אסיפה סוערת בדיגל: "חס וחלילה - לא נמכור לערבי"

חובשי כיפה רבים מכל רחבי הארץ הגיעו אתמול לאסיפת מחזיקי האג"ח של דיגל: "חשוב שהפרויקט יילך לידיים נכונות", אמרו כמה מהמשתתפים, שאיימו לפגוע כספית במי שיתמוך בהצעה

מאבק השליטה בחברת דיגל קיבל אתמול תפנית מפתיעה: טייקון הסופרמרקטים רמי לוי הזדהה כמי שמוביל קבוצת משקיעים יהודים מחו"ל, שהגישו הצעה לרכישת חברת הנדל"ן במסגרת הסדר חוב. המהלך של לוי ושותפיו נועד לנטרל את הצעתו של איש העסקים הפלסטיני, בשאר אל מסרי, לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן, במסגרת הסדר במסגרתו יקבלו מחזיקי האג"ח של דיגל - להם חבה החברה 60 מיליון שקל - סכום המהווה 60% מהחוב הנומינלי.

דיגל נקלעה למשבר קשה ואינה עומדת בהחזר החובות לנושים (בעיקר מחזיקי האג"ח ובנק לאומי), אך הסיבה שבגללה מעורר הסדר החוב בה עניין כה רב ויצרים עזים, היא הפרויקט העיקרי שלה: שכונת המגורים "נוף ציון" שבמזרח ירושלים, הסמוכה לכפר ג'בל מוכבר.

הצעתו של אל מסרי, שהוגשה באמצעות עו"ד דב ויסגלס, אומצה ע"י מחזיקי האג"ח, אך לאחר שנחשפה ב"גלובס" זהותו של המשקיע המיוצג על ידי ויסגלס, התעורר סביבה מאבק רווי יצרים, שנדד למחוזות אידיאולוגיים ופוליטיים.

ההכרעה: עד מחר בצהריים

"חס וחלילה - לא נמכור לערבי", אמרו אתמול משקיעים באסיפת מחזיקי האג"ח שכינסה החברה, ושבה נחשפה זהותו של לוי כמתמודד על החברה. בסיום האסיפה הוחלט להצביע על קידום המו"מ עם אל מסרי או עם קבוצת רמי לוי, ותוצאות ההצבעה יועברו עד מחר בשעות הצהריים.

חדר הישיבות הקטן במשרד עוה"ד ראב"ד-מגריזו-בנקל בתל אביב היה אתמול צר מלהכיל את חובשי הכיפות שהגיעו מכל רחבי הארץ לאסיפת האג"ח, כדי להפעיל לחץ ולעצור את המכירה לאל מסרי. עוה"ד מירב עופר ודן אבנון, נאמני האג"ח, ניהלו את האסיפה והדפו את ניסיונות המשקיעים לבטל את המו"מ עם אל מסרי, שכלל גם דף שהועבר בין המשתתפים, בו הם נתבקשו לחתום על תמיכה במהלך הבלימה.

גם אם כל הנוכחים באסיפה היו חותמים על מכתב המחאה, ממילא לא היה לכך משקל משמעותי מכיוון שעתיד החברה ייקבע ע"י הגופים המוסדיים המחזיקים ברוב סדרת האג"ח. מדובר בפסגות, מנורה-מבטחים, מגדל, הראל פיא, ודש איפקס שהוא המחזיק הגדול ביותר באג"ח.

לאחר שמחזיקי האג"ח, המיוצגים ע"י משרד קליר-בנימיני, יקבלו החלטה יידרש אישורו של הנושה הגדול ביותר, בנק לאומי, המחזיק בשעבוד על פרויקט נוף ציון בגין חוב של כ-80 מיליון שקל.

במהלך האסיפה נחשף שאל מסרי ביקש להעביר "דמי רצינות" של כ-20 מיליון שקל לנאמן האג"ח, אך זה סירב לקבלם. בינתיים, חלק מהנוכחים החלו לאיים בחרם צרכנים על גופים מוסדיים שיתמכו במכירת דיגל לאל מסרי. "אנו רוצים לדעת מראש מה כל גוף יצביע כדי שנוכל להגיב בהתאם, ומי שיתמוך במכירת החברה לפלסטיני - נמשוך משם את כספנו", אמרה אחת המשקיעות.

לאל מסרי, הפעיל בעיקר באמצעות חברת Massar, עסקים מגוונים בתחומי הנדל"ן, התשתיות, ההשקעות, החקלאות והטכנולוגיה, כמו כן הוא פועל ברשות הפלסטינית - בה הוא בונה את העיר הפלסטינית החדשה רוואבי - ובמדינות ערב.

