פישר לנוטלי משכנתאות הפריים: "מי שטוען שהריבית תישאר 2% - טועה; לא תשלמו אותה הריבית בהמשך"

(עדכון) - פישר בהשוואה מדאיגה: "בועת נדל"ן התפוצצה באירלנד ועכשיו רואים את ההשלכות" ■ שטייניץ: "יש שינוי מגמה" ■ אטיאס: "אין לנו עניין לגבות הרבה כסף", רמז: נלך למשבר קואליציוני אם לא תעבור ההצעה לסבסד משכנתא" ■ צעיר שמחה על מחירי הדירות נגרר החוצה

ועדת הכספים מקיימת היום (ד') דיון בנושא מחירי הדירות המאמירים, ביוזמתו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני. אתר "גלובס" העביר את הדיון, שעסק ב"מצוקת הדיור" בשידור חי.

"זו פצצת זמן מתקתקת", אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני בתחילת הדיון. " איש לא מאשים את הממשלה הנוכחית במצוקת הדיור. זו בעיה שנמשכת כבר שנים אבל הגענו עכשיו למצב פשוט בלתי נסבל. זוגות צעירים ומשפחות מתקשים באופן דרמטי להגיע לקורת גג וזו בעיית הבעיות".

הראשון לדבר מבין השרים היה שטייניץ. הוא דיבר על הצורך בהגדלת היצע הדירות לשם הוזלת המחירים. "שורש הבעיה הוא בכך שבעשור האחרון בנו הרבה פחות ממה שנדרש עפ"י הגידול הטבעי של בתי האב בישראל. זה מה שגרם לעליית מחירי הדירות. הריבית במשק הייתה נמוכה - ובצדק - וכל הגורמים האלה ביחד תרמו לעליית המחירים".

שטייניץ הזכיר שוב את מאמצי הממשלה בשנה האחרונה להוזלת מחירי הדירות, כדוגמת הגדלת שיווק הקרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל, הסרת חסמים בבנייה ועוד. הוא גם חזר על הנתונים שפורסמו בחודשים האחרונים על ידי האוצר, אשר מראים על ריסון עליית מחירי הדירות. "אנו רואים התחלה של שינוי מגמה במחירי הדירות", הדגיש שטייניץ.

גפני קטע את סקירתו של שטייניץ וביקש לדעת האם ישנה תוכנית להוציא קרקעות של מינהל מקרקעי ישראל להוציא קרקעות במחירים זולים. בתגובה ענה לו שר האוצר כי המינהל הגביר את קצב שיווק הקרקעות והדגיש: "קורה משהו בשטח. אם הממשלה מגיעה למצב של שיפור של 100% בשיווק קרקעות לבנייה - זה משמעותי. רואים גם תוצאות בשטח".

"באוצר בונים על גירוש פולשים"

גפני אמנם הדגיש בתחילת הדיון כי מדובר בנושא רציני מאוד וביקש מהמשתתפים לא לדבר או להפריע, אך זה לא מנע מהנוכחים בדיון להתלוצץ במהלכו ולגלוש לפסים אישיים. כאשר שאל גפני את שטייניץ מה בכוונת האוצר לעשות בעתיד - ולא לחזור על דברים שנעשו כבר בעבר - הפריע אחד הנוכחים כשאמר: "הם (האוצר - ע.ב.י) בונים על גירוש פולשים", הערה שהציתה פרץ של צחוק מצד המשתתפים.

בהמשך נקלעו גם ח"כ מירי רגב (ליכוד) וגפני לעימות, לאחר שרגב התפרצה לדברי שטייניץ וגפני נזף בה ואמר: "אל תתפרצי! אני מבין שאת רוצה לראות את התמונה שלך כל הזמן בעיתון!". רגב לא נשארה חייבת והשיבה לו: "או את התמונה שלך".

