המשנה למנכ"ל כי"ל: "אנחנו אחראים, לא ננטוש את הנגב"

יממה לאחר אישור החוק לעידוד השקעות הון בוועדת הכספים, אשר גרינבאום אומר ל"גלובס" כי החברה לא הרימה ידיים, ותמשיך להיאבק בשלבי החקיקה הבאים

המשנה למנכ"ל כי"ל, אשר גרינבאום, תוקף בראיון ל"גלובס" את ההחלטה לקדם את ההחרגה של כימיקלים לישראל מהחוק לעידוד השקעות הון, ומאשים את ועדת הכספים של הכנסת בתרגיל פרלמנטרי לא הוגן, שגרם לדבריו להעברת החוק בקריאה ראשונה. "המאבק שלנו בכוונת האוצר על ההחרגה בחודשים האחרונים היה יותר מאבק עקרוני מאשר מאבק על כסף. לנגד עינינו עמד עתיד הנגב - ולאו דווקא הנושא הכספי המובהק",אמר היום (ד') גרינבאום.

על פי הערכות, כי"ל נהנית מדי שנה מהטבות מס בכחצי מיליארד שקל במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. עם זאת, לדברי המשנה למנכ"ל כי"ל, גם אחרי חודשים ארוכים של דיונים, עדיין לא התברר לו כיצד ערכו באוצר החישובים שהובילו אותם לסכומים אלה. "זה לא ממש משנה אם מדובר כאן בפגיעה בכיל ב-100 מיליון שקל או ב-400 מיליון שקל. הפגיעה היא ישירה בנגב, כי אם פוגעים בכיל - שהיא המעסיק הגדול ביותר באזור הזה - פוגעים גם בהשקעות בנגב, בפיתוח תעשייה נוספת באזור ובסיכויים לקלוט עובדים נוספים. זאת, כמובן, נוסף על הפגיעה בהעברה של דיבידנדים לבעלי החברה, ש-75% ממנה מוחזקים בידי הציבור".

בשיחה עם "גלובס" גרינבאום הוסיף ואמר כי ניכר שהאוצר, וגם חברי הכנסת, ביקשו "להכות בטייקונים" והם הצליחו בכך. לדבריו, "עם כל ההצלחה הזאת, אל להם לשכוח שהם העבירו מסר ברור וחמור לתושבי הנגב, שכן הפוליטיקאים אוהבים מאוד לדבר על מימוש החזון להפרחת הנגב ועל הפיכתו ליעד אסטרטגי של ממשלת ישראל ובו זמנית, הם עושים את ההיפך המוחלט לכל ההצהרות. המקרה הנוכחי שלנו מוכיח זאת".

בשבועות האחרונים פקד גרינבאום את מרבית הדיונים של ועדת הכספים של הכנסת שדנה בכוונה להוביל את הרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון. באחד הדיונים התרעם ואמר כי אם כי"ל תוחרג מהחוק שממנו נהנתה במשך שנים, יש בכוחה להעתיק פעילות של כריית פוספטים ומחצבי טבע למכרות שנמצאים בבעלותה בספרד ובאנגליה. הבוקר טרח להבהיר: "חשוב להבהיר שלמרות שיש לנו את האופציות האלה, אנחנו חברה אחראית, ולא ננטוש את הנגב. נמשיך להשקיע בו, אך ברור מאליו שעכשיו נוכל להשקיע הרבה פחות".

לדברי גרינבאום, מרבית חברי הכנסת נעתרו להצעתו של ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), שלפיה יש לגבש פשרה בין המדינה לכי"ל, שעל בסיסה כי"ל תשלם רק כ-50% מהמסים שתידרש לשלם במקרה של החרגתה מהחוק לעידוד השקעות הון. "רוב חברי הכנסת הסכימו להצעה הזאת, כי היא שיקפה פשרה. גם אנחנו תמכנו בפשרה הזאת. אלא שאז האוצר עם ועדת הכספים הביאו הצעה הפוכה לחלוטין, ודאגו שהיא זו שתאושר. זאת, בנוסף לעובדה שבכל הדיונים האחרונים של ועדת הכספים הבהיר היו"ר, משה גפני, כי הוא לא יאשר את המשך הדיונים בעניין ההחרגה של כי"ל.

"עד כה האוצר לא טרח למסור את ההסברים האלה, חוות דעת משפטית לא חוברה ולמרות כל אלה החוק עבר והוא עומד כעת לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת", אמר גרינבאום. לדבריו, מאמציו - כמו מאמציהם של שאר בכירי החברה - לשינוי מה שהגדיר "רוע הגזירה" יימשכו גם בימים הקרובים. יש בכוונת כי"ל להמשיך במאמצים לרתום ראשי רשויות באזור הדרום למען מאבקם בלשכות של שרים וח"כים, כדי להחזיר את האוצר מכוונתו להחריג את החברה מהחוק לעידוד השקעות הון.