הפאזל הדינמי של שוק ההון

אין לדעת כמה יעלה השוק השנה, אך ברור שרק מספר אירועים קטן יקבע את הטון

אז מה עושים עכשיו? זו שאלה שבשוק ההון אפשר לשאול בכול דקה, שעה ויום בשבוע אבל רוב האנשים שואלים בעיקר פעם אחת בשנה. בשוק ההון ברוב המקרים התשובה צריכה להיות "more of the same".

בניגוד לחיזוי מזג האוויר שהשתפר דרמטית בשנים האחרונות, כלי החיזוי של שוק ההון לא השתפרו ונשארו הרבה יותר בגדר נבואה מאשר תחזית. חזאי מזג אויר עדיין אינם יכולים להגיד כמה ימי גשם יהיו החורף, אבל הם יכולים לחזות שבישראל, מרבית המשקעים ירדו במספר ימים קטן שבכל אחד מהם ירדו יחסית הרבה משקעים.

כמוהם, חזאי שוק ההון אינם יכולים להגיד כמה ימי עליות יהיו בשנה הקרובה או בכמה יעלו המדדים אבל הם יכולים להגיד שמספר אירועים חריגים קטן יחסית יקבע את הטון השנה, כי כך היה בעשור החולף.

השווקים מגיבים מהר ובעצבנות לידיעות גדולות כקטנות. תגובות, שעבור כל מי שהוא לא סוחר במקצועו, חסרות משמעות מלבד לכך שהן מקטינות את הסתברות התממשות התחזיות לגבי כיוון השוק ביום או בשבוע מסוים.

שוק ההון הוא כמו אותן תמונות שמורכבות מתמונות קטנות. כשניצבים קרוב אליהן, מבחינים בתמונות הקטנות, ורק ממרחק מגלים מה היא תמונה הגדולה.

בשוק המניות היום, אפשר לראות הרבה תמונות קטנות בבהירות גדולה יחסית - אפשר לראות שהריבית נמוכה ושפרמיית הסיכון במרבית האג"חים נשחקה לחלוטין, אפשר לראות מניות שנסחרות במחיר נמוך במיוחד ואחרות שנסחרות בשווין הכלכלי, אפשר לראות שיש כשל שוק בתחום מניות הביומד, אפשר לראות שיש יחסי סיכון סיכוי חריגים בשוק הנדל"ן, אפשר לראות שיש פוטנציאל גדול במשק הגז בישראל וכן הלאה.

הבעיה של כולנו היא שבניגוד לתמונה הגדולה שהזכרנו לעיל, הפאזל של שוק ההון הוא דינמי וככול שמתרחקים בניסיון לראות את התמונה, מגלים שהתמונות הקטנות משתנות ומעוותות אותה. המצב היחיד שבו ניתן לפענח את התמונה הגדולה הוא כשמתרחקים בזמן, דהינו בהתבוננות, לאחור כשכל התמונות הקטנות מקובעות.

more of the same היא התשובה לתמהיל תיק ההשקעות: לפזר את ההשקעות בין נכסים בסיכון נמוך לבין נכסים בסיכון גבוה, בהתאם לפרופיל המשקיע ואופק ההשקעה שלו.

לא מנסים לנבא על כמה נקודות יעמוד מדד ת"א 25 בסוף 2011 אלא מנסים למצוא את המניות במדד שנראות מעניינות יותר להשקעה בכל נקודת זמן במהלך השנה. לא מנסים לנבא להיכן יגיע שער החליפין בין השקל לדולר, בסוף 2011 אלא מאזנים את החשיפות בהתאם להתחייבויות ובהתאם למטבע היחס.

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח בבית ההשקעות IBI