"אסור שמשלם המסים ישלם שוב על הטעויות בוול סטריט"

דוח חדש בארה"ב, הקובע כי סיטי עדיין גדול מדי ומציב איום על המערכת הפיננסית במידה ויתפתח משבר נוסף בעתיד, מצית מחדש את הוויכוח על בנקים המוגדרים "גדולים מכדי ליפול"

סיטי , ענק הפיננסים שכמעט קרס בנובמבר 2008 אך ניצל ברגע האחרון הודות לסיוע שקיבל מהממשל האמריקני, עדיין גדול מכדי ליפול, נוטל סיכונים ומציב איום על המערכת הפיננסית במידה ויפרוץ משבר נוסף שיעמיד אותו בסיכון. כך עולה מדוח שחיבר ניל ברופסקי, המפקח מטעם הממשל האמריקני על תוכנית ה-TARP (תוכנית הסיוע לבנקים נזקקים שהושקה ב-2008).

ברופסקי כותב בדוח כי גם היום, יותר משנתיים לאחר קריסת ליהמן ברדרס ומפולת 2008, הממשל האמריקני טרם גיבש כללים מוסדרים להגבלת גודלם של מוסדות פיננסיים, כך שלא ייווצר מצב של גופים גדולים מדי שיאיימו על המערכת כולה.

הדוח מצית מחדש את הדיון הציבורי הנוקב בארה"ב בנוגע לגודלם של מוסדות פיננסיים ענקיים והסיכונים שהם נוטלים על עצמם, מה שעלול ליצור שוב בעתיד מצב בו הממשל ייאלץ לחלץ בנקים גדולים כדי למנוע קריסה מוחלטת של המערכת הפיננסית. חילוצים אלה, כידוע, יוצאים מכיסו של משלם המסים, האזרח הקטן.

"אסור שמשלם המסים יצטרך לשלם שוב על הטעויות שנעשות בוול סטריט", אמר ספנסר בקוס, סנאטור רפובליקני מאלבמה והיו"ר החדש של ועדת הפיננסים בסנאט.

הדוח בן ה-77 עמודים מתייחס לסיוע בסך 20 מיליארד דולר שקיבל סיטי המשממל ב-2008, ונכתב בו, בין היתר, כי ההשפעה הייתה חיובית ומיידית והצליחה לייצב את מניית סיטי ולהגדיל את הזמינות של הבנק לאשראי. הממשל, אגב, הרוויח יותר מ-12 מיליארד דולר לאחר שמכר את מניות סיטי שקיבל בתמורה להלוואה שהעמיד לבנק.