עזובים

על דינו של מנהל עיזבון שיש ניגוד אינטרסים בינו ליורשים, שגם ביניהם מתגלעות מחלוקות

בחודש שעבר אישר בית המשפט המחוזי החלטה להביא לפיטוריו של עורך דין שמונה כמנהל עיזבון, ולהקפיא את עסקאות המכר שביצע בנכסי העיזבון.

בית המשפט אמנם לא קבע כי עורך הדין מעל בתפקידו, אך קיבל את טענת היורשות כי קיים חשש של ניגוד עניינים בין תפקידו האובייקטיבי לקשריו המשפחתיים עם היורשים האחרים, וכי יחסיו העכורים עם היורשים עלולים להכביד על ניהול העיזבון - וראה בכך סיבות מספקות לשחררו מתפקידו.

לכאורה נדמה כי מדובר בהחלטה פשוטה, במסגרתה בית משפט מפעיל את סמכותו החוקית לשחרר מנהל עיזבון מתפקידו, כשהוא מתרשם כי אינו ממלא את תפקידו כראוי. ואולם, יש לזכור כי רק לפני עשור בית המשפט דחה בקשה דומה, כשהוא כותב: "לאחר חקירת הפסיקה והדוקטרינות, לא מצאתי ולו מקרה אחד בו פוטר מנהל עיזבון".

ניקוי אורוות

למרות שכבר מראשית חקיקתו חוק הירושה העניק לבית המשפט סמכות לפטר מנהל עיזבון, בעבר המדיניות המשפטית נהגה בהיתר זה בחיסכון רב. בתי המשפט הביאו בחשבון שכמעט תמיד יימצא מי שיגלה חוסר שביעות-רצון מתפקודו של מנהל העיזבון, באשר מעמדו הוא בעייתי מטבעו.

מנהל עיזבון צריך לדאוג לחלוקת העיזבון בין יורשים בעלי אינטרסים מנוגדים לבין נושים שגם להם אינטרסים מנוגדים, ולבסוף גם העובדה שמנהל העיזבון יכול לקבל שכר-טרחה באחוזים משווי העיזבון אינה תורמת לפופולריות שלו בין הנהנים הפוטנציאליים מהעיזבון.

אם עד לפני 10 שנים לא נמצא אף מקרה אחד של פיטורי מנהל עיזבון, נדמה כי בשנים האחרונות בתי המשפט מוצפים בתביעות מצד יורשים או נושים, ושחרור מנהלי עיזבונות מתפקידם כבר אינו בגדר תופעה נדירה.

בניגוד לעבר, גם מערכת יחסים בעייתית במיוחד עם היורשים, או מראית-עין של ניגוד אינטרסים, יכולות לשמש עילה לשחרור מנהל עיזבון מתפקידו, כדי שהצדק לא רק ייעשה אלא גם ייראה.

התביעות הקיצוניות יותר, אלה שעירבו מעילות חמורות של מנהל עיזבון ברכוש עליו הופקדו, זכו להד ציבורי נרחב, בהן פרשת מעילתו של סגן ראש עירית חיפה לשעבר, עו"ד פנחס נרקיס, שהורשע בגניבת מיליוני שקלים מקופת העיזבון אותו ניהל.

בגזירת עונשם של המעוולים, בתי המשפט שמו דגש על המשמעות החמורה של עבירות שבוצעו בידי עורכי דין תוך ניצול מעמדם המקצועי, מחשש שהכתם שדבק בהם יכתים בעיני הציבור גם את העושים מלאכתם נאמנה.

לפיכך, למרות שאולי נוצר הרושם כי מעשי השחיתות התרבו מאוד בשנים האחרונות, נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא תוצאה של ניקוי אורוות, העובד למעשה דווקא לטובת הציבור.

הגבלת שכר-טרחה

גם שכר-טרחת מנהל העיזבון עבר שינוי מהותי, והחוק תוקן כך ששכר-הטרחה מוגבל כעת ל-3% בלבד, ויכול להגיע עד 4% בנסיבות מיוחדות.

בית המשפט פסק כי גם אם המוריש כתב בצוואה במפורש כי הוא מעוניין להעניק למנהל העיזבון שכר גבוה יותר - הוראה זאת לא תכובד.

כמובן שהמוריש יכול להעניק למנהל העיזבון חלק מהירושה בלי קשר לתפקידו כמנהל עיזבון, אך במקרה זה אסור למנהל העיזבון להיות מעורב בעריכת הצוואה, וכך מנוטרלת הסכנה של השפעה בלתי הוגנת של מנהל העיזבון על המוריש בעת עריכת הצוואה.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה