ירון זליכה ודני מריאן תובעים 11.6 מיליון שקל מאפריקה ישראל

תובעים דמי תיווך בעסקת דרך ארץ, זכיינית כביש 6 ■ אפריקה: "הטענות משוללות ביסוס"

החשב הכללי באוצר לשעבר ירון זליכה, ודני מריאן, שכיהן בעבר כסמנכ"ל באפריקה ישראל , הגישו היום (ג') תביעה בסך של 11.6 מיליון שקל נגד הקבוצה. על כוונתם לנקוט מהלך זה פורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר.

בסה"כ דורשים זליכה ומריאן כ-20 מיליון שקל דמי תיווך בעסקה. הצד הקונה בעסקה צפוי לשלם את הסכום הדרוש. את התובעים מייצגים עורכי הדין רונן מטרי ורז בן-דור ממשרד מטרי-מאירי ושות'.

התביעה הוגשה בשל סירובה של אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, לשלם את חלקה בדמי התיווך בעסקת דרך ארץ, זכיינית כביש 6. במסגרת העסקה מכרה הקבוצה את חלקה בחברה לידי קרן תשתיות, לאומי פרטנרס וקרן עמיתים.

מלבד כתב התביעה שהוגש היום לבית המשפט המחוזי מרכז, הגישו השניים בקשה לצו עיקול זמני, על התמורה, בהיקף של 475 מיליון שקל, שאותה צפויה לקבל אפריקה ישראל מהרוכשות. הבקשה הוגשה, בין היתר, מכיוון שבימים הקרובים צפויה העסקה להיות מושלמת, והתמורה צפויה להיות מועברת לאפריקה ישראל.

זליכה ומראין כותבים בבקשה, כי אם לא יינתן צו העיקול, "קיים סיכון ממשי וכבד כי כספים אלו 'ייבלעו' וישמשו לפירעון חובותיה הכבדים של אפריקה". השניים מדגישים, כי הבקשה לא נועדה לסכל את העסקה, אלא לייחד את הכספים המגיעים להם מתוך כספי העסקה, שהם הביאו לביצועה.

בכתב התביעה מפרטים השניים כיצד הגיעו לסכום האמור: היקף העסקה (הכולל שתי הלוואות בהיקף של כ-25 מיליון שקל, שהעמידה אפריקה ישראל לדרך ארץ ולקבוצת Aecon) הגיע לכ-500 מיליון שקל; יחד עם היקף העמלה, שנקבעה על 2% מסך היקף המכירה ובתוספת מע"מ, מתקבל סכום התביעה - 11.6 מיליון שקל כאמור.

דרך ארץ, בניהולו של אודי סביון, זכתה ב-1998 במכרז מסוג BOT להקמת הכביש, תחזוקתו ותפעולו למשל 30 שנה. מספר כלי הרכב הנוסעים בכביש נאמד כיום ביותר מ-150 אלף ליום (כרבע מנפח התנועה היומי בכביש החוף). קונסורציום היזמים של כביש 6 כלל את אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובנוי שבשליטת שרי אריסון (37.5%) ו-Canadian Highways (25%).

כביש 6 משתרע לאורך של 140 ק"מ, ומאפשר גישה מהירה מצפון הארץ (מחלף עין תות הסמוך ליוקנעם) ועד דרומה (מחלף מאחז, דרומית לקרית גת). בכביש הושקעו עד היום כ-1.5 מיליארד דולר.

מאפריקה ישראל נמסר בתגובה: "החברה טרם קיבלה את כתב התביעה ומטבע הדברים אינה יכולה להתייחס לתוכנה. יחד עם זאת, מהות טענותיהם של פרופ' זליכה ומר מריאן מוכרות לחברה, ונוכח העובדה כי הן משוללות ביסוס ואינן משקפות את ההסכמות בין הצדדים, הן נדחו על ידי החברה. לכשתתקבל התביעה, תגיב עליה החברה במסגרת כתב ההגנה שיוגש מטעמה".