השימוש בכרטיסי אשראי באיטליה - חצי מהממוצע האירופי

איגוד הבנקים האיטלקי הכריז "מלחמה במזומן" במדינה ■ חברות משלמות תכופות את משכורות העובדים במזומן כדי לחמוק מתשלום מסים

המזומן הוא המלך באיטליה. את השיעור הזה למד מאסימיליאנו רומנו כאשר הוא ניסה לשלם על מונית בכרטיס אשראי בתחנת הרכבת הראשית של רומא.

"חשבתי שהכרטיסים שלי יספיקו", אמר רומנו, ראש יחידת המחקר בחברת הברוקרים קונסנטריק איטליה במילאנו, "אבל הייתי צריך לאפשר לעשרה אנשים לעבור אותי לפני שמצאתי נהג שהסכים לקחת אותי באשראי".

איגוד הבנקים האיטלקי הכריז "מלחמה במזומן" במדינה שבה השימוש בכרטיסי אשראי נמוך מחצי מהממוצע של האיחוד האירופי, לפי נתוני הבנק של איטליה (הבנק המרכזי). האיגוד, הידוע בראשי התיבות של שמו, ABI, אומר שלבנקים ולחברות באיטליה עולה 10 מיליארד אירו (13.3 מיליארד דולר) בשנה לטפל בתשלומי המזומנים, עיקר בהוצאות אבטחה וכוח אדם. ABI מרומא מנסה לקדם את התשלומים האלקטרוניים בכרטיסי אשראי וחיוב או בהעברות אלקטרוניות הן במגזר הפרטי והן בציבורי.

"איטליה זקוקה בדחיפות לשינויים הללו כדי להדביק מדינות כמו צרפת, המאפשרת תשלומים שלא במזומנים עבור שירותים ציבוריים זה יותר מ-20 שנה", אומרת ריטה קמפורלה, מנהלת יחידת מערכות התשלום באיגוד הבנקים.

תרבות מזומנים

לתרבות המזומנים האיטלקית יש שורשים עמוקים. האיטלקים הם הצרכנים הכי פחות עמוסי חובות במרחב האירו, ומהחוסכים הגדולים ביותר, לפי נתוני אירוסטט (לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי) מ-2009. חברות משלמות תכופות את משכורות העובדים במזומן כדי לחמוק מתשלום מסים, בייחוד בחלקה הדרומי של איטליה, שהפשע המאורגן בו שכיח.

האוצר האיטלקי מפסיד 100 מיליארד אירו בשנה מעסקאות בכלכלה השחורה האיטלקית, שמהווה 22% מהתמ"ג האיטלקי, לפי סטטיסטיקה ממשלתית. משרד האוצר מסכים להצעות ABI לכפות על גופים ציבוריים קבלת תשלומים אלקטרוניים והתקנת נקודות תשלום בכרטיסים, אמרה קמפורלה בראיון מ-21 בדצמבר. הבנקים דורשים גם לאסור כליל תשלום משכורות במזומן.

הצרכנים והסוחרים ספקניים ביחס לדרישת הבנקים. "הם רק רוצים להכפיל את מספר העסקאות האלקטרוניות כדי להגדיל את ההכנסות שלהם מעמלות", אומר קרלו רינצי, מנהל קבוצת זכויות הצרכן קודקונס ברומא. "החלפת מזומנים בכסף אלקטרוני מוצדקת מנקודת מבט של אבטחה, אך היא צריכה להיעשות בחינם, מה שלא יקרה".

ABI לא מסר כמה ירוויחו הבנקים מהעמלות שיהיו קשורות לגידול במספר העסקאות האלקטרוניות.

האיטלקי הממוצע עושה 26 עסקאות בשנה בכרטיס אשראי, לפי הדו"ח האחרון של הבנק המרכזי ממאי 2010. בבריטניה, שמובילה את הדירוג באיחוד האירופי, מספר עסקאות האשראי גבוה פי 5.

עמלות מרתיעות

העמלות על כרטיסי האשראי מרתיעות את הסוחרים ובעלי העסקים הקטנים. "אנחנו צריכים לשלם 3% עד 4% על כל עסקה באשראי", אומר אפרם אברמו גואי, נהג מונית ממילאנו.

אך הנהגים מגלגלים את העלות הזו על הלקוחות שלהם. "כשהגעתי לבסוף ליעד שלי, באיחור של 30 דקות, נהג המונית שלי עשה לי הפתעה אחרונה: הוא עיגל את הסכום במונה כלפי מעלה כדי לכסות את העמלה שלו", אומר האנליסט רומנו ממילאנו.