חדשות טובות: דירוג האשראי של צרפת לא ייחתך ע"י S&P

ב-S&P מאמינים כי ממשלת צרפת תמשיך לקצץ את הגירעון למרות ההיערכות לבחירות ב-2012 ■ אם לא, מזהירים הכלכלנים, דירוג האשראי המושלם של צרפת ייחתך בעתיד

סוכנות דירוג האשראי S&P החליטה להותיר את הדירוג של צרפת על כנו - AAA, הדירוג הטוב בעולם. כידוע, בדירוג זה מחזיקות גם כלכלות מובילות כגון ארה"ב, בריטניה, גרמניה ועוד.

לאחרונה עלה חשש מהורדת הדירוג המושלם של צרפת בשל משבר החובות באירופה. צרפת, לצד גרמניה, נושאת בנטל חילוץ מדינות הפריפריה עמוסות החובות, מתוקף היותה הכלכלה השנייה בגודלה באירופה.

S&P חתכה השנה את דירוג האשראי למדינות עמוסות חובות באירופה, כדוגמת יוון, אירלנד וספרד, אך החליטה לפסוח על צרפת מתוך אמונה שממשלתו של ניקולא סרקוזי תרסן את ההוצאות ותקפיד שהגיעון התקציבי לא יתפח. צרפת העבירה בחודשים האחרונים שורה של קיצוצים במגזר הציבורי שעוררו זעם רב בקרב עובדי המגזר, וכמו כן נקטה בצעדים דוגמת העלאת גיל הפרישה לפנסיה ל-62 מ-60 - כל זאת כדי לקצץ בגירעון שלה.

"הצעד הזה אולי ירגיע את השווקים בטווח הקצר, אבל במבט לטווח ארוך כולם יודעים אילו בעיות ישנן באירופה וישנו חוסר ודאות באשר ליכולתו של גוש האירו להתגבר על הבעיות הללו", אמר לסוכנות בלומברג ריצ'רד שלנגר, מנהל השקעות ב- Pioneer Investments שבבוסטון, ארה"ב.

ממשלת סרקוזי שואפת לעמוד ביעד הגירעון של האיחוד האירופי כפי שהוא נקבע באמנת מסטריך (3% מהתוצר) עד שנת 2013. לפי S&P, הגירעון צפוי לעמוד על 6.2% מהתוצר בשנת 2011, לעומת 7.7% הצפוי השנה. יצוין כי יעד הגירעון הראשוני של ממשלת צרפת לשנת 2010 היה 6%, אך היא לא תעמוד ביעד זה.

"הממשלה ככל הנראה תנקוט צעדי קיצוץ נוספים, למרות התמרונים הפוליטיים שראינו לאחרונה כחלק מהיערכות לבחירות בשנת 2012", כתבו האנליסטים של S&P בסקירתם. הם הזהירו כי במידה וממשלת צרפת תיכשל בקיצוץ הגירעון, הדבר יהווה "סכנה" לדירוג האשראי שלה, ובכך רמזו כי הדירוג עלול לרדת בעתיד.