גיאולוג רציו: "הזדמנות להפוך לטבע של תחום האנרגיה"

גלובס tv איתן אייזנברג על הסיכוי שבקידוחי האימות ישתנה אומדן הרזרבות: "מובן שהסיכוי הוא לכאן או לכאן, אבל לא בצורה משמעותית" ■ מעריך: "החיפושים יזלגו גם ללבנון, לקפריסין ולמצרים"

בתחילת השבוע הבא צפויה ועדת ששינסקי, שהוקמה כדי לבחון את מדיניות המיסוי של תגליות הגז, לפרסם את מסקנותיה הסופיות. עמדתו של איתן אייזנברג, הגיאולוג של שותפות רציו , ביחס למסקנות הוועדה אינה מפתיעה. "הייתי מעדיף שעם ישראל יתעסק לא בכמה הממשלה תקבל, אלא בעד כמה עם ישראל יבטיח לעצמו את הגז", הוא אומר בראיון ל"גלובס" ומוסיף: "למה על חברת טבע אין מיסוי מיוחד? היא הרי מאוד מצליחה. במקום שתהיה לנו חברת טבע בינלאומית בתחום האנרגיה, שתביא למדינה יופי של הכנסה, רוצים להכניס עוד כסף לממשלה שיחולק בצורה בזבזנית. יש לרציו ולדלק צ'אנס להפוך לחברות בינלאומיות, למה לגדוע את זה?"

‎‎מאגר כפול מתמר

‎‎התגלית במבנה לוויתן שהוכרז עליה אתמול, בהיקף של 16 ‏TCF‏ (מיליארד רגל מעוקבת), כפולה כמעט בהיקפה מהתגלית בתמר, והיא החלה בעבודה של אייזנברג, בשנת 1999. "התגלית של נועה 1 מול חופי אשקלון משכה את תשומת לבי ואת תשומת לבם של אחרים לחיפושים בים, ואז העברנו החלטה ברציו שאנחנו נכנסים לים ומרכזים את כל המאמצים שלנו שם", הוא מספר. רציו רכשה את הרישיונות הימיים באזור זה, והם קיבלו את השם "רציו ים". השם "לוויתן" שאול, לדבריו מעבודה של קולגות, "שזיהו את המבנה וקראו לו בשם המתאים, כיון שזה דג גדול".

‎‎מה הסיכוי שבקידוחי האימות ישתנה אומדן הרזרבות במאגר?

‎‎‏"מובן שהסיכוי הוא לכאן או לכאן, אבל לא בצורה משמעותית, כיוון שהסקר התלת-ממדי היה מוצלח ואנחנו יודעים מה יש במאגר. עם זאת, המאגר הוא בשטח גדול מאוד, של יותר מ-300 קמ"ר, ולכן צפוי שיהיו שינויים, ובהתאם אליהם יחושבו הרזרבות.

‏‎‎האם ברישיונות רציו-ים יש מבנים נוספים שבהם עשויים להימצא תגליות?

‎‎‏"ליד לוויתן יש עוד שני מבנים קטנים יותר שנקדח בהם, אבל עדיין לא הוחלט מתי. אם יהיו בהם תגליות, יצרפו אותם בהפקה לקידוח לוויתן הנוכחי".

‏‎מדוע החלטתם שלא לבצע כעת מבחני הפקה?

‏‎‏"כיון שזה תלוי במתקן. מבחינה כלכלית, כדאי יותר להמתין למתקן הקידוח הבא, שהוא זול יותר ויש לו הכלים המתאימים לביצוע מבחני הפקה".

‏‎מחכים להפתעה

‎‎לאחר התגלית, ממשיכים בלוויתן לשכבות מטרה עמוקות יותר. על פי הסקר הסיסמי של נובל אנרג'י, מפעילת הקידוח, קיים סיכוי של 17% להימצאות מאגר נפט בהיקף של כ-3 מיליארד חביות בעומק של 5,800 מטר, וסיכוי למאגר נוסף בהיקף של 1.2 מיליארד חביות בעומק של 7,200 מטר.