אל מסרי מתכוון להשתלט על דיגל, ולמחוק אותה מהמסחר בבורסה. נציגי המגזר הדתי, חלקם דיירי פרויקט נוף ציון, חוששים שאופי הפרויקט ישתנה כיוון שהוא מיועד כיום לאוכלוסייה היהודית, וכך גם הובטח להם כשרכשו את דירות היוקרה. במסגרת המאבק הם שלחו מכתב לרשות להלבנת הון ולרשות ניירות ערך כדי שיבדקו את מקור ההון שישמש את אל מסרי לרכישת השליטה בדיגל.

הרשויות אינן ממהרות לטפל בתפוח האדמה הלוהט וייתכן שגלגל ההצלה יגיע, כאמור, מכיוונו של רמי לוי. ההצעה שלוי עומד מאחוריה הוגשה בחודש שעבר, אך רק אתמול הגיע נציג קבוצת המשקיעים של לוי, עו"ד דוד הרשקוביץ, שהבטיח שכל עסקה עם דיגל תבוצע כך שמחזיקי האג"ח יקבלו 60 אג' לכל 1 שקל ע.נ.. כלומר, הצעה הזהה לזאת שהגיש אל מסרי. "לא נזנח את מחזיקי האג"ח - אנו רוצים פתרון כולל וגם חשוב שהפרויקט ייפול לידיים הנכונות", אמר עו"ד הרשקוביץ.

"מוסלמי או מחבל?"

הטונים שנשמעו באסיפה עלו לא פעם לגבהים, וניכר שהמשקיעים הפרטיים מתכוונים להילחם בכל דרך על החברה. עו"ד רונן ציוני, המייצג את דיגל, הכניס קנקני מים קרים במהלך האסיפה, אך לא היה בכך כדי לצנן את ההתלהבות. "אין מוסלמי או מחבל בקבוצת המשקיעים?", תהה ברגע מסוים רו"ח חיים רבינוביץ', אחד ממחזיקי האג"ח.

"אני מאמין בדיגל, רק צריך לשבת ולחכות, ככה זה במקרקעין", אמר עו"ד משה שוב, מוותיקי ובכירי עוה"ד בישראל בתחום הנדל"ן. "צריך לחכות הרבה. למה רוצים להיפטר כל כך מהר, למה מוכרים כל כך בזול?".

על פי הערכות בשוק ההון בשבועות האחרונים החליפו ידיים כ-20% מהיקף האג"ח של דיגל ומחירה עלה כמעט פי 6 מהשפל ל-61 אג'. נזכיר כי בדוחות החברה מתנוססת הערת "עסק חי", לאחר שאת המחצית הראשונה של 2009 היא סיימה עם הפסד של כ-12 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-17 מיליון שקל ב-2009 כולה.

דיגל נכשלה בפיתוח פרויקט נוף ציון, שהקמתו החלה לפני כ-10 שנים, והפסדיה בגינו מגיעים לעשרות מיליוני שקלים. עד כה נבנו רק 91 יחידות דיור מתוך 395 דירות יוקרה מתוכננות בפרויקט.

הגירעון בהון העצמי של דיגל עומד על 18 מיליון שקל, והחברה עדיין לא פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי, לכן הושעה המסחר במנייתה. מתחילת 2009 ועד היום לא שילמה דיגל למחזיקי האג"ח כ-30 מיליון שקל אותם הייתה אמורה להעביר לידיהם.

דיגל נשלטת ע"י יהודה לוי (38.2%), לאחר ששותפו, מאיר שמיר, התנער מהחברה, והודיע בחודש אוגוסט שהוא מוכן להעביר את מלוא החזקותיה של מבטח שמיר בדיגל (34.6% מההון) לידי מחזיקי האג"ח. המניות עדיין לא הגיעו לידי הנושים, כך שבאופן רשמי שמיר הוא עדיין מבעלי השליטה בחברה.

מבחינת רמי לוי - שהוא גם חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם סייעת "ירושלים תצליח" של ראש העיר, ניר ברקת - מדובר בהרחבת פורטפוליו הנדל"ן הפרטי שלו באזור ירושלים. בתחילת 2010 זכה לוי במכרז מנהל מקרקעי ישראל להקמת קניון במבשרת ציון, וחודש לאחר מכן זכתה הצעה שהגיש יחד עם חברת האוטובוסים דן לרכוש את פרויקט הולילנד של חברת נידר תמורת 145.5 מיליון שקל.