פישר נגד חברות הגז: "אינטרסנטים עם נימוקים לא ענייניים"

הנגיד הצהיר: "אסור לתת לציבור הישראלי להיות מושפע מכך" ■ "אי-אפשר להחריג את 'תמר' מהמלצות ששינסקי" ■ חיים שני: "נשכור חברת ייעוץ חיצונית לגיבוש אסטרטגיה"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר קורא להגדיל את חלקה של הממשלה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז והדגיש את ההשפעות של תגליות הגז על מצבה הפיסקאלי של מדינת ישראל.

"הגז הוא הבעיה של השבועיים הבאים, אבל גם של העשור הבא, אז תחל ההשפעה על המצב הפיסקאלי שלנו", אמר היום פישר בכנס כלכלי בירושלים. "מצב שבו המדינה מקבלת רק שליש מרווחי הגז הוא לא סביר, עלינו לשנות זאת".

פישר גם אמר שלא ניתן להחריג את תגלית "תמר" ממסקנות ועדת ששינסקי והדגיש כי יש להעניק לאזרחי ישראל חלק גדול יותר בתקבולים מתגליות הגז: "אי-אפשר להחריג את מה שכבר התגלה כי אז המצב לא ישתנה בעשורים הבאים".

פישר גם מתח ביקורת סמויה על הקמפיין האגרסיבי של חברות הגז נגד ועדת ששינסקי ועל האיום שלא לפתח את "תמר" אם התגלית לא תוחרג מהמלצות הוועדה: "אני מכבד את יזמי הגז ויש להם את הזכות לנסות להשפיע על התוצאות כל עוד הם מתנהגים בתרבותיות. אין להם את הזכות לנסות להטיל וטו על החלטת הממשלה".

לאחר מכן הוסיף פישר: "אסור לנו לתת לאינטרסנטים להתערב בעבודת הוועדה דרך נימוקים לא ענייניים ואסור לתת לציבור הישראלי להיות מושפע מכך. אסור לציבור להיות מושפע מטקטיקות מלוכלכות והכפשות אישיות".

מנכ"ל האוצר, חיים שני, שנכח גם הוא בכנס הצהיר כי בכוונת המשרד והממשלה לפתוח בתהליך במרכזו שכירת שירותי חברת ייעוץ בינלאומית חיצונית שתסייע לקבוע את יעדיה הכלכליים של ישראל במסלול צמיחה: "אנחנו מתכוונים לשתף קהלים רחבים בתוך הממשלה, בארגונים השונים ובחברה כולה - זאת בעזרת חברת ייעוץ בינלאומית. העובדה שאתה נעזר בגוף חיצוני ממקדת אותך, מגדירה את התהליך ומגדירה את לוחות הזמנים. אנחנו מתחילים את התהליך כבר בשבועות הקרובים, אז נצא למכרז", הצהיר. "ניתן לומר שהתהליך מתחיל היום".