דילמה: צרת רבים היא לא חצי נחמה - מקרה יאהו לדוגמה

סבב הפיטורים השנתי של יאהו שחרר קיטור בקרב העובדים המפוטרים: על החברה, על ההליך ועל התזמון הגרוע

פיטורים אינם חוויה מהנה במיוחד, והם כמעט תמיד גורמים לתסכול רב. גם כשמפטרים עובד יחד עם עוד כמה מאות אחרים, צרת רבים לא תהיה באמת חצי נחמה.

700 העובדים שפיטרה חברת האינטרנט יאהו בשבוע שעבר חוו את התסכול על בשרם והחליטו לפרוק קצת את הכעס. אתר Business Insider אפשר בשבוע האחרון מבט פנימי אל מאחורי הקלעים של הליך הפיטורים ההמוני בחברה גדולה כמו יאהו - איך מרגישים המפוטרים, מה חשים אלה ששרדו וגם כאלה שיצאו מרוצים בסוף.

"שחררו אותי מהתפקיד והמנהל שלי אפילו לא טרח להגיע היום. הוא בטח מתחבא בבית", כתב אחד המפוטרים הטריים. עובד אחר עדכן אונליין על ההתרחשויות: "שתי קולגות שלי בצוות קיבלו את ההודעה עכשיו. פיטורים נוספים כנראה צפויים אצלנו, מה שמקשה על העבודה עכשיו. העובד המפוטר אורז עכשיו את הדברים שלו והוא חייב לצאת מכאן מהר מאוד", כתב העובד והוסיף: "מה שעצוב הוא שהמנהל הישיר לא בישר לנו על החדשות, אלא המנהל שמעליו. מה שגורם לי לחשוב, שהמנהלים הישירים הם פחדנים".

עובד נוסף התרעם על חרב הפיטורים שנחתה על החברה: "הייתי מבין אם היה מדובר בפיטורים של 5% מהעובדים שבתחתית, אבל זה לא ככה. היו פיטורים של מנהלים חשובים ואנשים יצירתיים. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שהרבה חוזים של עובדי קבלן של יאהו לא מתחדשים. עובדי קבלן לא מקבלים פיצוי פיטורים והם עושים את התפקיד שלהם בצורה מלאה, כמו עובדים רגילים. לכן, צריך להבין שיאהו פיטרה אפילו יותר מ-5% מכוח העבודה שלה", כתב אותו עובד.

חשש תמידי מפיטורים

הפחד מפני פיטורים הוא כנראה עניין שבשגרה בקרב עובדי יאהו. אחד מהעובדים שלא פוטרו מתאר את תחושת הפחד בקרב העובדים. "זה חג המולד השלישי ברציפות שאני עוקב אחר המתרחש ותוהה אם החרב תיפול. זה יוצר עליי לחץ מוגזם. זה ברור שיאהו לא חושבת על האנשים שנשארים מאחור וצריכים להתעסק עם הבלגן והפגיעה במורל".

החשש מפני פיטורים אצל עובדים שעדיין לא יודעים מה קורה איתם ביאהו הוא שכיח. "צורת הניהול של התהליך הזה על-ידי החברה היא טיפשית בצורה מדהימה. כל העולם יודע על הפיטורים שהולכים להתרחש, חוץ מהמנהלים הבכירים שלא מגיבים אף פעם על כלום. ברגע שהמידע הגיע לעיתונות, הם היו צריכים לפטר את האנשים כמה שיותר מהר. במקום הם העדיפו להעמיד פנים כאילו כלום לא קרה, בזמן שהעובדים מפחדים ותוהים אם הם הולכים להעביר את הכריסמס כמובטלים או לא. זה ברור שליאהו אין ממש את התזמון הנכון".

על אף התסכול הרב שגילו עובדי יאהו, היו גם מי שבאופן מפתיע שמחו מהמהלך. "אני כל-כך מרוצה ששחררו אותי מתפקידי", כתב אחד העובדים. "יש לי כבר המון הצעות למשרות. חשבתי כבר קודם לבקש לעזוב את התפקיד שלי. עכשיו יש לי גם חבילת פיצויים שתגיע בעוד מספר ימים. תודה לכם".