דקל: "מי שמחכה למשבר וקריסה במחירי הדירות - יתאכזב"

גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים, צופה התמתנות בעליית מחירי הדירות, אך ממש לא ירידות ■ "זו טעות לטפל בתחום הביקושים בצד המיסוי, כי שורש הבעיה הוא ההיצע"

"זה פקשוש יסודי שלא מטפלים בצד ההיצע של הקרקעות. זו טעות לטפל בתחום הביקושים בצד המיסוי, כי שורש הבעיה הוא ההיצע. כשנראה שם תוצאות, נראה גם תוצאות מבחינת מחירי הדירות", כך אומר ל"גלובס" גילי דקל, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב.

לדברי דקל, לוועדות התכנון צריך להציב יעדים, ממש כמו שמציבים לעסק כלכלי. "בואו נחליט שתוכנית בהפקדה שעברה את כל התהליכים יש לאשרה תוך 90 יום ונגמור את הסיפור הזה, שלא ייקח שנים. רק היתר בנייה לוקח שנה-שנתיים להוציא, איך נעמוד בבנייה תוך 30 חודש כפי שמציעה הממשלה?"

דקל מכיר מקרוב את קצב העבודה של גורמי התכנון בישראל. רק בשבוע שעבר רכשה אפריקה מגורים בשותפות עם חברת תדהר מגרש לבניית קרוב ל-1,000 יחידות דיור בראש העין תמורת 120 אלף שקל לקרקע ליח"ד, אחרי שבעלי המגרש הקודמים עסקו בקידום תב"ע למתחם במשך למעלה מעשור.

נוסף לבעיית היצע הקרקעות ואיטיות הליכי התכנון, קובל דקל גם על המצב הקיים בו באזורי ביקוש מגדלים גידולי שדה במקום בניינים: "אני תוהה למה אנחנו מגדלים גזר בגבעת ח"ן בין רעננה להרצליה; הקרקע הזו שווה זהב".

- נראה סוף סוף ירידת מחירים בשוק הדיור בשנה הקרובה?

"אין את הכוח המניע להוריד את מחירי הדירות ב-2011; תהיה התמתנות, אבל לא יהיה שינוי דרמטי. מי שמחכה למשבר וקריסה יתאכזב".

מבחינה אסטרטגית, אפריקה מגורים מתכננת להקים מגה-שכונות נוספות על זו שתיבנה בראש העין, במעגלים שמחוץ לגוש דן: "אנחנו מתרחבים לראשון לציון, נס ציונה, באר יעקב, ראש העין ונתניה, שם ניתן לבנות מתחמים גדולים. זהו היתרון התחרותי שלנו - הגודל".

- כיצד משפיע גודל המכרז על מחירי הדירות?

"מכרזים קטנים סופם להעלות את מחירי הנדל"ן: ברגע שמוציאים מתחם של 50 דירות, יש המון משתתפים והמחירים נדחפים כלפי מעלה. במכרז לפני כחודשיים נמכרה בראשון לציון קרקע ליחידת דיור ב-720 אלף שקל - אנחנו חשבנו שהמחיר הראוי הוא 500 אלף שקל. זהו פער אדיר, אדיר. השחקנים הקטנים דוחפים את המחיר למעלה. אין ספק ששחקן כזה לא יכול לגשת למכרז של 1,000 יחידות דיור, אין לו את היכולות האלה. הגודל מהווה תמריץ להורדת מחיר - הרי אף אחד לא ישלם מחירי שיא למתחם כל כך גדול שייבנה על פני עשר שנים. הנה לך חלק מהפתרון - להוציא מכרזים גדולים יותר".

- תמשיכו לפעול גם בפינוי בינוי?

"כרגע, במדינת ישראל הפינוי בינוי נכשל. יש למעלה מ-100 תוכניות ומתי מעט יצאו לדרך. אבל אנחנו בתחום כי לא תהיה ברירה. זה לא שאלה של האם, אלא שאלה של מתי".

נכון לעכשיו, קיימות בתחום בעיות רגולטוריות ואחרות: "משרד השיכון מכריז על מתחם לפינוי בינוי ומינהל התכנון מסכים, אבל מודיע שיהיו 30% פחות דירות. זה הופך את העניין ללא כלכלי. הרי בסופו של דבר אתה צריך לתת לכל דייר קיים דירה גדולה יותר ובחינם, ולמכור בשוק את שאר הדירות במתחם. כמובן, יש גם בעיה של החתמת הדיירים, שבדרך כלל קשה איתם".