פוטין רוצה למשוך "כסף חכם": ישנה הרגולציה להשקעות זרות

החוק, שמגביל השקעות זרות במגזרים אסטרטגיים, אושר ב-2008, לפני שרוסיה נפגעה מהמשבר

בשנה הבאה תשנה רוסיה את חוק הרגולציה על השקעות זרות במגזרים המוגדרים "אסטרטגיים". השינוי נועד למשוך כסף "חכם" למדינה, כך אמר אתמול (ג') ראש הממשלה, ולדימיר פוטין. החוק, שמגביל השקעות זרות במגזרים אסטרטגיים, אושר ב-2008, לפני שרוסיה נפגעה מהמשבר הכלכלי. מתוקף החוק, עסקאות גדולות טעונות את אישורה של ועדה ממשלתית.

רוסיה נמצאת כעת בגירעון תקציבי, וללא שיפור באקלים ההשקעות שלה עסקות רכישה גדולות הפכו לנדירות, והדבר מעורר ספקות לגבי הצלחת תוכניתה של הממשלה להפריט נכסים בשווי כולל של 32 מיליארד דולר.

"אנחנו מבינים שאנחנו זקוקים להשקעות זרות ישירות, אבל אנחנו זקוקים לעוד דברים מלבד הון. אנחנו זקוקים להשקעות 'חכמות', שיהיו כרוכות בהעברות טכנולוגיה ויצירת מקומות עבודה", אמר פוטין לוועדה. "באשר למגזרים האסטרטגיים, הגישה תהפוך פשוטה משמעותית. ב-2011 נעביר כמה תיקונים לחוק העוסק בהשקעות זרות", אמר פוטין.

פוטין לא פירט, אך ציין שהשינויים המתוכננים יקלו את הגישה עבור המשקיעים למגזרי המזון, התרופות, הבנקאות והמשאבים הטבעיים. הוא הוסיף שהממשלה כבר שוקדת על גיבושו של סבב תיקונים שני.

"אני מקווה שהצעדים שאנו נוקטים יסייעו לנו להגדיל משמעותית את זרם ההשקעות הזרות ברוסיה", אמר פוטין.

במועד מוקדם יותר אתמול (ג') אותת משרד המשאבים הטבעיים על שינויים אפשריים, ואמר כי יש להעלות את תקרת ההשקעות הזרות במרבצי המינרלים האסטרטגיים של רוסיה מ-10% ל-25%.

פוטין אמר שאומדן ההשקעות הזרות הישירות ב-2010 הוא 40 מיליארד דולר, לעומת 16 מיליארד דולר בלבד אשתקד. יש לציין שנתוני ההשקעות הזרות הישירות ברוסיה מעוותים בגלל בעלות חוץ גבולית על חברות רוסיות גדולות.

אור ירוק

הוועדה, שבראשה יושב פוטין, נתנה אור ירוק לעסקה שבמסגרתה תרכוש פפסיקו את חברת המיצים ומוצרי החלב הרוסית ווימ-ביל-דן תמורת 3.8 מיליארד דולר. זוהי אחת הרכישות הגדולות ביותר שביצעה עד כה חברה זרה ברוסיה. פוטין אמר שפפסיקו הבטיחה להשקיע בחמש השנים הבאות מיליארד דולר במחקר ופיתוח, בשיווק ובמודרניזציה של מתקני הייצור של החברה הרוסית.