ארה"ב: אמון הצרכנים של מישיגן ירד במפתיע ל-72.2 נק'

(עדכון) - מדד אמון הצרכנים צפוי היה לעלות ל-75.5 נק' ■ המכירות הקמעונאיות עלו 0.6% - פחות מהצפי ■ מדד המחירים לצרכן עלה בדצמבר ב-0.5% - יותר מהצפי

מבול של נתוני מאקרו בארה"ב. לפני פתיחת המסחר, ב-15:30 שעוננו, פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שרשם עלייה של 0.5%. התחזיות היו לעלייה של 0.4%, בהמשך לעלייה של 0.1% בחודש בנובמבר. העלייה במדד המחירים בדצמבר היא החדה ביותר ב-18 החודשים האחרונים. עיקר העלייה נבע מזינוק במחירי הדלקים (ב-8.5%) - גם כן בשיעור החודשי הגבוה ביותר מאז יוני 2009.

מדד הליבה, שאינו כולל את מוצרי המזון והאנרגיה, עלה בדצמבר ב-0.1%, בהתאם לצפי המוקדם ובדומה לחודש הקודם. בשנה האחרונה מדד הליבה עלה בשיעור של 0.8%.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אמר ל"גלובס" לאחר פרסום הנתונים, כי "האינפלציה הבסיסית נמוכה ואין סיבה או צפי שהריבית בארה"ב תעלה בקרוב. אולם, סעיף הדיור לא עלה כמעט ולנוכח עליות חדות בסעיפי מחירי חומרי הגלם במדד מנהלי הרכש ובמדד מחירי היבוא - הלחץ האינפלציוני יגבר לקראת אמצע השנה והסיכוי להעלאת ריבית יגבר. עד אז, מצב האבטלה הקשה שרק אתמול התבטא בעלייה מאכזבת במספר דורשי דמי האבטלה הראשוניים, יבלום כל אפשרות להידוק מוניטרי".

עלייה במכירות הקמעונאיות - פחות מהצפי

באותה שעה פורסמו גם נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש דצמבר, שעלו בשיעור של 0.6% - העלייה החודשית השישית במספר, אך עדיין מעט פחות מהצפי לעלייה של 0.7%-0.8%, בהמשך לצמיחה של 0.8% בנובמבר. סיבה חלקית היא כי הצרכנים בארה"ב העדיפו לרכוש יותר מוצרים מהקמעונאיות המקוונות.

בניכוי מכירות כלי רכב, המכירות הקמעונאיות רשמו עלייה של 0.5%, גם כן מעט פחות מהצפי המוקדם לעלייה של 0.6% בחודש שעבר, ולאחר קפיצה של 1.2% בנובמבר.

אמיר כהנוביץ', אנליסט המאקרו של כלל פיננסים, אמר היום ל"גלובס", כי "שני האינדיקטורים הראשונים שפורסמו כבר מאותתים כי הצמיחה הכלכלית חזקה וממשיכה. נתון המכירות הקמעונאיות אונם התרחב בקצב נמוך יותר מהצפוי, אך הוא עדיין מהיר ורציף. סך התרחבות המכירות הקמעונאיות בשנת 2010 הייתה המהירה ביותר בעשור האחרון. גם מדד המחירים לצרכן שעלה בקצב מהיר מהצפוי, מאותת גם הוא על ביקושים גבוהים שתמכו בעלית המחירים החדות".

לדבריו, "שני הנתונים מאותתים כי רווחי החברות ימשיכו להתרחב וכי בפנינו עונת דו"חות טובה. הנתונים תומכים בשווקי המניות, בדולר ובמחירי הסחורות (בנטרול התחזקות הדולר), ואנחנו חיובים גם לגבי העתיד"

ירידה מפתיעה במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן

בהמשך, ב-16:15 שעוננו, פורסם נתון התפוקה התעשייתית לחודש דצמבר, שעלתה ב-0.8%, יותר מהתחזיות המוקדמות לעלייה של 0.4%. הנתון מנובמבר עודכן לעלייה של 0.3% מ-0.4% שפורסם קודם לכן. ניצולת הייצור עלתה ל-76%, לעומת הצפי ל-75.5% מ-75.2% בנובמבר.

ב-16:55 שעוננו פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן - נתונים מקדימים לחודש ינואר. לפי הנתונים, המדד אמון הצרכנים ירד במפתיע ל-72.7 נק', לעומת הצפי המוקדם לעלייה ל-75.5 נקודות מ-74.5 נקודות בדצמבר.

הנתון האחרון לשבוע זה, המלאים העסקיים לחודש נובמבר, פורסם ב-17:00 שעוננו, והצביע על עלייה של 0.2% במלאים, לעומת הצפי לעלייה של 0.7%. הנתון מאוקטובר עודכן לעלייה של 0.8%, לעומת 0.7% שפורסם קודם לכן.