משקיעים חדשים הגיעו לשכונה

גיוס מהון סיכון הפך לצרה הצרורה של יזמים ומנהלים. הפתרון: בעלי ממון, שאינם אנג'לים

1. הקושי בגיוס הון עבור יוזמות חדשות אינו חדש. מאז שהחל המשבר הפיננסי ב-2008, גיוס ההון הפך לצרה צרורה עבור יזמים ומנהלי חברות. כדי להתמודד איתה, פונים היזמים לכל פתרון יצירתי שיוכל לסייע להם.

באחרונה נראה שאחד מהפתרונות הללו, בעיקר בתחומי הפארמה והביוטכנולוגיה, הוא גיוס מאנשים פרטיים. מדובר בפתרון יצירתי במיוחד, שכן בדרך-כלל חברות הביוטכנולוגיה שואבות הון משמעותי במהלך הקמתן ובמשך תהליך הרגולציה של המוצרים שלהן, וליווי החברה עד שלב ההצלחה דורש לא פעם עשרות מיליוני דולרים ושנים ארוכות.

יזם פעיל מספר איך זה עובד. לדבריו, קשה עד בלתי אפשרי לגייס כסף מקרנות, במיוחד כשיש חברה שלא עובדת במודלים המוכרים. הקרנות מוגבלות במודל ובסכומי הכסף הפנוי שלהן. לכן, כאשר חברה מראה שהיא תצטרך פחות הון מהנהוג כדי להגיע לשוק ולהציג הכנסות, לקרנות קשה להתמודד עם זה. בנוסף, קרנות לא אוהבות חברות שמוקמות ונמכרות בשלב מוקדם.

מה עושים? לפי היזם, בחודשים האחרונים מופיעים יותר אנשי עסקים בעלי ממון שמחפשים הזדמנויות. אלה אנשים מכל העולם, שיש להם כיסים עמוקים. הם מכירים את השוק שבו הם רוצים להשקיע ובמה זה כרוך. הם יכולים להיות משרדים לניהול נכסי משפחות או אפילו בכירים בתאגידים הגדולים שמחפשים הזדמנות לבצע השקעה באופן אישי.

לדבריו, יש להבחין בין משקיעים אלה לאנג'לים, משום שהראשונים מבצעים השקעה בפינצטה ובדרך כלל רק אחת.

"ההתנהלות הזאת", הוסיף היזם, "מתרחשת מתחת לפני השטח, וכדי לאתר אותם צריך רשת מפוארת של קשרים חובקי עולם". נשמע כמו משימה לא קלה בכלל.

בינתיים עוד לא נחתמה עסקה משמעותית, אבל הפעילות התת קרקעית מורגשת.

2. אחת הבעיות המוכרות בעולם ההון סיכון הישראלי היא הקרדיט - מי מקבל את הכבוד במקרה של הצלחה? כמו בכל ארגון גדול, הקודקודים זוכים לתהילה גם אם לא הם אמונים על העבודה.

כך קרה באחד מסיפורי ההצלחה האחרונים של ההון סיכון המקומי. שותף זוטר, שכבר לא עובד באותה הקרן, הצליח לאתר חברה שבשלב מאוחר יותר הביאה לקרן את התהילה ואת ערימת המזומנים שבצדה. כל זה לא הפריע למנהלים הבכירים לדבר על הצלחתם; אף אחד לא מעוניין בפרטים ובשמות הקטנים.

אך הבעיה אינה רק עניין של כבוד. השותפים הזוטרים ברוב הקרנות הישראליות זוטרים גם בחלוקת הרווחים. כולם יודעים שבשנים האחרונות אין הרבה רווחים, וכשיש כאלה הם לרוב מחולקים קודם בין השותפים הבכירים והזוטרים נהנים רק מקמצוץ. יש גם מקרים שבהם השותפים הזוטרים שעמלו, איתרו, והביאו עסקה לקרן שבסופו של דבר הפכה להצלחה, לא קיבלו אפילו פירור.