מבחן דרכים: מרצדס AMG 63 CL - לו הייתי רוטשילד

צירוף אותיות וספרות זה אמור להעלות ירוקת קינאה בלחיי כל חולה הגה - ובצדק ■ מנוע נפלא, גיר מבריק, הגה מדויק - והכל בתוך היכל-נוסעים איכותי, מהודר ומדויק

ב-1 במרץ 1815 נחת נפוליאון בונפרטה בכפר הקטן גולף ז'ואן שבדרום צרפת. עם חייליו הנאמנים, הוא החל מטפס במעלה ההרים אל העיר גרונבל. זה עתה נמלט ממקום גלותו באי אלבה, ונחוש כתמיד הוא החליט לשוב לפריז ולהתיישב שוב על כס קיסר צרפת.

לא-מעט מעשים טובים ומכפירים רשומים בדפי ההיסטוריה על שמו של הגוץ עם הכובע המשולש. מלחמות נתעבות לרוב, הנהגת קודקס חוקים מתקדם ואחיד, יצירת מערכת חינוך משופרת, ייסוד לגיון הכבוד, הקמת אוניברסיטה, ואפילו את הסימפוניה השלישית של בטהובן ("ארואיקה") חבה האנושות לננס היהיר הזה. לכבודו כתב בטהובן את היצירה, לפני שהתפכח וראה את נפוליאון כהווייתו.

אך באותו בוקר אביבי של שלהי 2010, כל המעשים הנפוליאוניים הללו עניינו אותי כקליפתו של שום מעוך. לדידי, תרומתו העיקרית של בונפרטה לתרבות האנושית - וגם לי אישית - הייתה פילוס התוואי מחוף הים שליד קאן ועד לעיר גרנובל. תוואי שהפך לכביש מרהיב ב-1932, סומן במפת צרפת כ-58N (וגם D6085), ונקרא עד עצם היום הזה - "דרך נפוליאון".

325 ק"מ משתרעים בין "חוף התכלת" לבין גרנובל. בששה ימי מסע מפרכים הצליח נפוליאון לגמוא את המרחק הזה. לי זה לקח הרבה פחות. ואפילו לא הזעתי. רק צחקתי, גנחתי, ייבבתי, צהלתי, וכשתמה הדרך אפילו הזלתי דמעה. אבל לא הזעתי.

בת זוגי לטיול המרגש הייתה מרצדס CL מהדור החדש. ולא סתם CL, אלא AMG 63 CL. צירוף אותיות וספרות שאמור להעלות ירוקת של קינאה בלחייו של כל חולה הגה. ובצדק. CL, אגב, איננה משתייכת למשפחת C קלאס ה"קטנה". בשפה הקריפטית של מרצדס, כך קרויה גרסת הקו*פ**ה של S קלאס המלכותית. דהיינו, היא השפיץ של הדובדבן שנעוץ בקצפת שעל ראש הפירמידה. וכאשר תגיע CL החדשה לישראל, היא תהייה, מן הסתם, מכונית-הפאר היקרה ביותר בארץ. כמיליון שקל לגרסה הצנועה ביותר, ולפחות מיליון-וחצי עבור ה-AMG 63 CL "שלי".

אינפו: מרצדס CL 63AMG
 אינפו: מרצדס CL 63AMG

ללא שרירים מנופחים

מנוע חדש לחלוטין פועם בקרבה של CL ה"רגילה" (זו ששריריה לא נופחו אצל החברים בסדנת AMG). V8, 4.6 ליטרים, כפול מגדשים. ואף שנפח המנוע החדש קטן מנפח קודמו, צמח מספר כוחות-הסוס שהוא מייצר מ-388 ל-435, ומספר הקג"מים זינק מ-53 קג"מ מכובדים ל-70 קג"מ מסחררים. ולמרות שהספקו של המנוע תפח כל-כך יפה, הצטמקה תצרוכת הדלק שלו בכמעט 22%(!) על-פי נתוני היצרן, תצרוכתו הרשמית נעה סביב ה-11 ק"מ לליטר. זה נתון שללא ספק ראוי לתואר "מדהים".

גם ב-63 AMG מותקן מנוע 8V חדש. חמש-וחצי ליטר ניפחו, גם הוא כפול מגדשים, והספקו 544 כ"ס ו-80 קג"מ. בתוספת "חבילת ביצועים", מועיל המנוע להתאמץ עוד קצת, ולהנפיק 571 סוסים ו-90 קג"מים מטורפים. ומי שאינו מסתפק בשרירים המצומקים הללו, יכול להוסיף עוד כמה פרוטות (כ-60 אלף אירו) ולרכוש את ה-65 AMG, בו מייצר מנוע V12 המוכר והאהוב 1,000 קג"מ של מומנט ו-630 כ"ס. 220 סוסים יותר מאשר דחפור D9.

כל המנועים מותקנים גם בדגמי S קלאס.

קשה, אגב, לא לגחך למראה כפתור ECO בתיבת ההילוכים של מכונית AMG, או למשמע מערכת סטארט-סטופ שמדוממת את המנוע כשעוצרים לרגע ברמזור. מכונית שמהירותה המרבית 300 קמ"ש, שבעליה קנה אותה כדי להצליף כמיטב יכולתו במאות סוסיה, שבנהיגה נמרצת - כיאה לה - צורכת בערך ליטר לכל שלושה ק"מ, נראית די טיפשית כשהיא מתהדרת במערכות-חיסכון גמדיות שכאלה, אשר נכפו עליה רק מטעמי תקינות פוליטית. לא מצילים את היקום עם מנועי V8, 570 כ"ס, ותאוצה מ-0 ל-100 בפחות מ-5 שניות, גם אם מותקנת בהם מערכת סטארט-סטופ.

