המשנה לנגיד בנק ישראל: "ייתכן שהשקל מנופח; אנו מודאגים"

(עדכון) - צביקה אקשטיין אמר את הדברים בראיון לבלומברג ■ הערכות: בנק ישראל רכש השבוע יותר מ-650 מיליון דולר ■ שבוע סוער בשוק המט"ח: הדולר נחלש, האירו זינק

השקל נסחר היום (ו') במגמה מעורבת, כאשר הוא התחזק מול הדולר ונחלש מול האירו בהתאם למגמה בשוק המט"ח העולמי. בשוק המתינו לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, אשר יפורסם בשעה 14:00 לאחר קביעת השערים היציגים.

הדולר נחלש היום ב-0.4% ושערו היציג נקבע ב-3.55 שקלים, אולם האירו היציג התחזק ב-1.1% ל-4.756 שקלים - שיא של כחודש. השקל בדרכו לסגור את השבוע בהיחלשות של 2.5% מול האירו ובהתחזקות של 0.7% מול הדולר. כאמור, בשוק ממתינים לפרסום מדד דצמבר, שאמור לעלות ב-0.3%-0.4%, אולם ההערכה היא כי בכל מקרה בנק ישראל יבחר שלא להעלות בסוף החודש את הריבית במשק.

הסיבה להתחזקות האירו נמצאת בעולם: אתמול בשעות אחה"צ החל האירו להתחזק והדולר נחלש מול המטבעות העיקריים, על רקע ירידה במפלס החששות ממשבר החובות באירופה ונתון כלכלי חלש מהצפוי שפורסם אתמול בארה"ב (445 אלף תביעות לקבלת דמי אבטלה בשבוע החולף, אל מול צפי האנליסטים ל-415 אלף). השבוע צלחה אירופה מבחן חשוב כאשר פורטוגל, ספרד ואיטליה הצליחו לגייס יותר מ-10 מיליארד אירו כפי שרצו, בהנפקות אג"ח בהן נרשמו ביקושי יתר. האירו בדרכו לסגור את שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 7 חודשים בשוק המט"ח העולמי.

בחזרה לישראל, בזמן שבנק ישראל ממשיך לרכוש דולרים במלוא המרץ ולפי הערכות בשוק רכש השבוע יותר מ-650 מיליון דולר, השקל ממשיך להתחזק מול המטבע האמריקני. צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, מאותת בראיון לסוכנות בלומברג כי לבנק ישראל אין כוונה להוריד הילוך ברכישות המט"ח וציין כי ייתכן שהשקל "מנופח".

"אנו מודאגים מאוד", אמר אקשטיין אמש בראיון לבלומברג. "אנו מודאגים כי ייתכן שהשקל מנופח (overvalued) והדבר ישפיע לרעה על הייצוא של ישראל בטווח הארוך". בהתייחסו להעלאות הריבית, אותן מעוניין בנק ישראל לבצע באופן הדרגתי כדי לא לתרום לייסוף השקל, אמר אקשטיין: "עלינו לעשות זאת לאט; אם נעלה את הריבית מהר מדי נעמיד את הצמיחה בישראל בסכנה".

[לאתר המט"ח]