איפה ישראל על מפת הגז הבינ"ל?

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מציגה את התמונה המדאיגה ביותר מזה זמן לגבי הענף

גם מי שאינו מתעניין בכלכלה, אינו יכול להימלט בימים אלה מידיעות חדשותיות, מאמרי דעה וסקירות רוחב על תגליות הגז אצלנו. מניות עולות ונופלות, ועדות רגולציה ומיסוי ופורומים באינטרנט מתפוצצים ממשקיעים נלהבים. אין ספק שהפעם מדובר ביותר מריח נפט.

תגליות מסוג זה בעולם הביאו לעיתים שגשוג, ולעיתים אסון לכלכלת המדינות אשר בהן אירעו. אופי ניהול התגליות והפיכתן למנוע עיקרי של עושר קבע את מידת התלות בהן, ואת מידת ההצלחה של המדינה להפיק את המיטב מן הברכה החדשה.

סקירה זו מנסה להשתלב בשיח על נושא זה, מן האספקט הפחות נדון מכולם: מיקומו של הגז הטבעי בתמונת האנרגיה העולמית.

תחילה אני מציע לקבל מושג על הכמויות המדוברות: הערכות לגבי קידוח לוויתן הן ל-16 טריליון רגל מעוקב ועבור קידוח תמר כ-8 טריליון.

עד 1 בינואר בשנה שעברה, דירג CIA את ישראל במקום ה-70 בעולם כשהיו רשומים במאגרי הגז שלה 1 TCF. עם הגילויים נוכחיים - תמר ולוויתן, לישראל יש כבר קרוב ל- 24 TCF ולכן יש להניח שכעת אולי לא התקרבנו לראש הרשימה שבה מופיעות רוסיה קטאר ואיראן, אבל אפשר לשעת במידה רבה של וודאות שהתקדמנו יפה בתוכה.

ומה עם מצב שוק האנרגיה העולמי בכלל? האם יש סיכוי שהגז הזה גם יהווה הגנה מפני התפרצות מחירים שתנבע ממחסור מרכיבים אחרים בסל מוצרי האנרגיה? כדי לענות על כך, אני מביא בפניכם את הגרף הבא:

משה שלום גז 02
 משה שלום גז 02

גרף זה לקוח מן התחזית השנתית של הסוכנות לאנרגיה הבינלאומית (IEA) לשנת 2010. הוא מציג את אחת התמונות המדאיגות ביותר מזה זמן לגבי הצפוי בתחום הנפט המהווה חלק נכבד מחומרי הגלם האנרגטיים:

  1. ייצור הנפט הנוזלי הקונבנציונלי הגיע לשיאו ב-2004-2005, ומאז נמצא במישור עם צפוי להתדרדרות (כחול כהה). השדות לפיתוח (אפור) וש"אמורים להתגלות" לא יישנו את רמת הייצור מעבר לשיא שנקבע עד אז. דרך אגב, מעניין איך ניתן לכמת את מה שעדיין לא התגלה.
  2. מה שנותר הוא נוזל שיופק מגז טבעי, וממקורות נפט לא רגילים (אבני ספוג וכיוצא באלה).

המשמעות העולה בבירור מכך היא שככול שנתקדם בזמן, והצורך בדלק נוזלי יתגבר כתוצאה מגידול בצמיחה של המדינות המתפתחות (ואולי של המפותחות גם כן), החלק היחסי שיגיע מהגז יגדל בחשיבותו.כך מצבנו כמדינה בעלת שדות גדולים כל כך ישתפר בשני המישורים: אבטחת מקור עצמאי לצריכה עצמית במחיר מצוין, ואולי אף ניצול המשאב לייצוא ולרווחים נאים.

מה מצבו הפיננסי של גז הטבעי היום?

נוכל לקבל מושג על כך מניתוח טכני של תעודת הסל המייצגת אותו בבורסה האמריקאית (UNG). לפניכם הגרף השבועי שלה:

משה שלום גז 03
 משה שלום גז 03

  1. מאז השיא בקיץ 2008 המחיר במגמת ירידה מתמשכת וחדה. מ-65 ועד 5 דולר.
  2. גם העלייה במחיר הסחורות (כולל במחיר הנפט) לא השפיעה לטובה על נכס זה.
  3. הגילויים החדשים (ולא רק בישראל) מנעו מהמחיר לעלות.
  4. עד עכשיו, החזרות ממצב מכירות היתר במתנדים (1 סגול) לא הניבו תוצאות ארוכות טווח.
  5. אינדיקאטור המחזור (OBV - 4 סגול) עדיין נע תחת קו מגמה יורד, כפי שהמחיר עצמו נע בתוך תעלה יורדת ברורה מאז אוגוסט 2009.

הפסימיות עדיין שולטת כאן. אבל מה הם האיתותים שעלינו לשים לב אליהם, במידה ונרצה בכול זאת לנצל שינוי חיובי עתידי במגמה כאן?

  1. מעבר המחיר מעל הממוצע הנע 40 שבועות (200 יום - בחום) שילווה בפריצה מעל הגבול העליון של התעלה היורדת.
  2. מעבר OBV מעל קו המגמה שלו.
  3. מעבר שני המתנדים מעל רמת ה-50.
  4. יצירה של זוג שיאים ושפלים עולים.

סרגל Fibonacci השחור מראה שתיקון שליש מהתנועה היורדת הענקית, יביא את המחיר לאזור שבין 25-30 דולר. תשואה לא מבוטלת כל כך במידה ונצדק בזיהוי השינוי באזורי המחיר הנוכחיים.

  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וכותב באתר "הכול בגרפים" המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.
  • כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכול לשלוח אימייל
  • ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא, או בגוף המייל, את המשפט "אני מעוניין להצטרף".
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה
  • הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.