הלשכה: עורכי הדין ששבתו לא עברו כל עבירה אתית

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במחוז ת"א דחתה דרישה להעמיד לדין משמעתי את כלל הפרקליטים בפרקליטות המדינה בשל התנהלותם מול בתי המשפט בתקופת השביתה

אנשי הפרקליטות, שנמנעו מלהתייצב לדיונים בבתי המשפט בתקופת שביתת פרקליטי המדינה, לא עברו כל עבירה אתית, מאחר שמדובר בשביתה מוצדקת - כך קובעת ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב, בהחלטתה לדחות על הסף תלונה שהוגשה לוועדה, בדרישה להעמיד לדין משמעתי את כלל הפרקליטים בפרקליטות בשל התנהלותם מול בתי המשפט בתקופת השביתה.

את התלונה הגיש עו"ד יוסף גבריאלי מתל-אביב, שטען כי מלבד זכות השביתה העומדת לפרקליטים בשירות המדינה, מדובר בעורכי דין שחלים עליהם כללי האתיקה של הלשכה.

"על-פי כללי הלשכה ופסיקת בתי המשפט", כתב גבריאלי, "עורך דין אינו יכול לעשות דין לעצמו ולא להתייצב לדיון בתיק שהוא מייצג, בלי לקבל את אישור בית המשפט לשחרורו מהדיון. כל הפרקליטים עשו דין לעצמם, לא התייצבו לדיונים, תוך שהם מפירים את כללי האתיקה ברגל גסה. אסור שיהיה דין שונה בעניין זה בין עורכי דין מהמגזר הפרטי לעורכי דין מהסקטור הציבורי".

אלא שבדיון שקיימה ועדת האתיקה השבוע הוחלט לדחות את התלונה על הסף, וזאת אף מבלי לבקש תגובה מארגון פרקליטי המדינה. "אנו יוצאים מההנחה שמאבק הפרקליטים היה צודק", כתב יו"ר ועדת האתיקה, עו"ד אפרים נוה, במכתב תשובה למתלונן. "כאשר עורכי הדין אינם עצמאיים, אין לקבוע כי הם אינם רשאים לנקוט את נשק השביתה, כמו כל עובד שכיר המאוגד בארגון יציג היוצא לשביתה כדין במסגרת מאבק לגיטימי על תנאי עבודתו".

הכרה בזכות לשבות

אלא שלדברי נוה, המדינה, שהיא המעסיק של אנשי הפרקליטות, נהגה עימם בחוסר תום-לב. "לעורך דין קיימת חובת נאמנות ומסירות כלפי לקוחו, וגם חובה לעזור לבית המשפט לעשות משפט", כתב נוה. "אנו סבורים כי כאשר לקוחו של עורך דין נוהג בחוסר תום-לב, אין הוא יכול לדרוש קיומה של חובת הנאמנות והמסירות כלפיו. דרישה כזו תהיה שימוש בזכות בחוסר תום-לב. ניתן להסיק כי הפרקליטים נהגו בתום-לב, מתוך אמונה כנה שהם זכאים לשבות".

ועדת האתיקה קובעת גם כי בסופו של דבר הסתיימה השביתה בקבלת חלק נכבד מדרישותיהם של הפרקליטים השובתים, דבר המעיד על צדקת מאבקם. זאת, מאחר שהמדינה, שהיא ה"לקוחה" של הפרקליטות, הכירה למעשה בזכות השביתה של הפרקליטים, "שכן לרשות המדינה עמדו כלים משפטיים לנסות לאכוף על הפרקליטים את התייצבותם לעבודה ואת הפסקת השביתה. משהמדינה לא סברה כי יש לעשות שימוש בהליכים למניעת שביתה, יש לראות בכך הכרה מצידה בזכות לשבות".

החלטת ועדת האתיקה הועברה גם לעיונם של שר המשפטים, יעקב נאמן - שהתנגד לניהול משא-ומתן עם הפרקליטים במהלך השביתה; לפרקליט המדינה, משה לדור - שתמך במאבקם; ליו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד בועז גולדברג; ולראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון.