית ויסקונסין חייבו את הציבור החילוני לעבוד בגיל 40. למה כאן מגבילים את זה לגיל 29?".

בן אליעזר ענה לו: "זה בגלל שאין כוללים בשביל חילונים כמונו". הוא התפרץ לכל אורך דבריו של אייל גבאי ואמר: "למה נסוגתם מהטיוטה הראשונה? למה אתם לא מתנים את הקצבה בהכשרה מקצועית ועבודה? עשינו התקדמות משמעותית בשנה האחרונה, חבל לחזור אחורה".

שר הרווחה יצחק הרצוג אמר כי "אביגדור ליברמן לחם כאריה על קריאה טרומית של חוק הגיור אבל נפל כזבוב מול הסדר האברכים. ליברמן ומפלגתו הוכיחו בהצבעתם היום שבפופוליזם הם חזקים, אבל כשזה מגיע לשינוי חברתי אמיתי וצודק - הם נאלמים".

מהפכה?

על פי התוכנית המתוקנת, תשלום קצבת הבטחת ההכנסה לכל אברך תיפסק לאחר חמש שנים ויוגבל מספק מקבלי הקצבה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, שעמד בראש הצוות שגיבש את ההמלצות, טוען כי ההחלטה תסייע להוציא אברכים לעבודה, אלא שבפועל, לא תופסק קצבתו של שום אברך: על פי התוכנית, הוותק של האברכים יחושב ממועד קבלת ההחלטה בממשלה ולכן יישום ההחלטה יתחיל רק בעוד 5 שנים. אברכים בני 29, שהם יותר מ-80% ממקבלי קצבת הבטחת ההכנסה, ימשיכו לקבל קצבה בלי קשר לוותק שלהם.

כזכור, לפני כחצי שנה פסל בג"ץ את קצבת הבטחת האברכים בטענה שאינה חוקית ואינה שוויונית. מדובר בקצבה בסכום של 1,040 שקל שמשלם משרד החינוך מתקציב הישיבות. הקצבה ניתנת ל-11 אלף אברכים ומותנית בכך שהם הורים לשלושה ילדים לפחות, והם ונשותיהם אינם משתכרים ביחד יותר מ-1,200 שקל. בג"ץ קבע שעל הממשלה להפסיק לשלם את הקצבה בעוד שבועיים, ב-1 בינואר 2011.

השינוי המהותי במתכונת החדשה של הענקת הקיצבאות היא ההגבלה שלהן בחלון זמן ברור מראש. מספרם של ה"לומדים המתמידים" אשר יזכו לקיצבה מתמשכת יוגבל וגם הסכום המועבר לתמיכה ישירה בהם יוגבל ל-20 מיליון שקל בלבד מתוך הסך השנתי. באוצר מציגים הערכה לפי סכום זה יספיק למימון 2,000 איש בלבד המקדישים את חייהם באמת ובתמים ללימוד תורה. כל יתר האברכים יזכו לקצבה מקסימלית של עד 1,040 שקל לחודש למשך ארבע שנים, כאשר בשנה החמישית יזכו לקבל 75% מהסכום אותו קיבלו קודם לכן תוך שבשנה זו יעודדו לצאת ולעבוד בחצי משרה לצד המשך לימודיהם.