ועדת הכלכלה: לחשוף החברות שמחרימות מוצרי התנחלויות

(עדכון) - ח"כ שאמה: "מנופי ועדת הכלכלה יהפכו את המהלך למאד לא משתלם" ■ גלי צה"ל: טלדור כבלים מקיבוץ עין דור ואיטונג התחייבו לא להשתמש בתוצרת מהשטחים

היום נחשף בגלי צה"ל החוזה בין מנהלת הקמת העיר הפלסטינית "רוואבי" לחברות ישראליות, לפיו החברות "טלדור כבלים" מקיבוץ עין דור ו"איטונג" הן בין החברות שהתחייבו לא להשתמש בתוצרת מהשטחים - ובתמורה לספק חומרים ושירותים למנהלת בניית העיר הפלסטינית.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן יזם היום דיון בנושא החברות הישראליות המתכוונות לקחת חלק בבניית העיר הפלסטינית, ואמר כי "חברות ישראליות אמורות להחרים את מחרימי ישראל, ולא להצטרף לגל עכור של השחרת פני ישראל בעולם תוך פגיעה בכלכלת המדינה. עלינו להפוך את המהלך למאוד לא משתלם לחברות שהסכימו לדרישה הפלסטינית להחרים מוצרים ושירותים מיהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן". במהלך הישיבה ציין ח"כ שאמה כי בכוונתו לפנות היום באופן דחוף ליועץ המשפטי לממשלה בנושא.

ועדת הכלכלה דורשת מהמינהל האזרחי לחשוף את שמות החברות שנכנעו לחרם הפלסטיני וקוראת לממשלה לגבש מדיניות שלטונית אל מול משתפי פעולה ישראלים עם החרם הפלסטינית. הוועדה גם חוזרת על קריאתם של 48 ח"כים, שקראו לממשלה להימנע מכל התקשרות עסקית עם החברות שנכנעו לחרם הפלסטיני.

שאמה: "לפני שהמנופים של החברות יתחילו לבנות את 'רוואבי', מנופי ועדת הכלכלה יהפכו את המהלך למאד לא משתלם, פעם הייתה סיסמא 'לא איטונג לא קונה', אולי כעת נצטרך לשנות את הסיסמא".

יצוין, כי חברות רבות נוספות שחתומות על החוזה חוששות להיחשף פן הדבר יגרור עליהם חרם מצד תושבי ההתנחלויות, וביטול חוזים. חברת טלדור מקיבוץ עין דור אמורה לספק שירותי תשתית לתקשורת בעיר, ונמצא כי היא חתמה על הסעיף הבעייתי לפיו היא מתחייבת שלא להשתמש בתוצרת ההתנחלויות ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ויישובי רמת הגולן.

ענקית האיטום איטונג חתמה גם היא על הסכם עם מנהלת העיר "רוואבי", אך אין ודאות כי היא חתומה על הסעיף מעורר המחלוקת. עם-זאת, במנהלת העיר רוואבי הבטיחו כי כי כל החברות החתומות התחייבו לכך, ללא יוצא מן הכלל. איטונג מעורבת במפעל הנמצא ברמת הגולן ומספקת מוצרי איטום רבים להתנחלויות, אך לא מחזיקה במפעלים בשטחים.