אישום: יועץ השקעות בבנק הבינלאומי גנב כ-1.5 מיליון שקל מלקוחותיו

יעקב קאופמן נאשם כי גרף לכיסו במירמה מכספי לקוחותיו ע"י עסקאות מתואמות בין חשבונותיו הפרטיים לחשבונות הלקוחות ■ כתב האישום נגדו יהיה הראשון שיידון בביהמ"ש הכלכלי החדש

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגש בשבוע שעבר (ה') כתב אישום נגד יעקב קאופמן, שהיה יועץ השקעות בחדר המסחר של הבנק הבינלאומי הראשון בסניף תל-אביב, בטענה כי בין השנים 2006-2009 גרף לכיסו במרמה יותר ממיליון וחצי שקל מכספי לקוחותיו, באמצעות עסקאות מתואמות שביצע בין חשבונותיו הפרטיים לחשבונות הלקוחות.

על-פי כתב האישום, קאופמן ניצל את נגישותו לחשבונות לקוחות חדר המסחר ואת האמון שניתן בו על-ידם, כשהוא בוחר לפעול במתכוון בעיקר בחשבונות לקוחות מוסדיים גדולים, בעלי נפח מסחר גדול.

עוד נטען כי העסקאות המתואמות בוצעו על-ידי קאופמן באמצעות חשבונותיו הפרטיים, ובעיקר באמצעות חשבון פרטי, שנפתח במתכוון על-שם אשתו, ג'סי קאופמן, על מנת להסוות את הפעילות האסורה שבוצעה על-ידו.

לדברי פרקליטות מיסוי וכלכלה, שהגישה את כתב האישום, את העסקאות המתואמות ביצע קאופמן באמצעות הזרמת הוראות מתואמות של קנייה ומכירה של ניירות ערך, מצד אחד מחשבונותיו הפרטיים ומצד שני מחשבונות לקוחות הבנק שהיו בשליטתו מתוקף תפקידו כיועץ השקעות, ויצר עסקאות מתואמות, בהן מכר ניירות ערך מחשבונות לקוחות חדר המסחר לחשבונותיו במחיר נמוך, ולאחר מכן מכר את ניירות הערך מחשבונותיו לחשבונות הלקוחות במחיר גבוה יותר, באופן שיצר עסקאות סיבוביות בין חשבונותיו לחשבונות לקוחותיו.

על-פי האישום, את העסקאות המתואמות ביצע מול לקוחות חדר המסחר בבנק, להם שימש יועץ השקעות. בין היתר, נטען, פעל קאופמן בדרך זו בחשבונות מפעל הפיס, קרנית, ערוץ הקניות, החברה לפנסיה חיפה, ועוד.

על-פי האישום, באמצעות 1373 העסקאות המתואמות גרף קאופמן לחשבונותיו רווח של יותר ממיליון וחצי שקל, על חשבון רווחי לקוחותיו.

קאופמן מואשם בעבירות רבות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מאות עבירות של גניבה בידי מורשה, מאות עבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך, עבירות רבות של מירמה והפרת אמונים, מאות עבירות של ניהול תיקים ללא רישיון לניהול תיקים, מאות עבירות של ניהול תיקים על-ידי תאגיד בנקאי, מאות עבירות של פעילות האסורה על בעל רישיון, ומאות עבירות של עסקאות בניירות ערך על-ידי חבר בורסה.

בכתב האישום מואשמת גם אשתו של קאופמן, ג'סי, שמשמשת מנהלת מחלקת השקעות בבנק ירושלים, בעבירה של עובד חבר בורסה (עבירה לפי סעיף 52ט' לחוק ניירות ערך). זאת בשל העובדה שרוב העסקאות המתואמות והתרמיתיות שבוצעו על-ידי קאופמן בוצעו באמצעות חשבון שפתחו יעקב קאופמן וג'סי על שמה של ג'סי בגאון בית השקעות, על מנת שקאופמן יבצע בו מסחר בניירות ערך בכספיהם המשותפים ויפיק עבורם רווחים.

על-פי כתב האישום, החשבון נפתח על שמה של ג'סי בגאון בית השקעות, בניגוד לאיסור על חבר עובד בורסה לסחור בניירות ערך שלא באמצעות חשבון ניירות ערך על שמו המתנהל בחבר הבורסה בו הוא עובד, זאת בהיות ג'סי מודעת לאיסורים החלים עליה כעובדת בנק.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד עופרה רובינפלד-הוך, מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

כתב אישום ראשון בבית המשפט הכלכלי

כתב האישום של הזוג קאופמן יהיה כתב האישום הראשון שיידון במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב (בית המשפט הכלכלי) שהחלה לפעול לפני כשבועיים. משפטם של הזוג קאופמן יתנהל בפני השופט חאלד כבוב, אחד מ-3 שופטי המחלקה הכלכלית.

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל-אביב הוקמה במטרה לייעל ולשכלל את האכיפה הכלכלית במדינה, לאפשר התמקצעות וניהול יעיל של הליכים לפי הדין הכלכלי ולהגביר את הוודאות בתחום.

השופטים הראשונים שנבחרו לכהן בה, הם כבוב, דניה קרת-מאיר ורות רונן, שופטי המחוזי בתל-אביב.

במחלקה הכלכלית יידונו בין היתר כתבי אישום בגין עבירות על חוק ניירות ערך, וכתב האישום נגד הזוג קאופמן יהיה הראשון שבהם.