"מוטלי פול": המניה הקטנה שוורן באפט היה קונה - ותזנק

היתרונות: מניית בנק עם תשואה גבוהה על ההון ותשואת דיבידנד נאה ■ החסרון: מחזורי מסחר נמוכים ■ נא להכיר: מניית בנק אוף הוואי

הכותבים המקצוענים באתר "מוטלי פול" מנסים לעתים לחזות אילו מניות היו מעניינות את המשקיע האגדי וורן באפט. הפעם זהו אנאד צ'וקבלו מאוניברסיטת וירג'יניה המסמן את מניית בנק אוף הוואי (סימול בוול סטריט: BOH) כמניה שעשויה לזנק בעשרות אחוזים והייתה בהחלט יכולה להיכנס לתיק ההשקעות של באפט.

ראשית עונה צ'וקבלו על השאלה הבוערת מכל: אם מדובר בהשקעה כל כך טובה - מדוע באפט לא קונה את המניה או הבק כולו? והתשובה, לפי צ'וקבלו: "פשוט מאוד, מדובר בחברה עם שווי שוק של 2.2 מיליארד דולר. זה אולי נראה הרבה אבל זהו שווי קטן עבור חברת ההשקעות של באפט, ברקשייר הת'אווי . באפט היה קונה את החברה כולה בין לילה, אך ישנן מגבלות רגולטוריות שמונעות ממנו לעשות כן".

באפט מחזיק כמובן בבנקים אחרים בפורטפוליו ההשקעות של ברקשייר, כדוגמת וולס פרגו , US בנקורפ או בנק M&T . לדברי צ'וקבלו, כל מניות הבנקים הללו הן יקרות כיוון שהן נסחרות במכפיל הון (הנמדד לפי היחס בין ששוי השוק להון העצמי) של 2.1-3, בעוד שלפי צ'וקבלו מניות בנקים הינן אטרקטיביות כאשר מכפיל ההון עומד על 1.5 ומטה.

הבעיה במניית בנק אוף הוואי, עליה ממליץ צ'וקבלו, הינה מחזורי המסחר הנמוכים. המחזור הממוצע ב-3 החודשים האחרונים עומד על 364 אלף מניות ביום, לעומת 37 מיליון מניות בוולס פרגו או 13.6 מיליון מניות ב-US בנקורפ. גם מכפיל ההון של בנק אוף הוואי אינו נמוך ועומד על 2.3, אך צ'וקבלו מציין כי "התשואה על ההון גבוהה ועומדת על 18.9%". התשואה להון של וולס פרגו, למשל, עומדת על 9.6%. המשמעות היא שבנק אוף הוואי מייצר יותר רווחים ביחס לגודלו.

"תוסיפו לזה תשואת דיבידנד של 3.8%, והנה לכם מניה שבאפט היה רוצה לקנות", כותב צ'וקבלו. "למזלנו, המניה הזו קטנה מדי בשבילו".