נפסלה תוכנית להרחבת בית יכין: שיעור היטל השבחה שונה

עוד נטען בפני הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א כי התוכנית אינה דואגת לחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה

התוכנית להרחבת בניין המשרדים בית יכין, השוכן ברחוב קפלן בתל אביב, נדחתה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א, בין היתר בגלל היטל השבחה ששונה לכאורה בניגוד לחוק ופטור לא ראוי מתקן חניה שנתנה העירייה ליזם. עוד נטען כי התוכנית אינה דואגת לחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה.

לפי התוכנית של חברת "הארץ הרחבה 2008", ההרחבה הייתה אמורה להיות בהיקף של 1,710 מ"ר, במפלס הגג. לתוכנית התנגדו בעלי זכויות בבניין, שיוצגו ע"י עוה"ד ענת בירן וורד מאירוביץ סייג, וכן אדריכל ארד שרון, שתכנן את הבניין. לטענתם, התוכנית אינה מטפלת בחיזוק הבניין מפני רעידות אדמה והיזם קיבל פטור מתשלום כופר חניה. עוד נטען כי התוכנית פוגעת בזכויות היוצרים של אדריכל המבנה.

לאחר דיון בהתנגדויות, החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית. יו"ר הוועדה, גילה אורון, כתבה בחלטתה כי התוכנית אינה מגדירה את החיזוק הנדרש למבנה, ייעוד הכספים מהיטל ההשבחה שונה משימור לרכישת קרקעות לדיור בר השגה בניגוד לחוק ו"ההסכמים בין העירייה ליזם בדבר פטור מתקן חניה לא ראויים".

עו"ד אבי פורטן, המייצג את "הארץ הרחבה 2008", מסר בתגובה: "למעשה המחוזית מציעה ליזמית לממש את זכויותיה שמכוח תמ"א 38 לחיזוק מבנים מרעידות אדמה. כידוע, במסלול כזה קיימים יתרונות מס ברורים ליזמי תוכניות. מערכת ההסכמים שאליה התייחסה המחוזית נכרתה בין העירייה לבעלי המקרקעין הקודמים, שחברת 'הארץ הרחבה' רכשה מהם את חלקה בבניין. 'הארץ הרחבה בע"מ' לא חתמה ולא ביקשה הסכמים מעין אלה".

מעיריית ת"א נמסר: "הנושא יובא לדיון בוועדה המקומית בישיבתה הקרובה".