גילי דקל: "אין בישראל בועת נדל"ן, יש בועה חברתית"

(עדכון) - מנכ"ל אפריקה מגורים דיבר היום בפורום הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט ■ תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "החגיגה בנדל"ן לא תימשך לעד"

"החגיגה בשוק נדל"ן לא תימשך לעד - לא יהיו עליות מחירים כמו שהיו בשנתיים האחרונות", כך אמר היום (ד') ‏תמיר דגן‏, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן בפורום הנדל"ן של חברת המידע העסקי ‏דן אנד ברדסטריט‏, שהתכנס בגבעתיים תחת הכותרת: "מחירי הנדל"ן בישראל - לקראת בלימה או ירידה דראסטית?".

מרבית בכירי ענף הנדל"ן שנכחו בפורום היו תמימי דעים שמחירי הנדל"ן לא צפויים לרדת באופן דרסטי בשנת 2011, אך אמרו, עם זאת, שכבר מורגשת התמתנות במחירי הדירות, שתימשך לתוך השנה הבאה.

לדברי גילי דקל, מנכ"ל ‏אפריקה ישראל מגורים‏, "אין בישראל בועת נדל"ן, יש בועה חברתית. אם מדינת ישראל היתה מוציאה מתחמים גדולים של קרקעות, היא היתה מוציאה מהשוק את אותם יזמים קטנים שמשחקים בשוק, וקבוצות רכישה, שבהחלט נתנו דחיפה דרמטית למחירי הקרקעות. קשה לזכות במכרזים על קרקעות. אבל אני קורא ליזמים לא להתנפל על כל קרקע, ולא לחשוב שהמחירים עוד יעלו והקרקע תשביח".

דגן אמר, כי יש לשחרר קרקעות לבנייה "ועד שזה לא יקרה, לא יירדו מחירי הדירות". להערכתו, יתפשט הביקוש לדירות בשנה הקרובה לפריפריה: "מי היה מאמין שביישוב צור נתן ליד טייבה ישלמו יותר ממיליון שקל לדירה?"

רונן גינזבורג‏, מנכ"ל חברת הבנייה ‏דניה סיבוס‏, קבל בדיון על מצוקת העובדים בענף: "הבעיה הגדולה היא שאין לנו עובדים, ואם לא יבינו את זה בממשלה, העסק יקרוס. פועל בנייה סיני מרוויח 12 אלף שקל נטו בחודש, והכל מגולגל על רוכש הדירה. יש מלחמה על כל פועל סיני. פועל ישראלי מרוויח פחות, 9,000 שקל לחודש. אנחנו צריכים 15 אלף עובדים זרים בשנה, ואם נקבל 15 אלף עובדים, מחירי הדירות יירדו ב-5%".

גינזבורג הוסיף כי האשמים במצוקת הדיור ובמחירי הנדל"ן הם שר האוצר ונגיד בנק ישראל.‏

נתן חץ‏, מנכ"ל אלוני חץ, הביע דאגה לגבי שוק המשכנתאות: "להערכתי, יעשו בסוף הפרדה במחיר הכסף למשכנתאות. אם הריבית תעלה מ-2% ל-4%, אז אנשים ישלמו כפול כל חודש. אם התשלום החודשי למשפחה קופץ מ-5,000 לעשרת אלפים שקל, המשפחה תפשוט רגל".

מנכ"ל כלכלית ירושלים: "מחירי הקרקעות מוחזקים על ידי מינהל מקרקעי ישראל"

שלמה אייזנברג, יו"ר ‏ישרס‏, התייחס למצב שוק אגרות החוב בענף הנדל"ן: "לא היה שוק טוב מזה לגיוס חוב חוץ בנקאי כמו שהיה בשנים האחרונות. אבל ההפקרות של 2005-2007 נגמרה. גברת כהן מחדרה כבר לא מממנת את היזם שמוציא טופס 4 ברומניה. אלה היו רמות סיכון שמעולם לא נראו בארץ. זה לא היה הגיוני שקרנות הפנסיה מימנו את פעילות הנדל"ן הזו בחו"ל".

אייזנברג ניצל את ההזדמנות לתקוף את העיתונות, שנציגיה הגיעו לדיון: "חלק מהמהומה סביב הסדרי החוב של החברות הציבוריות נבע מהטיפול של התקשורת בנושא. זה היה אבסורד שכל הסדר הפך לכותרת ראשית. גם ההיבט הזה חזר לשפיות, וטוב שכך. צריך לזכור שלגייס הון מהציבור ולא מבנק, זה מתוק בהתחלה ומר בסוף".

גם חץ הפנה את חיציו נגד העיתונות: "המלחמות על הסדרי החוב של החברות הציבוריות הן בתקשורת - אין הבדל בין הסדר חוב מול בנק ומול הציבור, אבל בבנק זה נסגר בחדרי חדרים. למה שאפריקה ישראל לא תחזור לגייס כסף משוק ההון? מותר להפסיד, זה לגיטימי, אנחנו עושים עסקים. הסיקור של הסדרי החוב יצא מכל פרופורציה".

עודד שמיר, מנכ"ל ‏כלכלית ירושלים‏, שבשליטת איש העסקים אליעזר פישמן, אמר כי "מחירי הקרקעות מוחזקים על ידי מינהל מקרקעי ישראל, הוא הקובע את המחירים. עם כל המיסים על הנדל"ן במדינה, ההיטלים, האגרות - פתרונות הממשלה הם מצחיקים לעומת מחירי הדירות".

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס