האוצר: "רוב הבעיות בענף הפנסיוני הן בגופים הקטנים"

בנייר עמדה של האוצר על לקחי המשבר נכתב עוד: "יש מקום לחזק ולשפר המשטר התאגידי בתחום"

"עיקר הבעיות בתחום המשטר התאגידי בגופים הפנסיוניים התגלו בעולם בגופי חיסכון קטנים, והתברר שיש מתאם שלילי בין גודל הקרן לבין מידת האפקטיביות של המשטר התאגידי בה. הדבר מצביע על קיומו של יתרון לגודל בניהול של כספי חיסכון פנסיוני, ועל צורך במיזוגים בין קרנות קטנות כדי להשיגו".

זוהי אחת המסקנות העולות מנייר עבודה שנכתב לאחרונה באגף שוק ההון, ביטוח וחסכון באוצר, בנוגע לסיכון ההשקעות בתיק החיסכון הפנסיוני ולקחים מהעולם, מהמשבר הכלכלי החריף של 2008.

נציין כי עמדות אלו, כמו נייר העבודה כולו, אינן מהוות בהכרח את עמדת האוצר הרשמית. יחד עם זאת, מפעילויות אגף שוק ההון מאז המשבר ואף לפניו, עולה כי באוצר אכן תומכים במסקנות הללו. כך, בנייר העבודה נכתב בין היתר כי "יש מקום לחזק ולשפר את המשטר התאגידי בתחום החיסכון הפנסיוני, ובעיקר להבטיח בקרה אפקטיבית על סיכוני ההשקעה והביצועים של המוסדות המספקים חיסכון פנסיוני, כדי למנוע רדיפה אחר תשואות קצרות טווח חריגות", והאוצר אכן מוביל פעילות ברוח זו.

בנייר העבודה, אותו כתב לביא שיפנבאואר, מנהל מחלקת מידע ופיתוח באגף שוק ההון, נכתב בין היתר כי "תוצאות המשבר הפיננסי העולמי האחרון, שניכרו גם בחיסכון הפנסיוני ברחבי העולם, הניעו קובעי מדיניות להפיק לקחים, ביניהם שיפור הניהול של הסיכונים הפיננסיים בחיסכון לטווח ארוך וקביעת עקרונות בתחום המשטר התאגידי. נוסף על אלו מומלץ ליצור מנגנונים להגנה על חוסכים הקרובים לגיל הפרישה מפני תנודתיות של כספי החסכונות ומפני כשלים שעלולים להיגרם בעטיים של תמריצים להצגת תוצאות טובות בטווח הקצר", טוען שיפנבאואר.

"להגביר מודעות אצל החוסכים"

לקח נוסף אותו מדגיש שיפנבאואר נוגע ל"אפקטיביות של עבודת הרגולטור, בעיקר בתחום הפיקוח על השקעות". לדבריו, "מפקחים שנהנים מסמכויות אכיפה הולמות יכולים לצנן או מאידך לעודד פעילויות השקעה שונות. לתפקיד רגולטורי זה חשיבות רבה בהאטה ובעידוד של פיתוח מוצרי חיסכון חדשים ופרקטיקות של ניהול סיכונים".

מהצד השני, מעבר לחיזוק הנדרש ב"מקל" של הרגולטור, מנייר העבודה עולה שלקח משמעותי אחר נוגע לכך ש"ראוי לנקוט צעדים נמרצים לחיזוק האחריות של הפרטים לתכנון הכנסותיהם לעת פרישה, להגברת מודעותם לסביבה הפיננסית, ולקידום ההבנה והמעורבות בתחום הנוגע לעתידו של כל אזרח".