צללית עם נוכחות עזה

בעיצובה החיצוני של CL ניכרת השפעתה המבורכת של CLS. תוספת של קווים חדים וחרטום מודגש, מעניקים לה צללית עם נוכחות עזה ונאה. ואף ש-CL כמעט זהה בממדיה ל-S, היא נראית קטנה יותר וספורטיבית יותר, כיאה לגרסת קו*פ**ה. למרבה ההפתעה, זו גם התחושה בעת הנסיעה. CL עושה רושם זריז, קליל ושובב יותר מאחותה המכובדת. כנראה עניין של כיול מיתלים, הגה, תיבת הילוכים. ב-AMG, גם ה-S וגם ה-CL, לא מותקנת תיבה אוטומטית רגילה, אלא ה-SPEEDSHIFT MCT 7 עטורת השבחים. תיבה נטולת ממיר-מומנט, ומרובת מצמדים.

לצד המנוע החדש, גדושים הדגמים החדשים במיטב פלאי האלקטרוניקה הבטיחותית. מערכת מצלמות, חיישנים ומכשירי רדאר, טורחת על שמירת נתיב אקטיבית, מעקב אחר התנהגות הנהג כדי להתריע כשהוא מגלה סימני עייפות, תיקון אקטיבי של תת-היגוי או היגוי יתר, התרעה מפני מכשולים ב"נקודה המתה" במראות, ועוד ועוד ועוד. לכאורה, תפנוקים רק לעשירים. למעשה, זו תרומתם של בעלי הממון להתפתחות הטכנולוגיה. על כיסם התפוח מתגלחים צוותי הפיתוח, ובסופו של דבר זולגים כל החידושים הללו גם אל ההמונים, (כריות אוויר, ABS, ESP, נווטים לווייניים - כל אלה החלו כהידורים יקרים להחריד במכוניות-פאר לעשירים).

ואז, לאחר שנהגתי ב-CL500 ו-CL600 ו-S350, נחתי סוף-סוף במושב הנהג של AMG 63 CL, ויצאתי לדרך נפוליאון. איזה אוטו. איזה כביש. השידוך בין השניים הללו נולד באחד מרגעיו המוצלחים יותר של אלוהים. כביש רחב, משובח, פתוח, פניות ארוכות ומהירות, שולי ביטחון זמינים, פה ושם לולאה הדוקה יותר להגעשת החושים והאדרנלין, ומעט להפתיע משאיות מעצבנות. וכל החששות המקובלים כאילו בברייה כיבדת עכוז שתתקשה לסטות מדרך הישר מדובר, נמוגו כהרף עין. CL הזו היא בפירוש מכונית לנהג. מנוע נפלא, כוח אינסופי, גיר מבריק, שילדה משת"פית, הגה מדויק, וכל אלה בתוך היכל-נוסעים שכל בורג בו וכל מ"מ של עור ועץ, משדרים איכות והידור ודיוק ומחשבה תחילה.

הוי, לו הייתי רוטשילד, איי-בי-די-בי-די-בם...

מתחרות

כמה אורחות חדשות ועתידיות

מזראטי גראן-טוריסמו S

מזראטי גראן-טוריסמו S
 מזראטי גראן-טוריסמו S

בשנה הבאה צפוי שוק המגה-קופה המקומי לארח נציגה מבית מותג האריסטוקרטיה האיטלקי מזראטי. בפלח הקופה-2-דלתות-4-מושבים מציעה מזראטי את "גראן-טוריסמו S" המרהיבה. עם מנוע V8 בנפח 4.7 ליטר, שמייצר 440 כ"ס, ותיבה אוטומטית-ספורטיבית בת 6 מהירויות. היא מזנקת ל-100 ב-5 שניות ומסוגלת להגיע ל-295 קמ"ש. מחיר משוער: כ-1.5 מיליון שקל, לפני תוספות אישיות

ב.מ.וו 650

ב.מ.וו 650 מודל 2011
 ב.מ.וו 650 מודל 2011

בחודש הבא תשיק ב.מ.וו בדטרויט את הדור הבא של מכונית הקופה מסדרה 6. המכונית החדשה נוטשת את הקו הקשוח-שרירי של הנוכחית לטובת מראה "רך" ואלגנטי יותר בנוסח CL. היא ארוכה יותר בכמה ס"מ, ניצבת על בסיס גלגלים מוארך ומציעה הרבה יותר מרחב ראש וכתפיים לצמד הנוסעים מאחור. גרסת ה-650, שתעלה מן הסתם קרוב למיליון שקל, תצויד במנוע 4.4 ליטר עם 400 כ"ס ובתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

אאודי A7

אאודי A7
 אאודי A7

A7 החדשה היא לא מכונית קופה אלא מכונית 5-דלתות דמוית קופה, אך היא מכוונת את עצמה היישר אל אותו פלח לקוחות הדוניסטי עשיר. המרכב דמוי הטיפה שלה נמתח לאורך של כ-6 מ' ועם בסיס גלגלים באורך 2.93 מ' היא מציעה שפע מקום ליושבים בשתי הכורסאות הנפרדות מאחור. כרגע היא משווקת בארץ עם מנוע 3 ליטר בהספק 300 כ"ס (576 אלף שקל) אבל בשנה הבאה יופיעו גרסאות ה-S וה-RS הקרביות, שידחקו את המחיר לכיוון המיליון