המחטף של גפני: תלמידי הישיבות החרדים יקבלו עוד 13 מיליון שקל - ויצטרכו לבזבז אותם עד סוף השנה

ועדת הכספים אישרה היום, במפתיע, תוספת לתקציב האברכים להבטחת ההכנסה בגין 2010 ■ עם זאת, תקציב השנה הבאה יעמוד ללא שינוי על 127 מיליון שקל ולא יאפשר חריגות, נכון לעכשיו ■ התוספת תעמיד את סך הסיוע לישיבות ולכוללים על כמיליארד שקל ב-2010

ועדת הכספים אישרה היום (ד'), במפתיע, תוספת לתקציב האברכים שיקבלו עוד 13 מיליון שקל להבטחת ההכנסה של תלמידי הישיבות החרדים רק בגין 2010 - דהיינו ל-9 הימים הקרובים. חבר הכנסת חיים אורון (ג'ומס) שאל בדיון בוועדת הכספים את נציג האוצר מדוע נדרשת התוספת לשנה הנוכחית, ותשובתו הייתה כי התקציב ניתן עפ"י ביצוע התקציב בפועל. המשמעות היא שיש למעלה מ-11 אלף אברכים שעומדים בקריטריונים לקבלת תמיכה ממשלתית, יותר מכפי שהעריכו באוצר קודם לכן.

עם זאת, תקציב השנה הבאה, כפי שאושר בממשלה ביום ראשון, יעמוד על 127 מיליון שקל ולא יאפשר חריגות, נכון לעכשיו. התוספת בגין שנת 2010 תעמיד את סך הסיוע לישיבות ולכוללים על כמיליארד שקל ב-2010.

נזכיר, כי ביום ראשון, לאחר דיון סוער, התמיכה הממשלתית לאברכים הוארכה בעוד 5 שנים. ההחלטה נפלה לאחר שמפלגת ש"ס החליטה להימנע, זולת השר אלי ישי ובסופו של דבר, 14 שרים תמכו בתוכנית, 8 התנגדו ו-3 נמנעו. הימנעות ש"ס מצביעה על כך שבקרב החרדים לא מודאגים מהחלטת הממשלה וסבורים כי הם יוכלו בקלות למנוע את "רוע הגזירה".

על פי התוכנית המתוקנת, תשלום קצבת הבטחת ההכנסה לכל אברך תיפסק לאחר חמש שנים ויוגבל מספק מקבלי הקצבה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, שעמד בראש הצוות שגיבש את ההמלצות, טוען כי ההחלטה תסייע להוציא אברכים לעבודה, אלא שבפועל, לא תופסק קצבתו של שום אברך: על פי התוכנית, הוותק של האברכים יחושב ממועד קבלת ההחלטה בממשלה ולכן יישום ההחלטה יתחיל רק בעוד 5 שנים. אברכים בני 29, שהם יותר מ-80% ממקבלי קצבת הבטחת ההכנסה, ימשיכו לקבל קצבה בלי קשר לוותק שלהם.