סימנים של קאמבק למוטורולה החבוטה - חטיבת הניידים

מוטורולה Mobility יצרנית הטלפונים שהתפצלה מחברת מוטורולה השבוע, תיאלץ להתמודד לא רק עם ענקיות דוגמת אפל ו-RIM, אלא גם לקרוא תיגר על ההיסטוריה

כדי להראות סוף סוף סימני התאוששות בשוק הסלולר, מוטורולה Mobility, יצרנית הטלפונים שהתפצלה מחברת מוטורולה השבוע, תיאלץ להתמודד לא רק עם ענקיות דוגמת אפל ו-RIM, אלא גם לקרוא תיגר על ההיסטוריה.

מעולם לא הצליחה יצרנית סלולר לחזור ולהיות המובילה בשוק לאחר שאיבדה את הבכורה למתחרותיה. עובדה זו היא עדות לתחרותיות הרבה של שוק הסלולר, כמו גם לטעם המשתנה במהירות של הצרכנים.

חטיבת הניידים של מוטורולה, שהחזיקה בנתח השוק השני בגודלו ב-2007, התדרדרה לאחרונה עד למקום השביעי בדירוג, כך על-פי נתוני חברת המחקר גרטנר. התפצלותה השבוע של החטיבה משאר החברה, ששתיהן מונפקות מחדש בבורסה, נועדה לאפשר לה להתמודד בצורה טובה יותר בשוק המבעבע.

"זו תעשייה שקשה מאוד לעשות בה קאמבק", אומר האנליסט טרו קוטינן מ-MKM, המסקר את שוק הסלולר כבר 13 שנים. "השינויים המהירים בשוק נוטים להפוך את המנצחות הגדולות של אתמול למפסידות הכואבות של היום", אמר.

בין החברות שהיו מהמובילות בשוק בעבר והיום נאבקות כדי לשרוד ניתן למנות את אריקסון, אלקטל, סימנס ופאלם. כולן התחרו על מקום בפסגה עם מוטורולה ונוקיה במהלך שנות ה-90. סימנס ואלקטל מעולם לא התאוששו ומכרו את חטיבות הסלולר שלהן לחברות אסייתיות אך קוטינן מציין שמוטורולה מוביליטי לא חייבת לחזור להיות בין חמש החברות המובילות בשוק הסלולר כדי להפוך ל"רווחית באופן עקבי", לפחות לא השנה. הוא מסתמך על המקרה של סוני אריקסון שחזרה לרווחיות באמצעות התמקדות במכירות מכשיריה בשווקים מסוימים בלבד. מוטורולה עשויה ללכת בדרכה, מסביר קוטינן.

מנכ"ל מוטורולה מוביליטי, סנג'איי ג'ה, בונה על הביקוש הגובר לטלפונים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, כדי למשוך אל החברה לקוחות של אפל ו-RIM. אבל ג'ה ייאלץ להתמודד גם עם יצרניות אחרות של טלפונים מבוססי אנדרואיד, כמו HTC וסמסונג.

בינתיים, הכיוון חיובי. נראה שהשקת טלפונים חכמים דוגמת דרויד בחודשים האחרונים הפכה את הקערה על פיה והחזירה את יצר החדשנות שכל כך אבד למוטורולה בשנים האחרונות. יחד עם הטאבלט החדש, XOOM, ותחנת העגינה המשוכללת אפשר לקוות שם לטוב. אולי זו לא תהיה מוטורולה הגדולה של פעם, אבל גם לא זו שכבר דאגו לקבור אותה שוב ושוב.