גוגל בונה על הדור הבא: מתכוונת להיכנס לתחום התוכנות הלימודיות

המהלך, שילווה בפתיחת חנות אפליקציות ייעודית, יאפשר לה להתחרות ב-24 אלף האפליקציות של אפל ■ הערכות: תעשיית תוכנות החינוך מגלגלת כ-55 מיליארד דולר בשנה

גוגל נמצאת במשא ומתן עם מספר חברות תוכנה המתמחות בתחום החינוך, במטרה להקים חנות אפליקציות ייעודית עבור תוכנות למידה. על-פי הערכות, תעשיית התוכנות בתחום החינוך מגלגלת כ-55 מיליארד דולר בשנה.

משחקם וכלים חינוכיים עבור מורים כבר זמינים להורדה בחנות האפליקציות של גוגל, אבל החברה שואפת להתרחב בתחום ולשכנע כמה שיותר חברות תוכנה להצטרף אל המיזם. היקף מכירות התוכנות הלימודיות לבתי ספר ומוסדות אקדמיים ברחבי ארה"ב צפוי להיות גבוה יותר ב-2010 לעומת השנה שעברה, בה הגיע ל-4.6 מיליארד דולר, כך על פי חברת המחקר Parthenon.

שוק התוכנות החינוכיות עשוי להוות אפיק הכנסה חדש עבור גוגל, שמרבית הכנסותיה כיום מגיעות ממכירת מודעות פרסום מבוססות שאילתות חיפוש. החברה כבר מספקת שירותים חינמיים דוגמת מעבדי תמלילים, גיליונות אלקטרוניים ודואר אלקטרוני למוסדות חינוך. כעת, היא מתכוונת לסייע למפתחי תוכנה חיצוניים למכור תוכנות למוסדות אלו.

"אם נעניק גישה לתוכנות חינוכיות ל-10 מיליון הלקוחות שלנו בתחום החינוך, כולם ירוויחו מכך", אומר עובדיה גרינברג, מנהל הפיתוח העסקי של גוגל בתחום החינוך. נכון לעכשיו, החברה מעבירה למפתחים את כל הכנסות ממכירת האפליקציות שלהם, אם כי בחודשים הקרובים היא צפויה להתחיל לגבות עמלה של 20% על כל מכירה שתתבצע באמצעות החנות הייעודית.

אחת מהאפליקציות החינוכיות הראשונות שהוצעה בחנות האפליקציות של גוגל פותחה על-ידי חברת Aviary Education מניו יורק. זהו כלי מקוון חינמי המאפשר לתלמידים לערוך תמונות וצלילים בשיתוף עם מוריהם, כשעיקר השימוש בה הוא על-ידי תלמידים המקליטים את ההרצאות בכיתה וחולקים אותם ברשת עם חבריהם ומוריהם. לדבריו של מייקל גלפרט, אחד ממייסדי החברה, "ככל שגוגל תקדם את מוצריה במוסדות חינוך, גם המוצר שלנו ייהנה".

יותר משתהווה היוזמה החדשה מקור הכנסות עבור גוגל, היא עשויה לסייע לה לבנות את המותג שלה בקרב הדור הבא של לקוחותיה, מעריך האנליסט סנדים אגוול מ-Caris & Co.

שדה קרב נוסף מול אפל

החנות המקוונת החדשה של גוגל עשויה למצוא עצמה בתחרות מול חנות של אפל, שתיפתח למשתמשי מחשבי המק של החברה החל מה-6 בינואר. לאפל כבר יש קשרים עסקיים עם חברות תוכנה המתמחות בתחום החינוך. נכון להיום, אפליקציות לימודיות תופסות את המקום הרביעי בדירוג היצע האפליקציות בחנות המקוונת של אפל על-פי קטגוריה, עם 24,272 תוכנות זמינות להורדה בחינם או בתשלום.

"לאפל יש מסורת של עבודה עם אנשי חינוך", אומרת מרג'רי מאייר, מנהל החטיבה החינוכית של הוצאת ספרי הילדים המובילה Scholastic. "הגיוני שחברות טכנולוגיה יביעו עניין בשוק המשרת חלק גדול כל כך מהאוכלוסייה", הוסיפה.