‎‎האם העובדה שנמצא גז משפרת את הסיכוי למצוא נפט בשכבות נמוכות יותר?

‎‎‏"למה שנמצא למעלה, אין שום השלכה על מה שעשויים למצוא למטה. תגלית הגז לא שינתה את הידע שלנו לגבי מה שנמצא בשכבות הנמוכות. אף אחד באזור הזה לא קדח לעומקים הללו, זה קידוח ‏Wildcat‏ (שאף אחד לא יודע מה צפוי בו), ואנחנו פשוט עומדים בפני הפתעות. המקדח הנוכחי ימשיך בעבודה, ותוך חודשיים בערך נדע טכנית אם הוא יצליח להגיע ליעד השני, בעומק של 7,200 מטר, וגם נראה את התוצאות. במקביל, מגיע כלי חדש לאזור, וכנראה נתחיל מוקדם יותר משחשבנו בקידוח האימות הראשון לתגלית של לוויתן. אנחנו דנים עדיין במיקום שבו נבחר לעשות את הקידוח.

‏‎‎מה האפקט של התגלית על שאר רישיונות החיפוש בים התיכון? האם יש פוטנציאל למצוא מבנים נוספים?

‎‎‏"לאחר גילוי תמר, דלית ולוויתן, ברור שכל האגן שנקרא האגן הלבנטיני של הים התיכון, שכולל בתוכו גם שטחים במדינות נוספות, הוא מטרה לחיפושי גז ונפט. התגליות לא יישארו רק בחלק הישראלי, שהוא מצומצם מאוד, הם יזלגו גם ללבנון, לקפריסין ולמצרים".

‎‎בנוסף לרישיונות רציו-ים, שלרציו 15% מהזכויות בהם, בבעלותה גם גם היתר החיפושים "גל" (90%) בשטח ענק של 1,770 קמ"ר, הנמצא מדרום מערב לתגלית לוויתן, כ-150 ק"מ ממערב לחוף הים של נתניה.

‎‎באיזה שלב של העבודות אתם נמצאים בהיתר גל?

‎‎‏"סיימנו בסוף נובמבר לעשות סקר תלת-ממדי בשטח של 500 קמ"ר. כל החומר שהתקבל בסקר הועבר למרכז לעיבוד נתונים, והעבודה עליו תתחיל ממש בעוד כמה ימים. העבודה על עיבוד הנתונים, שהיא מאוד טכנית, תימשך כחמישה חודשים, ולאחריה נקבל את התוצאות, ואז נתחיל באינטרפטציה".

‎‎איך הייתה העבודה עם אנשי הצוות של נובל אנרג'י?

‎‎‏"נובל הוכיחה את עצמה כמפעילה מצוינת. נפגשתי על בסיס יומי, באופן אישי, עם אנשי הצוות שעושים את העבודה, כל אחד מהם מומחה במקצועו, ונובל באופן כללי עשו את ההכנות הנכונות, הביאו את כלי הקידוח המתקדם ביותר לעשות את העבודה, ואנחנו מקווים שהוא יהיה גם המפיק הטוב ביותר. בישראל בכל אופן, אין לו כרגע מתחרה.

‏‎‎איך לדעתך צריך לחבר את הגז מהתגליות בים התיכון לחוף?

גז לא מגיע לחוף הים באינטרנט, הוא מגיע בצינור. אם יעבירו את כל הגז דרך נקודה אחת, זו תהיה טעות אסטרטגית ממעלה ראשונה. מה שצריך לעשות זה לחבר את תמר לצפון הארץ, את לוויתן למרכז הארץ, ובדרום להשאיר את הכניסה המצרית. זה יבטיח לישראל אנרגיה ל-100 שנה".