לאחר שטייניץ פרס אטיאס את המאמצים שבכוונת משרד השיכון לנקוט בעתיד הקרוב כדי להוזיל את מחירי הדירות, וכמו כן פירט את דרישותיו ממשרד האוצר שלא נענו. אטיאס החל בסקירה קצרה על מאמצי משרד השיכון בנושא מצוקת הדיור עד כה, אך את דבריו קטע אלמוני שהחל לצעוק: "את זכות הדיבור אני כנראה לא אקבל פה - אבל אני צעיר מירושלים ואף אחת מההצעות פה לא תעזור לנו! תדאגו גם לירושלים! אני באמת שוקל להישאר ולישון פה!". הצעיר הוצא בכוח ובמהירות על ידי מאבטחים, אך חלק מהמשתתפים החלו ללחוש: "זו רק תחילת המחאה...".

אטיאס: נסבסד דירות בפריפריה

אטיאס דיבר על תוכניות עתידיות של משרד השיכון, כגון הוצאה למכרזים של דירות להשכרה או הגדלת היצע הדירות הקטנות לטובת הזוגות הצעירים. הוא דיבר על הטענות לפיהן מינהל מקרקעי ישראל משווק קרקעות במחירים גבוהים כדי להגדיל את הכנסות המדינה ואמר: "אין לנו עניין לגבות הרבה כסף על הקרקע. אנחנו לא חושבים שהקרקע היא פתרון להגדיל את הכנסות המדינה אלא להעניק שירות לאזרחים. אך הקרקע היא משאב מוגבל שאי אפשר לייצר אותו. לכן עושים מכרזים. באזורי הביקוש - את מחיר הקרקע קובע השמאי הממשלתי, בהתאם למחירי השוק באותו אזור. ביבנה, למשל, התחלנו מכרזים בשומה של 80 אלף שקל ליחידת דיור, ובמכרז האחרון קיבלנו הצעה של יותר מ-400 אלף שקל לדירה. אל תטעו - הקבלנים הם לא אנשי חסד. הם סוחרים שרוצים למקסם את הרווחים שלהם".

בנושא סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה - הצעה אותה מנסה אטיאס לקדם חרף התנגדות האוצר - אמר שר השיכון כי יש לאשר את התוכנית כצעד משלים. כזכור, מדובר בתוכנית סבסוד של 500-800 שקל לצעירים שירכשו דירות בפריפריה וייטלו משכנתא לתקופות ארוכות (20 שנה ומעלה).

"זה יביא לפריפריה קרוב ל-7,000 זוגות צעירים בשנה", אמר אטיאס. "זה לא יהיה מכה לתקציב המדינה. בשנה הראשונה זה יעלה 50 מיליון שקל ובמשך השנים זה יגיע למיליארד שקל בשנה. זה יהיה בתשלומים ".

פישר: "הסימנים מבטיחים; נמשיך לעקוב"

פישר, כהרגלו, שמר על איפוק לאורך הדיון, בסביבה רוויית אמוציות וטונים גבוהים. "יש סימנים ראשוניים לכך שעליית המחירים המהירה במחירי הדירות יורדת לשיעורי גידול יותר סבירים. יש התמתנות בשוק הדיור. הסימנים מבטיחים ואנחנו נעקוב אחר הנתונים. אני חושב שהמצב משתפר", אמר פישר.

פישר הציג גרף המשווה את מגמת מחירי הדירות בישראל לעומת מדינות אירלנד, גרמניה, ארה"ב, שבדיה, אנגליה, צרפת, אוסטרליה וספרד. "העלייה אצלנו הייתה בשנים האחרונות בקצב של 18% בשנה - זה קצב שלא יכול להימשך", אמר פישר. מבין כל המדינות, פישר הצביע דווקא על אירלנד השרויה היום במשבר עמוק ואמר: "הבועה התפוצצה שם ורואים עכשיו את ההשלכות של פיצוץ הבועה. הם עשו הכל כמו שצריך חוץ מטיפול במחירי הדירות".

בנק ישראל
 בנק ישראל

הנגיד פנה גם לנוטלי משכנתאות הפריים ואמר באופן ברור כי הריבית תעלה: "אם מישהו ייתן את הרושם לעם ישראל שריבית של 2% היא הריבית לטווח הארוך - זה לא נכון. אנחנו נמצאים במשבר עולמי והריבית במדינות המערב היא אפס. זה לא נורמלי. זה לא יהיה המצב בעוד כמה שנים וכל אחד שלוקח משכנתא בריבית משתנה - אתם לא תשלמו את אותה הריבית בעוד שנה ובעוד שנתיים".

