פייסבוק פורצת דרך לסין? מארק צוקרברג ביקר במדינה

צוקרברג נפגש היום עם מנכ"ל ביידו, רשת החיפוש הגדולה בסין ■ ביידו: "זו היתה סתם פגישה של שני חנונים" ■ "אם פייסבוק רוצה לחדור לסין - היא תיאלץ לציית לחוקים הסיניים"

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, נפגש היום (ב') עם מנכ"ל ביידו, רשת החיפוש של סין. המפגש של צוקרברג עם מנכ"ל ביידו בסין היכה גלים ותמונה אחת שתיעדה את השניים במשרדי ביידו בסין, התרוצצה בכל העולם והערכות הן כי מדובר במפגש עסקי שעשוי לקדם את פייסבוק בסין.

נזכיר כי צוקרברג מעולם לא הסתיר את כוונותיו להתרחב גם בסין לאחר שהממשלה חסמה את האפשרות של חדירת הרשת החברתית הגדולה בעולם, למדינה. פייסבוק לא רוצה לפספס את ההזדמנות להגיע אל המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה.

סין מעניינת את צוקרברג כבר זמן רב, בנאום שנשא באוניברסיטת סטנפורד לפני מספר ימים, אמר צוקרברג כי אין אפשרות אמיתית לחבר ולקשר בין כל העולם אם משאירים בחוץ מיליארדים של אנשים והדגיש את החשיבות להצליח בסין בדרך ובתנאים של פייסבוק.

מנכ"ל רשת החיפוש הסינית, ביידו, אמר כי החברה שואפת להיות אחת המתחרות הבינלאומיות המובילות של גוגל ומיקרוסופט. בחברת ביידו סירבו לחשוף פרטים על הפגישה עם צוקרברג והסתפקו באמירה "זו הייתה סתם פגישה של שני חנונים".

הגרסה הסינית של פייסבוק מבית היוצר של חברות סיניות שמחקות את פייסבוק, נפוצה מאוד בסין ומוכיחה את הפוטנציאל האדיר הטמון לפייסבוק בסין. דוגמה לחברות פייסבוק נוסח סין היא חברת קאיקסין בעלת 80 מיליון חברים וחברת רנרן עם 150 מיליון חברים. לחברות אלה יש עדיפות על פייסבוק בסין עם ייתרונות ברורים של תרבות ושפה ומעבר לזה גם יתרון של תמיכת הממשלה הסינית. כדי להתמודד מול החברות הגדולות בסין, תאלץ פייסבוק לקבל על עצמה צנזורה חזקה.

"אם פייסבוק רוצה לחדור לסין היא תאלץ לציית לחוקים הסיניים ולרגולציה הסינית" , אמר פרופסור לתקשורת באוניברסיטת בביגי'ן.