סין תאפשר ייסוף של 5% בשער היואן מול הדולר ב-2011

המדינה זקוקה למטבע חזק יותר כדי לרסן את האינפלציה ולהימנע מבועות במחירי נכסים ■ משרד המסחר הסיני: זה לא יצמצם מהותית את עודף הסחר עם ארה"ב, מקור המתיחות ביחסים

סין תאפשר השנה ייסוף של 5% במטבע שלה מול הדולר, כי היא זקוקה למטבע חזק יותר כדי לרסן את האינפלציה ולהימנע מבועות במחירי נכסים, כך דיווח עיתון רשמי בסין היום (ד').

עם זאת, דובר של משרד המסחר הסיני מיהר לצנן את ההתלהבות והדגיש שכל ייסוף של היואן לא יצמצם מהותית את עודף הסחר של סין עם ארה"ב, שהוא מקור המתיחות ביחסי שתי הכלכלות.

במאמר מערכת בעמודו הראשון כתב העיתון "China Securities Journal" שעליית היואן תהיה חזקה במיוחד במחצית הראשונה של השנה. "הייסוף של היואן יהפוך את היבוא לזול יותר כדי לצמצם את השפעת עליית מחירי הסחורות וחומרי הגלם בשוק הבינלאומי, ולספק בכך הגנה מפני לחצי אינפלציה", נכתב במאמר.

העיתון בשפה הסינית הוא קול מוביל בנושאי כלכלה בסין. השקפותיו אמנם אינן משקפות בהכרח את המדיניות הרשמית, אך הן משקפות את הלוך הרוח בבייג'ין.

לפי תמחור החוזים העתידיים בשווקים מחוץ לסין, המשקיעים צפו עד כה ייסוף של כ-3% בשער היואן השנה. עם זאת, סוחרים סינים מצפים לייסוף היואן בכ-2% ברבעון הראשון של השנה, בין היתר על רקע ביקורו המתוכנן של הנשיא הו ג'ינטאו בוושינגטון באמצע חודש זה.

בייג'ין מנסה אמנם לצייר רושם כללי של עמידה איתנה מול לחצי ארה"ב לייסף את היואן, אך בפועל היא הניחה במקרים רבים למטבע הסיני להתחזק לפני אירועים פוליטיים חשובים, מתוך הכרה בחשיבות היחסים הדו-צדדיים עם וושינגטון.

עם זאת, סגן שר המסחר הסיני ג'יאנג יאופינג אמר שלייסוף היואן תהיה השפעה מוגבלת על עודף הסחר הסיני עם ארה"ב. הוא ציין שחלק גדול מהעודף נובע מתהליך העיבוד, שבו חברות רב-לאומיות מייבאות לסין מוצרים מעובדים למחצה ומרכיבות אותם למוצרים מוגמרים בסין, כדי לייצא אותם חזרה לארה"ב.

"תיקנו את שער החליפין של היואן מאז 2005, אך אנחנו יכולים לראות שעודף הסחר הסיני עם ארה"ב, בייחוד בסחר המעובד, לא משתנה באופן בסיסי", אמר ג'יאנג בפורום עסקים הבוקר. "מה שאני רוצה לומר הוא שלשער החליפין של היואן אין השפעה ממשית על עודף הסחר".

גירעון הסחר האמריקני עם סין עלה ב-20% בינואר-אוקטובר 2010, והוא עלול לעלות על 70 מיליארד דולר בסיכום שנתי.