כאשר נשאל הנגיד מה בכוונת בנק ישראל לעשות בעתיד כדי לרסן את הביקושים, הוא רמז על האפשרות שיגביל את שיעור מימון המשכנתאות ל-50%, כפי שעשתה הונג קונג. לאחר הדברים שנשא פישר נפתח הדיון להצעות של חברי הכנסת שנכחו בדיון. ח"כ חיים אורון (מרצ), למשל, הציע לסבסד משכנתאות למחוסרי דיור כדי לפצותם על עלות הקרקע הגבוהה. הוא הציע גם למסות את שכר הדירה למשקיעי הנדל"ן שמשכירים דירות וקרא להגביר את המאמצים בכיוון הדיור הציבורי בישראל.

בנק ישראל
 בנק ישראל

ח"כ אמנון כהן מש"ס אמר בקול רם: "אני לא רואה פתרון! צריך לבנות 100 אלף יח"ד ומהר - איך נעשה את זה? זוג צעיר צריך היום 1.5 מיליון שקל לקנות דירה - מאיפה יביא את הכסף? זה צריך להיות פרויקט לאומי כי הפצצה הזו תהיה רעידת האדמה הבאה". הוא פנה לשר אטיאס ואמר לו: "צריך להעביר את ההצעה של סבסוד המשכנתאות ועל הדבר הזה נלך אפילו למשבר קואליציוני!". אטיאס הנהן והשיב לו: "לזה אני מסכים".

"אם אריק שרון בנה לעולים חדשים 100 אלף יח"ד בשנתיים - אנחנו יכולים לעשות את זה לילדים שלנו, הצברים, שמשלמים מסים", אמרה ח"כ מירי רגב. "השר אטיאס, זה שלא הפכת שולחן ולא עשית משבר קואליציוני על ההצעה לסבסד משכנתאות".

שטייניץ טען בדבריו כיתוכנית סבסוד המשכנתאות של אטיאס כמוה כהדפסת כסף אשר תביא לעלייה נוספת במחירי הדירות. בשלב זה קטע אותו ח"כ ניצן הורוביץ ואמר לו: "כל המחקרים מראים בדיוק ההיפך". אטיאס הגיב לדברים ואמר: "הפריפריה זה שוק אחר. יש שם היצע גמיש. כמה כבר יבואו לגור שם? אנחנו חושבים שיגיעו 7,000 זוגות בשנה".

חלק מחברי הכנסת החלו לצעוק כי יצביעו נגד התקציב הדו-שנתי אם לא יהיה פתרון למצוקת הדיור. ח"כ יעקב אדרי (קדימה) אמר להם בציניות: "נראה אתכם ביום ההצבעה".

ח"כ ועקנין הוסיף בדיון: "אם לא תהיה תוספת משמעותית לתקציב משרד השיכון - אני אצביע נגד התקציב ואז אתפטר מהכנסת! אנחנו נבחרי הציבור ואנחנו לא עושים את עבודתנו נאמנה! עם כל הכבוד לשר האוצר - הפילוסופיה לא תביא אותנו לשום מקום".

נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, הביע תמיכה בתוכנית סבסוד המשכנתאות של אטיאס והציע לאוצר להפנות את הכספים ממסי הנדל"ן חזרה למשרד השיכון כדי להאיץ את קצב הבנייה. הוא הזכיר שבשנים האחרונות חל גידול של 40% בהכנסות המדינה ממסי נדל"ן.

גפני חתם את הדיון והכריז שפתרון למצוקת הדיור יהיה "יעד לאומי" לוועדת הכספים לשנה הקרובה. הוא קרא לממשלה לקיים דיון בנושא ולשחרר יותר קרקעות במחירים זולים שיתאימו לזוגות צעירים ומחוסרי דיור.

בנק ישראל
 בנק ישראל