איראן מבטלת הטבות: סנקציות המערב מתחילות לעבוד?

התושבים העניים של איראן זכו לסובסידיות בתחומים רבים שבקרוב מתכנן הממשל האיראני להחליף בהענקת מזומנים סלקטיבית ■ "לוחצים על הממשלה כמו שמעולם לא לחצו עליה"

הסנקציות של המערב על איראן מתחילות לקצור פירות: כחלק מהתוכנית ל"מהפכה כלכלית" של נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'ד, תפסיק המדינה לסבסד אנרגיה לתושביה ותחליף זאת בכסף מזומן לתושבים שיזדקקו לו. כך פורסם היום (א') בסוכנות הידיעות בלומברג.

הסנקציות שהטילו ארה"ב ומדינות המערב על איראן, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין שלה, החלו לגבות מחיר מהמדינה. עקב הגבלת סחר הנפט והגז מאיראן ולאיראן, המדינה הגיעה למצב שבו היא כבר לא יכולה לעמוד במחירים הנמוכים שהעניקה לתושביה.

לטענת אחמדיניג'אד, השינוי יגרום לתפוצה יותר טובה של ההון הלאומי. עד כינון הנהלים החדשים, אותם מגדירים בטהרן "מהפיכה", מחיר התמיכה היה 4,000 דולר למשפחה של 4 נפשות לשנה, סכום שעולה על ההכנסה של איראנים רבים. הבנק המרכזי במדינה, אמר כי העלות הכוללת של מתן הסובסידיות הגיע ל-40 עד 100 מיליארד דולר בשנה, בהתאם למחירי הנפט.

"לוחצים על הממשלה כמו שמעולם לא לחצו עליה והיא מחפשת דרכים לקצץ בעלויות", אמר חוסיין אסקרי, פרופסור למנהל עסקים ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת וושינגטון, בראיון טלפוני לפני שהחלו הקיצוצים.

זאת ועוד: עד הפסקת הסובסידיה, ליטר נפט באיראן נמכר ב-10 סנט (1000 ריאל). המחיר עכשיו יעלה ל-40 סנט לליטר ל-50 ליטרים הראשונים וכל ליטר נוסף יעלה 70 סנט. לאחר 5 שנים של סובסידיות, מחיר לליטר נפט באיראן יהיה כ-90% מהמחיר בו הוא נמכר במדינות באזור. בנוסף, ממשלת איראן תקצץ בסובסידיות בדלק, נפט מזוקק, גז טבעי, חשמל, כרטיסי רכבת, שירות הדואר ומוצרי מזון שונים. בכוונת איראן להשתמש ב-80% מהכסף שהיא חוסכת כדי לספק מזומן ל-60 מיליון תושביה העניים שעד כה נהנו מהסובסידיות.

הסנקציות שהטילו מדינות המערב על איראן הביאו גם לעלייה של עד 20% בהוצאות הסחר של המדינה. כמו כן, צריכת הנפט באיראן עלתה בעוד יכולת הייצור שלה לא השתנתה, הוסיף אסקרי.

נזכיר, כי 40% מנפט שצורכת איראן מיובא ממדינות אחרות. ארה"ב ובנות בריתה מפעילות לחץ על חברות נפט וגז פרטיות להגביל את הייצוא שלהן לאיראן. על פי דיווחים איראן צריכה להשקיע 46 מיליארד דולר על מנת לשדרג את הסקטור ולבנות מתקנים נוספים. הערכות הן שהסנקציות על איראן עולות למדינה כ-60 מיליארד דולר באיבוד משקיעי אנרגיה. עם זאת, לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית כלכלת איראן גדלה ב-1.1% ב-2009 וצפויה לצמוח בעוד 1.6% השנה.