BP נכנסת לרוסיה: תחליף חלק ממניותיה עם רוזנפט

BP תחליף 5% ממניותיה, המוערכות ב-7.8 מיליארד דולר, תמורת 9.5% מרוזנפט ■ העסקה תאפשר לענקית הנפט הבריטית גישה למשאבים באזורים בקוטב הצפוני של רוסיה

ענקית הנפט הבריטית בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הממשלתית הרוסית רוזנפט חתמו על עסקה להחלפת מניות ביניהן, וזאת במטרה לנצל את פוטנציאל משאבי הנפט והגז הנרחבים של האזורים בקוטב הצפוני של רוסיה, שעד כה נאסרה הגישה אליהם לחברות זרות. בהתאם להסכם, BP תחליף 5% ממניותיה, המוערכות ב-7.8 מיליארד דולר, תמורת 9.5% מרוזנפט.

המדענים מעריכים כי ישנם חמישה מיליארד טונות של נפט ו -10 טריליון מטרים מעוקבים של גז טבעי מתחת לים של החוף הצפוני של סיביר. על פי ההסכם, BP עם וחברת הנפט הרוסית שבבעלות המדינה יוכלו לנצל את עתודות אלה יחד, אם הם קיימים.

מנכ"ל BP, בוב דאדלי, אמר כי העסקה מהווה אבן דרך. "זה רגע היסטורי עבור BP, עבור התעשייה שלנו, ואני מאמין שגם עבור רוסיה והעולם הרחב של האנרגיה בעולם". "אנחנו יוצרים ברית אסטרטגית חדשה לחלוטין בין שתי חברות גדולות".

אכן, מדובר בחדשות טובות לענקית ההמתאוששת מאסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, שהעכירה את יחסיה עם ארה"ב.

נציין כי BP מחזיקה ב-50% מהחברה הרוסית המשותפת TNK-BP, השלישית בגודלה ברוסיה ובנתח של 3% ברוזנפט, זאת כאשר רוסיה מהווה כרבע מתפוקת הנפט הכוללת של ענקית הנפט הבריטית.