הולנד מטילה מסים על היצאניות: 19% מכל "עסקה"

השינוי יחול על היצאניות ברובע החלונות האדומים באמסטרדם ■ יצאנית: זו עבודה כמו כל עבודה אחרת ועלינו לשלם מסים"

ממשלת הולנד הזהירה את היצאניות שמציגות את מרכולתן בחלונות המפורסמים של רובע האורות האדומים באמסטרדם, שעליהן לצפות לביקור עסקי של פקיד המס. כעת, מתוקף החוק ההולנדי, ייגבה מהיצאניות מס בסך 19% בגין כל עסקה.

המהלך אינו מעורר התנגדות רשמית, אפילו בקרב היצאניות עצמן, על אף שיש המביעים ספקנות לגבי האפשרות לאכוף אותו. עם זאת, זו התרחקות נוספת מהיחס המתירני ששרר בעבר בהולנד.

"זה דבר טוב", אמרה סמנתה, הולנדית בלונדינית מרשימה שישבה מאחורי אחד ממאות החלונות עטורי הווילונות האדומים ברובע העתיק של העיר. "זו עבודה כמו כל עבודה אחרת ועלינו לשלם מסים", אמרה סמנתה. היא הוסיפה שהיא משלמת מסים זה שנים ושהיא חשה שהיא מתחרה בתנאים לא שווים עם נשים שאינן משלמות מסים, ושרבות מהן הן מהגרות ממזרח אירופה.

אף שהולנד התמודדה טוב יותר ממדינות רבות אחרות עם השלכות המשבר הפיננסי של 2008, צברה הממשלה גירעון שהגיע ב-2010 לרמה של 6% מהתמ"ג וכעת היא מקצצת בהוצאות ומעלה מסים כדי לאזן את התקציב עד 2015.

לשכת הסטטיסטיקה המרכזית מעריכה שתעשיית הזנות מניבה 660 מיליון אירו (865 מיליון דולר) מדי שנה, קצת פחות מ-50 אירו (65 דולר) לאדם במדינה בת 16 מיליון תושבים - אך לקוחות רבים הם תיירים. בדרך כלל משלמים הלקוחות 50 אירו (65 דולר) עבור שירות של 15 דקות.

מטייה בלאק, שעומדת בראש איגוד עובדים של יצאניות ששמו החוט האדום, אמרה שהיא מצדדת במיסוי, אף על פי שהוא יפגע בנשות עסקים שכבר כעת מתקשות לשלם דמי שכירות. "הם פשוט רוצים לשמור את הדברים בשליטה".